PKP PLK budują nowy most Bielawa Dolna – Horka na dolnośląskim odcinku linii E30. Inwestycja ma zapewnić szybszy przejazd większej liczbie pociągów i możliwość transportu cięższych ładunków. Nowa przeprawa, współfinansowana ze środków UE, kosztuje 23 mln zł.
Most nad Nysą Łużycką zastąpi starą przeprawę. Budowa ruszyła po uzyskaniu niezbędnych polskich i niemieckich dokumentów m.in. związanych z ochroną środowiska. Od lutego trwa rozbiórka wyeksploatowanych konstrukcji. Poprzedziło ją usunięcie toru i przygotowanie przeprawy technologicznej. Stalowe elementy mostu po zdjęciu są cięte i wywożone z terenu budowy. Demontaż zakończy się w maju. Następnie wykonawca rozpocznie likwidację starych podpór oraz pracę przy żelbetowych przyczółkach. Kolejnym etapem będzie mocowanie pali, niezbędnych przy budowie fundamentów nowego mostu. Prace potrwają do końca 2016 r.
Długość nowej przeprawy wyniesie blisko 160 metrów – o 23 metry więcej niż poprzednia. Obiekt zapewni przejazd pociągów po dwóch torach, ponad dwukrotnie szybciej (obecnie pociągi mogą tu jeździć z prędkością 50 km/h, po remoncie pojadą 120 km/h). Inwestor zwiększy również nośność obiektu. Tory na nowym moście, podobnie jak zmodernizowana linia E30, zostaną zelektryfikowane. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów pomiędzy granicznymi stacjami – Węglińcem i Horką zapewnią nowoczesne urządzenia automatyki i telekomunikacji. Zadbano również o ochronę środowiska. Konstrukcja toru zapewni cichy przejazd pociągu, a montaż separatorów wody zatrzyma zanieczyszczenia powstające na linii.
Lepsze parametry nowego obiektu, zmodernizowana wcześniej linia E30 Opole – Wrocław – Legnica – Węgliniec – granica państwa oraz elektryfikacja linii po stronie niemieckiej stworzą nowe możliwości dla transportu kolejowego między sąsiednimi krajami. Przewoźnicy towarowi będą mogli zaoferować sprawniejszy przewóz ładunków, a pasażerscy krótsze i bardziej komfortowe podróże.
Koszt realizowanego projektu „Modernizacja linii kolejowej E30, etap II, odcinek Bielawa Dolna – Horka: budowa mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja” wynosi około 23 mln zł, z czego prawie 17,5 mln zł pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.