Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

PKP poprawiają syntezator. Megafoniści nie będą zapowiadać na Centralnym

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-10-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
PKP poprawiają syntezator. Megafoniści nie będą zapowiadać na Centralnym
PKP SA nie rezygnują z planów zastąpienia megafonistek i megfonistów na dworcu Warszawa Centralna syntezatorem mowy. – Zaletą automatycznego systemu jest to, że daje jasny, czytelny i dobrze słyszalny komunikat – podkreśla Aleksandra Dąbek z biura prasowego PKP SA. Dotąd jednak automatyczne komunikaty, testowane na próbę, pozostawiały wiele do życzenia, dlatego też zmiana odsuwa się w czasie.

W Polsce, w przeciwieństwie do wielu okolicznych krajów, wciąż pociągi na wielu dworcach są zapowiadane na żywo. Pierwsze automatyczne zapowiedzi, nagrane przez żywego człowieka, wprowadzono m.in. na dworcach Poznań Główny i Warszawa Śródmieście. Przed Euro 2012 zarządca infrastruktury, PKP PLK, zaczął wprowadzać na największych dworcach komunikaty wygłaszane przez syntezator mowy.

Skąd takie umiłowanie do stosowania syntezatorów? – Zaletą automatycznego systemu jest to, że daje jasny, czytelny i dobrze słyszalny komunikat – przekonuje Aleksandra Dąbek z biura prasowego PKP PLK. Można jednak powątpiewać w jakość komunikatów wygłaszanych przez syntezator, jeśli słyszy się zapowiedzi na stacjach PKP PLK czy w warszawskim metrze (w sytuacjach awaryjnych). Problemem jest m.in. zła intonacja, utrudniająca zrozumienie dłuższych treści czy nieodpowiednie czytanie nazw własnych.

Zmiany przewidziano także na Warszawie Centralnej. Według planów automatyczne zapowiedzi miały się pojawić w pierwszej połowie tego roku. Wciąż na dworcu usłyszeć można żywy głos. PKP ze swoich planów jednak nie rezygnują. – Docelowo zapowiedzi głosowe na dworcu Warszawa Centralna będą realizowane przez system automatyczny. Jest on wciąż testowany, gdyż wykonawca musi wprowadzić poprawki eliminujące pojawiające się podczas testów nieprawidłowości. Stwierdzono błędy polegające na błędnej składni, stylistyce i wymowie komunikatów, szczególnie tych, w których były nazwy zagranicznych stacji – informuje Aleksandra Dąbek.

PKP SA nie podają teraz konkretnej daty, kiedy nastąpi zmiana w sposobie zapowiadania pociągów. – System zostanie uruchomiony w momencie, gdy będzie w pełni gotowy, a zarządca dworca będzie miał pewność, że prezentowana informacja głosowa i wizualna jest spójna, czytelna i nie wprowadza pasażerów w błąd – mówi Dąbek.

Trzeba mieć nadzieję, że docelowy system na Dworcu Centralnym będzie znacznie lepszy niż ten, stosowany przez PKP PLK w innych miejscach czy Metro Warszawskie. – Należy zwrócić uwagę, że obsługa systemu, która pilnuje, aby cały czas był on sprawny i zgodny z naszymi standardami, jest gotowa w przypadkach nadzwyczajnych wygłosić komunikat, który nie był wcześniej przewidziany – przekonuje Aleksandra Dąbek.

Automatyczne zapowiedzi z syntezatora zamiast charakterystycznych megafonistek, nowa antresola w holu głównym, z rzucającymi się w oczy słupami wsporczymi na peronie, oraz wyremontowane pasaże, obłożone płytami włókno-cementowymi zamiast wcześniejszego marmuru zwiastują nowy rozdział w historii Dworca Centralnego. Efekty kolejnej już „estetyzacji” poznamy do końca roku.

Więcej o pracy megafonistek w wywiadzie z Jadwigą Ragus, która zapowiada pociągi na Dworcu Centralnym

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Przetarg na CSDIP na linii radomskiej

Infrastruktura

Przetarg na CSDIP na linii radomskiej

Roman Czubiński 15 maja 2023

Warszawa: Kto wyposaży kolejne przystanki tramwajowe w tablice?

Zintegrowany transport

Kto zapowie stacje na II linii? Będzie plebiscyt

II linia metra

Kto zapowie stacje na II linii? Będzie plebiscyt

wu, Rynek Kolejowy 03 kwietnia 2014

Danuta Stenka dołącza do kandydatów na głos II linii metra

II linia metra

Danuta Stenka dołącza do kandydatów na głos II linii metra

wu, Transport-publiczny.pl 14 października 2014

Megafonistki odchodzą do lamusa. Także na Centralnym

Warte uwagi

Megafonistki odchodzą do lamusa. Także na Centralnym

wu, Rynek Kolejowy 29 grudnia 2014

ZTM wymienia całego Jasieńskiego w warszawskim metrze

Zintegrowany transport

ZTM wymienia całego Jasieńskiego w warszawskim metrze

wu, Transport-publiczny.pl 24 czerwca 2015

Zobacz również:

Przetarg na CSDIP na linii radomskiej

Infrastruktura

Przetarg na CSDIP na linii radomskiej

Roman Czubiński 15 maja 2023

Warszawa: Kto wyposaży kolejne przystanki tramwajowe w tablice?

Zintegrowany transport

Kto zapowie stacje na II linii? Będzie plebiscyt

II linia metra

Kto zapowie stacje na II linii? Będzie plebiscyt

wu, Rynek Kolejowy 03 kwietnia 2014

Danuta Stenka dołącza do kandydatów na głos II linii metra

II linia metra

Danuta Stenka dołącza do kandydatów na głos II linii metra

wu, Transport-publiczny.pl 14 października 2014

Megafonistki odchodzą do lamusa. Także na Centralnym

Warte uwagi

Megafonistki odchodzą do lamusa. Także na Centralnym

wu, Rynek Kolejowy 29 grudnia 2014

ZTM wymienia całego Jasieńskiego w warszawskim metrze

Zintegrowany transport

ZTM wymienia całego Jasieńskiego w warszawskim metrze

wu, Transport-publiczny.pl 24 czerwca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5