Na czas modernizacji kilka lokomotyw spalinowych SM42 PKP Intercity znajduje się w Newagu. Przewoźnik potrzebuje jednak pojazdów trakcyjnych do obsługi linii niezelektryfikowanych i manewrów. Więcej o projekcie pisaliśmy tutaj. Tu z pomocą przyszedł tenże sam Newag, który wypożyczył przewoźnikowi cztery SM42.
W czerwcu zakończyła się modernizacja pierwszej z 20 lokomotyw spalinowych typu SM42 dla PKP Intercity. Newag przekaże ją w tym miesiącu do eksploatacji m. in. w relacjach Gdynia – Hel czy Kłodzko - Kudowa Zdrój. Jednak przekazanie do Nowego Sącza lokomotyw do modernizacji oznaczało, że spółka będzie miała mniej taboru trakcyjnego do prowadzenia pociągów i do manewrów.
Problem częściowo udało się rozwiązać, wynajmując w ramach wymiany lokomotyw z Kolejami Czeskimi cztery lokomotywy serii 754 w celu prowadzenia pociągów na liniach niezelektryfikowanych. To tzw. okularniki, których przewagą nad SM42 jest możliwość zapewnienia zasilania dla klimatyzacji w wagonach. Pisaliśmy o tym w tym miejscu.
Jednak PKP IC potrzebowało też więcej lokomotyw do manewrów. – Czasowo od nowosądeckiego producenta taboru wynajęliśmy 4 lokomotywy manewrowe (SM42), które posłużą nam do czasu odebrania z fabryki pierwszych własnych, zmodernizowanych maszyn – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.
Z czterech wynajętych lokomotyw w PKP Intercity są już trzy. Przebywają w Gdyni. Będą na usługach przewoźnika do czasu powrotu zmodernizowanych lokomotyw z Newagu. Spółki nie chcą ujawnić wartości umowy. Jest ona na tyle niska, że nie ma obowiązku ogłoszenia przetargu (w przypadku PKP IC), ani opublikowania raportu giełdowego (musiałby to zrobić Newag).
Jak mówi rzeczniczka Newagu Urszula Makosz, lokomotywy przeszły naprawę główną. Newag kupił je w ramach wejścia na rynek odpłatnej dzierżawy taboru - o takiej decyzji producenta informowaliśmy przed dwoma laty.
Jak udało nam się dowiedzieć, pierwsze jednoagregatowe lokomotywy SM42-18D wrócą do PKP IC po modernizacji pod koniec lipca. Dwuagregatowe 6Dl zasilą tabor przewoźnika na początku sierpnia.