„PKP Polskie Linie Kolejowe podczas modernizacji i rewitalizacji linii dokładają wszelkich starań, aby zapewnić maksymalną przejezdność dla pociągów pasażerskich i towarowych.” – piszą PKP PLK w oświadczeniu wydanym po tym, jak zarządcy portów i spółki portowe zaprotestowały przeciwko pracom na liniach kolejowych do portu, które według nich grożą paraliżem portu.
Ograniczenie ruchu pociągów dotyczy portu w Gdyni. W okresie od 3 września do 8 grudnia na odcinku Gdynia - Gdańsk - Pruszcz Gdański (linie nr 9 i 202) oraz Gdynia - Kościerzyna (linia nr 201) będą przeprowadzane prace modernizacyjne.
Zarząd portu oraz operatorzy terminali portowych i inne firmy obsługujące ruch ładunków wystosowały w tej sprawie list do ministra transportu Sławomira Nowaka z prośbą o interwencję u zarządcy torów.
„Ograniczenie przepustowości o ponad 50% w stosunku do wykorzystywanych obecnie oznacza, że mniej niż połowa ładunków transportowanych dotychczas koleją do i z Portu Gdynia będzie mogła zostać obsłużona. W praktyce oznacza to całkowity paraliż działalności terminali masowych, dla których transport kolejowy nie ma alternatywy.” – alarmowali przedstawiciele branży portowej.
Pod listem podpisały się: Zarząd Portu Morskiego Gdynia, BCT – Bałtyckiego Terminala Kontenerowego, Gdynia Cointainer Terminal, MTMG – Morskiego Terminala Masowego Gdynia, BTDG - Bałtyckiego Terminala Drobnicowego Gdynia, Bałtyckiego Terminala Zbożowego, Bałtyckiej Bazy Masowej, Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, Rady Interesantów Portu Gdynia, PKP Cargo Północny Zakład Spółki, CTL Północ, PCC Intermodal oraz ATC Rail.
Minister polecił PLK ponowne przeanalizowanie planu remontu. PLK wywołana do tablicy wydała oświadczenie, w którym tłumaczy się z wybranego wariantu projektu: „Na czas remontu, przewoźnicy kolejowi indywidualnie uzgadniali rozkład jazdy z zarządcą infrastruktury. Ustalenia prowadzone były na przełomie lipca i sierpnia br. Konstruktorzy, porozumieniu z przewoźnikami towarowymi, starali się tak dostosować rozkład jazdy pociągów dojeżdżających do portu, aby w jak najkrótszym czasie docierały one do celu.”
„Aby usprawnić dojazd pociągów towarowych do portu w Gdyni podczas modernizacji linii kolejowej Warszawa-Gdynia oraz rewitalizacji linii Kościerzyna Gdynia, ograniczono również czas zamknięć technologicznych na odcinku Tczew – Gdańsk.” – twierdzi zarządca torów.
„Ponadto w ramach współpracy z SKM, część pociągów pasażerskich skierowana została na tory SKM. Takie rozwiązane zapewni w wybrane dni dodatkowy przejazd pociągów towarowych pomiędzy Gdynią i Gdańskiem. Dla pociągów uruchamianych wg tzw. indywidualnego rozkładu jazdy PLK zawsze proponuje takie rozwiązania, które minimalizują utrudnienia. Wykonawcy, na objętych pracami liniach, zostali zobowiązani do ograniczenia zamknięć i maksymalnego zintensyfikowania prac.” – dodaje PLK.