PKP Intercity do końca roku chce przewieźć 30 mln pasażerów i wiele wskazuje na to, że ma sporą szansę na osiągnięcie tego celu. Do końca sierpnia udało się przewieźć 20 mln osób. Ostatnie wakacje były dla operatora najlepsze od lat.
– PKP Intercity po raz kolejny osiągnęło wzrost liczby pasażerów w komunikacji krajowej sięgający niemal 30%. Porównując dane z ostatnich lat, to najlepszy wynik za sierpień od 2010 roku – poinformowało niedawno PKP Intercity. Według danych przewoźnika w ostatnim miesiącu wakacji w komunikacji krajowej podróżowało ok. 3,2 mln osób, co było najlepszym wynikiem miesięcznym w tym roku. – Porównując dane z ostatnich lat, to także najlepszy wynik za sierpień od 2010 roku – mówił Jacek Leonkiewicz, prezes zarządu PKP Intercity.
Pierwszych osiem miesięcy roku w komunikacji krajowej udało się przewieźć niemal 20 mln pasażerów i osiągnąć wzrost na poziomie ok. 20% rok do roku. Według danych UTK przez pierwsze siedem miesięcy roku PKP Intercity, zarówno w komunikacji krajowej jak i zagranicznej, przewiozło ponad 17 mln pasażerów. Jeśli dodamy do tego jeszcze nieoficjalne 3,3 mln pasażerów w sierpniu to okaże się, że przewoźnik przekroczył już wynik 20 mln podróżnych. Do końca roku musiałby więc przewozić co najmniej 2,5 mln osób miesięcznie, żeby osiągnąć zakładany wynik, co wydaje się jak najbardziej możliwe. W ciągu ostatnich czterech miesięcy roku 2014 udało się przewieźć ponad 8,1 mln pasażerów.
– Pendolino zdało stosunkowo trudny test, o który bało się wielu ekspertów: test wakacyjny. Pociągi EIP nie mają, zwłaszcza w porównaniu ze składami wagonowymi, dużo przestrzeni na bagaż, stąd też na starcie Pendolino nie brakowało głosów, że „projekt biznesowy” nie wytrzyma konfrontacji z podróżami wakacyjnymi. Wytrzymał – mówi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Warto dokładnie przyjrzeć się miesiącom wakacyjnym. W lipcu z usług PKP Intercity skorzystało łącznie (nie tylko w komunikacji krajowej) ponad 3,2 mln podróżnych. Łącznie z sierpniem daje to ponad 6,5 mln pasażerów w ciągu dwóch miesięcy. W roku 2014 w analogicznym okresie było to 5,2 mln podróżnych, rok wcześniej 5,9 mln, zaś w roku 2012 w także 6,5 mln. Spółka powróciła więc do statystyk przewozowych sprzed trzech lat oraz wzrost o ok. 25% względem roku ubiegłego.
– Do ideału jeśli chodzi o jakość usług naturalnie jeszcze bardzo dużo brakuje. Standard większości wakacyjnych TLK niezmiennie nie powala, w dalszym ciągu w wielu tego rodzaju pociągach problemem jest przepełnienie, składy niejednokrotnie są za krótkie, a fakt, iż PKP IC pożyczyło na wakacje kilkadziesiąt czeskich wagonów, powoduje iż trudno przyjąć za dobrą monetę słowa przedstawicieli władz spółki, że IC nie ma problemów taborowych. Absolutnie karygodne są sytuacje, a takie wciąż się zdarzają, że w nocnym TLK znajduje się wagon, który ze stacji początkowej wyjeżdża z zepsutym oświetleniem – dodaje Rydzyński. – Ale, parafrazując Bareję, minusy nie mogą przesłaniać nam plusów – dodaje.
Wśród plusów, oprócz uruchomienia połączeń obsługiwanych z wykorzystaniem Pendolino, wymienia także np. trzy pociągi kategorii InterCity relacji Wrocław-Gdynia (Pomorzanin, Mieszko i Heweliusz), zestawione z nowych, komfortowych wagonów. – W połączeniu z niskimi cenami biletów na pociągi kategorii IC, a także ze znacznie skróconym w porównaniu z poprzednimi latami czasem przejazdu (mimo wciąż niezakończonej modernizacji wielkopolskiego odcinka magistrali E59), daje to bardzo atrakcyjną ofertę przejazdu w układzie północ-południe Polski. Po wprowadzeniu do ruchu Dartów i Flirtów należy się spodziewać dalszego wzrostu przewozów – podkreśla Rydzyński.
Tekst pochodzi z portalu MONITOR. Pełna wersja wraz z danymi oraz komentarzem jest dostępna tutaj.
Dostęp do artykułu otwarty!

Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
