W Wielkiej Brytanii, 14 grudnia, odbyło się uroczyste otwarcie pierwszej krajowej linii kolei dużych prędkości, ze składami dostarczonymi przez firmę Hitachi. To pierwszy projekt w Europie, w którym firma wykorzystała wieloletnie doświadczenie zdobyte w Japonii, w zakresie technologii budowy superszybkich pociągów. W kontekście planowanej w Polsce tzw. Linii "Y", przykład Wielkiej Brytanii i zastosowanie innowacyjnych rozwiązań Hitachi może posłużyć, jako inspiracja.
Skrócenie czasu przejazdu z Kent do Londynu o ponad połowę to podstawowe udogodnienie, na które czekali i z którego od teraz mogą korzystać Brytyjczycy. Jednak otwarcie nowej linii kolejowej spotkało się z entuzjazmem nie tylko pasażerów, ale również branży kolejowej i władz. Dzięki kolejom dużych prędkości, znacznie skracającym czas przejazdu, na trasę można wprowadzić 200 dodatkowych składów, zwiększając przy tym przepustowość o 5 procent. Oficjalną inaugurację poprzedziła seria testów, w czasie których przeprowadzono konsultacje z pasażerami.
Linia pomiędzy Kent i Londynem, po której pociągi poruszają się z prędkością ponad 225 km/h, to nie ostatni projekt, którego realizacji podjęło się Hitachi na Wyspach Brytyjskich. W lutym 2009 roku Hitachi otrzymało status preferowanego oferenta w przetargu na dostawę pociągów Intercity Express operujących na dwóch głównych liniach kolejowych w Anglii. Jeśli rozmowy z brytyjskim Ministerstwem Transportu będą przebiegały tak efektywnie jak dotychczas, to linia Great Western Main Line z Londynu do Bristolu oraz linia East Cost Main Line z Londynu do Edynburga będą obsługiwane przez pociągi Hitachi Super Express już od 2013 roku. Wiele z dotychczas poruszających się po tych trasach składów ma ponad 30 lat.
Zmiany w logistyce i transporcie Wielkiej Brytanii mają związek z przygotowaniami do Igrzysk Olimpijskich w Londynie w 2012 roku.
Oddane do użytku w tym miesiącu pociągi już za dwa lata będą wykorzystane do przemieszania się z centrum Londynu do wioski olimpijskiej w Stratford we wschodniej części miasta - mówi Piotr Zawadzki, dyrektor ds. Rozwoju Grupy Hitachi w Polsce. Podróż potrwa niecałe siedem minut - dodaje.
Przygotowania do obsługi Olimpiady w Wielkiej Brytanii zaczęły się szybciej niż prace przygotowawcze w Polsce do Euro 2012. Rozmowy na temat modernizacji polskiej kolei nie są jednak nowością. W 2003 roku powstał pomysł wybudowania nowej tzw. linii kolejowej "Y" łączącej Wrocław i Poznań z Warszawą. Teraz padają konkretne deklaracje. Już w styczniu 2010 roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podejmie decyzję o wyborze realizatora studium wykonalności dla tej linii kolei dużych prędkości. Realizacja projektu Linia "Y" ma się rozpocząć w 2013 roku, a ukończenie prac przewidywane jest na rok 2020.
Pociągi w Polsce na trasie linii "Y" mają kursować z prędkością sięgającą 360 km/h. Taką prędkość osiągają, a nawet przekraczają pociągi Hitachi na trasie JR East w Japonii - mówi śledzący rozwój wydarzeń Piotr Zawadzki. Wykorzystanie japońskich technologii byłoby jak najbardziej właściwe w realizacji tak dużej inwestycji w Polsce - dodaje. Proces wstępnej kwalifikacji realizatorów studium wykonalności linii szybkiej kolei, łączącej Warszawę, Łódź, Kalisz, Wrocław i Poznań, się zakończył. Do etapu rozmów zaproszono pięć podmiotów.

* Fot. Hitachi.