Po dialogu technicznym prowadzonym wiosną, 29 sierpnia PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę modelu eksploatacyjnego sieci linii kolejowych na obszarze Warszawy i Mazowsza.
PKP PLK potrzebuje wirtualnego „laboratorium”
– Celem zamówienia jest uzyskanie narzędzia informatycznego, które pozwoli na odwzorowanie sieci kolejowej na obszarze Warszawy i części Mazowsza (tzw. model sieci) z dokładnością do poszczególnych torów, położenia semaforów oraz zastosowanego typu rozjazdów. – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Dzięki temu powstanie swoiste komputerowe kolejowe „laboratorium”, wirtualna makieta, która pozwoli z dużą dokładnością symulować ruch pociągów. Będzie ona uwzględniała charakterystyczne elementy, takie jak zróżnicowane wartości przyspieszenia różnego typu pociągów, czy różne długości składów.
Poszukiwania wykonawcy
Przetarg ogłoszony przez PKP PLK będzie dwuczęściowy. Pierwsza część będzie decydowała o dopuszczeniu do udziału w postępowaniu. – Na podstawie złożonych wniosków o dopuszczenie do udziału wybranych zostanie 4 wykonawców zainteresowanych realizacją zadania. Kryteria dopuszczenia do udziału to: doświadczenie oraz standardowa dla wykonawcy metodyka realizacji zadania. Planowany termin otwarcia ofert: 29.09.2014 r. – informuje Mirosław Siemieniec.
W drugiej części przetargu zostaną przeprowadzone negocjacje z zainteresowanymi wykonawcami. Będą dotyczyły zarówno samego „symulatora”, ale także i metodyki, kosztów i warunków umowy. Po zakończeniu negocjacji wykonawcy złożą ostateczne oferty. Najniższa cena zadecyduje o tym, która będzie uznana za najkorzystniejszą.
Zakres prac
Zamówienie zostało podzielone na 3 etapy:
-
Pierwszy – oprogramowanie. PKP PLK oczekuje dostawy licencji na oprogramowanie mające symulować sieć linii kolejowych w Warszawie i na Mazowszu.
-
Drugi – opracowanie modelu linii kolejowych. Zarządca infrastruktury oczekuje bazy danych z opcją jej prezentacji w sposób graficzny.
-
Trzeci – identyfikacja (przez wykonawcę) obecnych i potencjalnych „wąskich gardeł” na sieci linii kolejowych oraz propozycja rozwiązań umożliwiających ich usunięcie.
Wykonawca wyłoniony w przetargu będzie miał 300 dni (około 10 miesięcy) na wykonanie „wirtualnego laboratorium”.