Partnerzy serwisu:
Kadry

PNI: 80 procent załogi do zwolnienia. Związkowcy wystosowali dramatyczny apel

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-02-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

KADRY
PNI: 80 procent załogi do zwolnienia. Związkowcy wystosowali dramatyczny apel
Związkowcy działający w spółce Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury opublikowali oświadczenie, w którym przekonują, że spółka jest na prostej drodze do likwidacji.

Działająca w PNI Komisja Zakładowa NSZZ „Solidarność” opublikowała stanowisko dotyczące problemów w spółce. Zdaniem związkowców pracownicy objęci programem dobrowolnych odejść nie otrzymują pieniędzy, do wypłacenia których zobowiązał się obecny właściciel Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury, firma Budimex. Związkowcy protestują też przeciwko decyzjom podejmowanym przez zarządcę, odpowiedzialnego za sytuację w znajdującej się w stanie upadłości spółce.

„Chcemy poinformować i jednocześnie ostrzec wszystkich pracowników w Grupie PKP SA, jak i Związki Zawodowe w tych Spółkach, przed prywatyzacją. Wynegocjowane i podpisane w dobrej wierze Pakiety Gwarancji Pracowniczych nie są respektowane!” – czytamy w podpisanym przez zarząd Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” oświadczeniu. Związkowcy podkreślają w swoim oświadczeniu, że obydwie strony, czyli PKP SA, jak i Budimex, wykorzystały proces prywatyzacji do prowadzenia gry biznesowej, odbywającej się kosztem pracowników.

Program dobrowolnych odejść

„Aby ustabilizować sytuację Pracodawcy i obniżyć koszty funkcjonowania PNI, Strony wypracowały warunki redukcji zatrudnienia. W duchu współodpowiedzialności za los Firmy i aby zminimalizować negatywne skutki dla zwalnianych pracowników, 18 maja 2012 roku, Organizacje Związkowe i Pracodawca w PNI, zawarły Porozumienie w sprawie zasad Programu Dobrowolnych Odejść i zwolnień grupowych 623 pracowników odeszło z naszego Zakładu i pomimo zobowiązań Pracodawcy i Budimeksu w osobie pana prezesa Blochera, zobowiązania w stosunku do pracowników, którzy zdecydowali się odejść nie są regulowane. Pieniądze, które miały zabezpieczyć przekwalifikowanie się, opłatę kursów i szkoleń, czy też utrzymanie do momentu znalezienia innej pracy, do tych pracowników nie dotarły” – piszą związkowcy w oświadczeniu, podkreślając jednocześnie, że obecne plany– niezależnego od Budimeksu – zarządcy spółki obejmują między innymi redukcję zatrudnienia o 80 procent.

Z argumentacją związkowców nie zgadzają się władze Budimeksu. – Budimex SA rozpoczął wszelkie możliwe działania i wykorzystał wszystkie istniejące możliwości, by ratować PNI natychmiast po zidentyfikowania problemów w spółce, w tym także wypracował wspólnie ze związkami zawodowymi porozumienia dotyczącego Programu Dobrowolnych Odejść – powiedział Krzysztof Kozioł, rzecznik prasowy spółki, komentując oświadczenie „Solidarności”. Rzecznik Budimeksu podkreślił również, że do czasu uchylenia przez sąd zarządu własnego PNI i przekazania go zarządcy sądowemu większa część zobowiązań wynikających z Programu została spłacona i była spłacana w miarę spływających do spółki środków finansowych osiągając poziom ok. 2/3 łącznej wartości zobowiązań. Po pozbawieniu Budimeksu SA kontroli nad PNI, tj. po 30 listopada 2012 zarządca sądowy przez jakiś czas kontynuował wypłaty zobowiązań, ale w tej chwili, odcięci od zarządu nie wiemy jak wygląda sytuacja w spółce. Zarządca podejmuje decyzje w sposób całkowicie niezależny i nie ma obowiązku informowania Budimeksu o swych działaniach.

- Warto w tym miejscu jednak przypomnieć, że od zakupu PNI przez Budimex SA do końca czerwca 2012 roku Budimex dofinansował PNI kwotą 110 mln zł w gotówce, które nie zostały wydane na inwestycje, a w całości na utrzymanie miejsc pracy. Zatem to Budimex SA podjął jak dotąd realny i wymierny wysiłek finansowy w celu ratowania spółki.

Starania Budimeksu służące wyprowadzeniu spółki na prostą zostały jednak udaremnione przez niektórych kontrahentów i partnerów PNI, którzy w dniu 30 listopada 2012 roku doprowadzili do uchylenia zarządu własnego PNI – podkreślił Krzysztof Kozioł.

Budimex Kolejnictwo zastąpi PNI?

„Solidarność” wytknęła Budimeksowi również powołanie do życia odrębnej spółki, Budimex Kolejnictwo, które w opinii związkowców ma przejąć pozostałe w zakładzie maszyny i kadry. „Spółka wycofuje się z realizacji ważnych dla PLK robót inwestycyjnych, a Budimex z dużym doświadczeniem w likwidacji kupionych Firm, tworzy nową spółkę zależną „Budimex
Kolejnictwo" - Jest już nowa spółka, PNI upada, teraz trzeba przejąć niektórych pracowników i maszyny. W taki sposób można ominąć wypłatę odpraw PDO, oraz zapisanych w Pakiecie Gwarancji Pracowniczych wypłaty 30 wynagrodzeń Jako gwarancja odpraw przy zwolnień grupowych” – wyjaśniają związkowcy w oświadczeniu.

Właściciel PNI odpowiada na ten zarzut przekonując, że spółka Budimex Kolejnictwo to, nadana 5 grudnia 2012 roku, nowa nazwa spółki Budimex Serwis (wpisanej do rejestru w maju 2011). Jak wyjaśnia rzecznik Budimeksu, spółka ma na celu uporządkowania działalności kolejowej w Grupie Budimex w związku z sytuacją PNI, jako że PNI będąc w upadłości formalnie nie mogło i nie może samodzielnie startować w przetargach. – Warto podkreślić, że Budimex SA realizuje kontrakty kolejowe (np.: LCS Iława) czy tramwajowe (np. w Toruniu) i ubiega się o kontrakt na Kolej Metropolitalną. Budimex Kolejnictwo jest spółką ze zdolnością pozyskiwania kontraktów kolejowych, które z założenia mają być realizowane przez PNI jako wykonawcę. Powołanie Budimex Kolejnictwo miało na celu także zdobycie zewnętrznego finansowania dla PNI – powiedział Krzysztof Kozioł, zaznaczając, że zakup PNI był podyktowany zamiarem wejścia grupy Budimex w sektor kolejowy. – Zainwestowaliśmy w PNI bardzo dużo pieniędzy i chcemy uratowania tej spółki, choć obecnie nie mamy już wpływu na to, co się w niej dzieje. Zdajemy sobie sprawę, że uratowanie PNI uzależnione jest od współdziałania ze strony głównego klienta PNI, wierzycieli, jak i zarządcy sądowego. Mamy nadzieję i wierzymy, że zarządca doprowadzi do zgromadzenia wierzycieli, którzy uzgodnią warunki ugody – dodał rzecznik prasowy Budimeksu.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK: Dalsze inwestycje w PNI

Infrastruktura

PKP PLK: Dalsze inwestycje w PNI

Roman Czubiński 05 czerwca 2020

PLK powoli rozkręca działalność PNI

Infrastruktura

PLK powoli rozkręca działalność PNI

Jakub Madrjas 19 marca 2019

Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury wraca do PKP PLK

Tabor i technika

Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury wróci do PKP

Tabor i technika

Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury wróci do PKP

Michał Szymajda 11 kwietnia 2018

Budimex wraca na kolej po przejściach z PNI

Biznes

Budimex wraca na kolej po przejściach z PNI

lm, Rynek Kolejowy 29 września 2015

Zobacz również:

PKP PLK: Dalsze inwestycje w PNI

Infrastruktura

PKP PLK: Dalsze inwestycje w PNI

Roman Czubiński 05 czerwca 2020

PLK powoli rozkręca działalność PNI

Infrastruktura

PLK powoli rozkręca działalność PNI

Jakub Madrjas 19 marca 2019

Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury wraca do PKP PLK

Tabor i technika

Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury wróci do PKP

Tabor i technika

Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury wróci do PKP

Michał Szymajda 11 kwietnia 2018

Budimex wraca na kolej po przejściach z PNI

Biznes

Budimex wraca na kolej po przejściach z PNI

lm, Rynek Kolejowy 29 września 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5