Partnerzy serwisu:
Pasażer

PKP Intercity wypuszcza na trasy wagony z niesprawną klimatyzacją (aktualizacja)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-08-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
UTK / ms, Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
PKP Intercity wypuszcza na trasy wagony z niesprawną klimatyzacją (aktualizacja)
Urząd Transportu Kolejowego ponownie ma uwagi co do warunków podróży w pociągu EC Sobieski relacji Wiedeń – Gdynia Główna. Na niedziałającą klimatyzację podczas fali upałów skarżą się jednak pasażerowie nie tylko tego pociągu.

– W wyniku podjętych działań prezes UTK ponownie stwierdził nieprawidłowości w pociągu spółki PKP Intercity EC „Sobieski” relacji Wiedeń – Gdynia Główna. Nieprawidłowości polegały m.in. na eksploatacji wagonów pasażerskich, pomimo wydanej przez prezesa UTK decyzji ograniczających ich eksploatację, eksploatacji pojazdów pasażerskich z niesprawnym układem klimatyzacji, z niesprawnymi drzwiami przedziałowymi i pneumatyką drzwi czołowych (między wagonami), z nieczynnymi drzwiami bocznymi i toaletami w większości wagonów – czytamy w komunikacie UTK.

Sytuacja w EC Sobieski powtarza się

– Podczas kontroli przeprowadzonej w lipcu w pociągu EC „Sobieski” relacji Wiedeń – Gdynia Główna, stwierdzono niezapewnienie odpowiednich warunków podróżowania, z uwagi na wysokie wartości temperatury powietrza – dochodzące do 34,3°C wewnątrz wagonu pasażerskiego, wynikające z uszkodzenia systemu klimatyzacji. Analogiczne nieprawidłowości stwierdzono podczas kontroli prezesa UTK w dniu 6 sierpnia 2015 roku – informuje Sławomir Sadowski, rzecznik Urzędu.

To nie koniec. Ze względu na liczne nieprawidłowości w pociągu EC „Sobieski”, ponownej kontroli  pociąg ten został poddany w dniu 8 sierpnia 2015 roku. W pociągu stwierdzono analogiczne nieprawidłowości. Pomiary wykazały temperaturę przekraczającą wewnątrz pojazdu 36°C. Ponadto, podczas kontroli stwierdzono, że w składzie pociągu znajdowały się wagony, które nie powinny przewozić pasażerów, bowiem w wyniku wcześniejszych decyzji prezesa UTK ich eksploatacja została ograniczona.

W wyniku przeprowadzanych działań, prezes UTK ograniczył eksploatację pojazdów kolejowych niespełniających norm bezpieczeństwa i komfortu podróżowania, a w przypadku niewykonania decyzji prezes UTK na podstawie art. 66 ust. 2a ustawy o transporcie kolejowym nałoży karę pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.

Nie tylko w „Sobieskim”

Do dantejskich scen, w związku z niesprawną klimatyzacją w części składu, dochodziło także w innych pociągach uruchamianych przez PKP Intercity. W piątek 7 lipca przewoźnik wyprawił w trasę skład IC Pobrzeże rel. Warszawa Zachodnia (w tym dniu pociąg odjechał z Warszawy Wschodniej z uwagi na awarię systemów SRK na Warszawskim Węźle Kolejowym) – Kołobrzeg, w którym klimatyzacja nie działała w kilku wagonach, a temperatura wewnątrz nich dochodziła do 40°C. Z uwagi na 100-procentową frekwencję w pociągu niemożliwe było przesadzenie pasażerów do wagonów, gdzie klimatyzacja była sprawna. Stało się tak dopiero w Gdyni. Także ten pociąg odwiedzili kontrolerzy UTK.

„PKP Intercity nie ma problemu z brakiem wagonów”

PKP Intercity, mimo niepokojących sygnałów płynących z UTK, stale zaprzecza, że w spółce istnieje problem związany z liczbą i dostępnością sprawnych wagonów. W lipcu, podczas konferencji podsumowującej półroczne wyniki spółki, mówił o tym członek zarządu PKP Intercity Piotr Ciżkowicz. Całą wypowiedź zamieściliśmy TUTAJ

PKP Intercity odpowiada

W związku z zaistniałą w EC Sobieski i IC Pobrzeże sytuacją poprosiliśmy PKP Intercity komentarz. Poniżej przytaczamy go w całości.

Pomimo wzmożonych działań prewencyjnych, przechodząca przez Polskę fala upałów może wpływać na mniejszą wydajność klimatyzacji na pokładzie naszych pociągów. Są to przypadki incydentalne. W  momencie pojawienia się awarii, wagony z niesprawną klimatyzacją są wyłączane z eksploatacji ikierowane do napraw.

Pociąg EC Sobieski przeszedł kontrolę UTK 6 sierpnia, jednak o konieczności wyłączenia wagonów poinformowano nas dopiero 7 sierpnia, czyli na drugi dzień, kiedy pociąg był już w trasie do Austrii. 8 sierpnia, po powrocie pociągu z zagranicy, wagony zostały skierowane na przegląd.

W przypadku pociągu IC Pobrzeże, podczas jazdy pociągu w jednym z wagonów doszło do usterki klimatyzacji, a w drugim do awarii. Za wagon z uszkodzoną klimatyzacją włączono wagon zastępczy. Obecnie w klimatyzację wyposażonych jest ok. 600 wagonów PKP Intercity oraz wszystkie składy EIP (Pendolino), w sumie 20 pociągów.

Spółka prowadzi szeroko zakrojony program modernizacji taboru, jego wartość wynosi 5,6 mld zł. W realizowanych inwestycjach przewoźnika klimatyzacja jest standardem


Zapraszamy do lektury felietonu Kaspra Fiszera, dotyczącego funkcjonowania klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej i pociągach. Czytaj TUTAJ.


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5