PKP PLK będzą zlecać na zewnątrz utrzymanie części linii kolejowych. Już w przyszłym miesiącu zarządca ogłosi pierwsze zamówienia na kwotę ok. 160 mln złotych. Zadowolony może być rynek wykonawców.
W czerwcu bieżącego roku PKP PLK ogłosiły przeprowadzenie dialogu technicznego na wykonanie usługi serwisowania zmodernizowanych odcinków linii kolejowych Nr 3, Nr 570, Nr 64, Nr 8, Nr 131, Nr 132 i Nr 275. Zamówienie ma dotyczyć utrzymania linii w latach 2016–2018.
– Zamiarem zarządcy infrastruktury jest zlecanie coraz większej liczby prac utrzymaniowych na rynek – mówi „Rynkowi Kolejowemu" prezes PKP PLK Filip Wojciechowski. Dotychczas były one wykonywane przez samą PKP PLK lub przez spółki zależne. Według zapowiedzi, pierwsze przetargi na utrzymanie linii ruszą już w październiku tego roku.
Trwają analizy, w jakim stopniu PLK przekażą te zamówienia na zewnątrz. Tegoroczne 160 mln zł juz stanowi prawie 20 procent rocznych wydatków zarządcy na ten cel, a według zapowiedzi ten odsetek ma znacząco wzrosnąć.
- Jesteśmy gotowi do udziału w programie utrzymaniowym i przyjmujemy go jako pozytywny sygnał dla wykonawców - mówi "Rynkowi Kolejowemu" Jarosław Tomaszewski – prezes Trakcji PRKiI. - Dla zarządcy infrastruktury taki kierunek działań oznacza obniżenie kosztów stałych, a jednoczesne oddanie tych zadań podmiotom zewnętrznym w oparciu o umowy długoterminowe, sprzyja poprawie efektywności utrzymania - dodaje Tomaszewski.
Listę zadań na 2016 rok znajdziesz znajdziesz na portalu Monitor
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.