"Rynek Kolejowy" dotarł do informacji, z których wynika, że plany restrukturyzacji spółki PKP Intercity przewidują likwidację niektórych ulg oraz ograniczenie liczby kas. W zamian spółka chce zainwestować w samoobsługowe kanały sprzedaży i samoobsługowe kanały informacji.
Niezależnie od obowiązujących wszystkich przewoźników ulg ustawowych (refundowanych z budżetu), obecnie PKP Intercity oferuje pasażerom ok. 20 taryf specjalnych i upustów cenowych w komunikacji krajowej i ok. 7 w komunikacji międzynarodowej. Wysokość tych ulg waha się między 10 a 100 procent.
Przewoźnik planuje uproszczenie taryf poprzez likwidację wybranych ulg handlowych w pociągach TLK i EIC. Spółka oczekuje, że w ten sposób uzyska 4 proc. wzrostu przychodów ze sprzedaży biletów na pociągi kategorii EIC oraz 2 proc. w przypadku biletów na pociągi TLK.
PKP Intercity szuka także oszczędności poprzez likwidację niektórych kas. - Tam gdzie to jest uzasadnione, mogą nastąpić korekty, jeśli chodzi o obsługę kasową. Kasy są najbardziej istotnym kanałem sprzedaży biletów, ale też najbardziej kosztownym. Modyfikacje w tym przypadku nie powinny przekroczyć 5 proc. stanu naszego posiadania, jeśli chodzi o kasy - mówi "Rynkowi Kolejowemu" Grzegorz Mędza, przezes PKP Intercity.
Udział najdroższych kanałów sprzedaży biletów na pociągi PKP Intercity, czyli kas własnych oraz kas Przewozów Regionalnych, wzrósł w przychodach spółki z 66 do 70 procent. W tym samym okresie spadł natomiast udział kanałów o wyższej rentowności – internetu oraz sprzedaży konduktorskiej i agencyjnej. Dlatego przewoźnik planuje przeniesienie ciężaru działań sprzedażowych do kanałów pośrednich ze szczególnym naciskiem na kasy agencyjnie. Spółka chce zlikwidować ok. 30 kas własnych w celu osiągnięcia łącznej liczby 360 kas.
W planach jest także zmiana czasu pracy kas – przejście z dwudziestoczterogodzinnego na dwunastogodzinny czas pracy w 30 procentach kas całodobowych. W przyszłości spółka chce także zainwestować w samoobsługowe kanały sprzedaży i samoobsługowe kanały informacji i obsługi klienta, które oferowałyby możliwość zmiany terminu przejazdu przez internet.
Czytaj też: