Nasz Czytelnik zainteresował nas tematem prac na linii nr 62 Sosnowiec - Tunel. Wakacyjne roboty utrzymaniowe rozpoczną się już w poniedziałek. Nie będzie to jednak rewitalizacja - tą może dofinansować marszałek województwa w ramach nowego budżetu unijnego.
Nasz Czytelnik napisał do nas w sprawie linii kolejowej nr 62 Sosnowiec - Tunel. - Aktualnie na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce - Sosnowiec Kazimierz jest 20km/h, a później od 10 do 20 km/h. Podobno w poniedziałek ma się zacząć rewitalizacja, ale nie mogę znaleźć informacji na ten temat - opowiadał.
Rzeczywiście, linii kolejowej, szczególnie na tym odcinku, nie należy do najlepszych. Linia kolejowa nr 62 Tunel – Sosnowiec Główny na odcinku od km 71,524 do km 84,997 obejmuje stacje Sosnowiec Kazimierz, Sosnowiec Dańdówka, Sosnowiec Południowy oraz przystanek osobowy Sosnowiec Porąbka. PLK przyznaje, że na tym odcinku zostały wprowadzone ograniczenia prędkości do 10 i 20 km/h na długości ok.13,5 km, z uwagi na stan nawierzchni torowej.
To poprawi się po wakacjach. Prace remontowe na odcinku Sosnowiec Kazimierz – Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce (linia jednotorowa) oraz na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Bukowno (linia dwutorowa) rozpoczną się 7 lipca i potrwają do 30 sierpnia. Niestety, nie będzie to rewitalizacja - stąd i brak dokumentów na stronie PKP PLK. Zarządca infrastruktury przeprowadzi naprawę bieżącą ze środków własnych.
- Planowane w okresie wakacyjnym prace remontowe doprowadzą do odcinkowego podniesienia prędkości, ponieważ zostaną zlikwidowane punktowe ograniczenia prędkości - mówi Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK. Odcinkowo maksymalna prędkość zostanie podniesiona do 50 – 70 km/h. Korekta rozkładu jazdy pociągów, która obowiązuje od 15 czerwca 2014 r. pozwoliła na wyeliminowanie dłuższych postojów na stacjach Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce, Sosnowiec Kazimierz oraz Sosnowiec Dańdówka, co przełożyło się bezpośrednio na czas przejazdu na tym odcinku. Na odcinku Sosnowiec Kazimierz – Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce na czas robót zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa.
- Zakres prac torowych na tych odcinkach jest bardzo duży i wymaga znacznego nakładu sił i środków. Naprawa bieżąca będzie obejmowała wymianę ok. 16 000 podkładów, wymianę pojedynczych szyn, podbicie oraz uzupełnienie tłuczniem nawierzchni torowej i naprawę główną obiektu mostowego na odcinku Sosnowiec Kazimierz – Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce. Obecnie trwają prace przygotowawcze celem przyjęcia takiej organizacji i koordynacji robót torowych, aby remont tego odcinka linii kolejowej zakończył się zgodnie z opracowanym harmonogramem zamknięć torowych - wylicza Jacek Karniewski.
Remont oczywiście poprawi stan linii na 15-kilometrowym odcinku, ale czas przejazdu pozostanie mało konkurencyjny. Zmiana tego stanu rzeczy jest w rękach marszałka województwa. PKP PLK zgłosiła bowiem propozycję rewitalizacji linii kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec Główny na odcinku Sławków – Sosnowiec Główny do Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa śląskiego na lata 2014-2020. To, czy zostanie wykonane, zależy od przyznania pieniędzy na ten cel.