PKP Intercity oraz DB Fernverkehr - niemiecki przewoźnik specjalizujący się w połączeniach dalekobieżnych, planują wspólnie pozyskać nowych pasażerów. Prezesi obydwu firm, Krzysztof Celiński i Nikolaus Breuel są zgodni – kolejowe przewozy międzynarodowe mają ogromny potencjał.
Od grudnia 2010 r. pociągi BWE na całej trasie (zarówno na polskim, jak i niemieckim odcinku) będą prowadzone zakupionymi przez PKP Intercity lokomotywami Eurosprinter. Wykorzystanie „Husarzy”, przystosowanych do zasilania prądem płynącym w polskiej i niemieckiej sieci trakcyjnej, wyeliminuje konieczność zmiany lokomotywy na stacji granicznej. Dzięki temu podróż z Warszawy do Berlina skróci się o ok. 10 min. Ponadto w grudniu br., na tory łączące Warszawę z Berlinem wyjadą dwa kolejne pociągi BWE. Łącznie w ciągu doby, wspomnianą trasę będzie przemierzało 8 pociągów tej marki.
- Nasze wspólne plany zakładają wzbogacenie oferty połączeń pomiędzy największymi miastami Polski i Niemiec oraz ułożenie rozkładu jazdy tych pociągów tak, aby zapewnić dogodne przesiadki Pasażerom udającym się do mniejszych miejscowości. Razem z naszymi niemieckimi partnerami chcemy zachęcić do podróżowania koleją tych, którzy dziś korzystają z transportu samochodowego i lotniczego - powiedział Krzysztof Celiński, Prezes Zarządu PKP Intercity S.A. - Współpraca pomiędzy naszymi Firmami ma na celu wykorzystanie tego potencjału. Naszym głównym zadaniem jest polepszenie i rozwój oferty – mówi Nikolaus Breuel, prezes DB Fernverkehr.
Choć nowe standardy taboru obsługującego połączenia pomiędzy naszymi stolicami to przyszłość, jednak już dziś prezes Breuel zapowiada rewolucyjne zmiany. – Nowa generacja pociągów wyjedzie na tory pod koniec 2016 r. To będzie zupełnie inny wymiar podróżowania koleją. Nowymi pociągami wyznaczymy, wraz z PKP Intercity, nowe standardy w dziedzinie komfortu i czasu przejazdu. Polska będzie jednym z pierwszych krajów sąsiadujących z Niemcami, do którego pojadą nowe składy – poinformował szef niemieckiej spółki.
Pod koniec br. podróż pociągiem BWE z Warszawy do Berlina potrwa 5h30 min. Dalsze skracanie czasu przejazdu, zależy w dużym stopniu od poprawy stanu infrastruktury. Zupełnie realne, dzięki modernizacji torów, jest uzyskanie czasu przejazdu poniżej 5 godzin. Budowa kolei dużych prędkości w Polsce, umożliwiłaby dalsze skrócenie czasu podróży o ok. godzinę (poniżej 4 godzin).
Współpraca PKP Intercity z DB Fernverkehr ma wieloletnią tradycję. Oprócz rozwijania oferty pociągów kursujących pomiędzy Warszawą a Berlinem, obydwie firmy pracują też nad uatrakcyjnieniem połączeń realizowanych pociągiem EC „Wawel”, kursującym z Krakowa do Hamburga oraz pociągiem łączącym Szczecin z Amsterdamem. W 2009 r. spółki powołały do życia wspólne biuro marketingu, którego zadaniem jest poprawa komunikacji kolejowej pomiędzy Polską a Niemcami. Jedną z ważniejszych wspólnych inicjatyw, którą podejmą PKP Intercity i DB Fernverkehr, będzie uruchomienie pociągów międzynarodowych, które zawiozą kibiców z Niemiec na Euro 2012. Przedstawiciele obydwu firm zapowiadają uruchomienie nowych, bezpośrednich połączeń z miastami, w których będą odbywały się mecze. Dodatkowym atutem współpracy obydwu przewoźników będzie przekazanie doświadczeń, które Niemcy zdobyli przy organizacji Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w 2006 r.