Na rynku panuje spore zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników, zwłaszcza maszynistów. Ze względu na brak szkolnictwa kolejowego i coraz bardziej doskwierającą lukę pokoleniową, jak również niedostatek nowoczesnego sprzętu szkoleniowego, wzrastać powinno znaczenie jednostek, ośrodków i zaplecz szkoleniowych. PKP Intercity ma plany zainwestowania w nowoczesny symulator jazdy lokomotywą.
Do niedawna stan zatrudnienia w zespole drużyn trakcyjnych w PKP Intercity systematycznie malał. W 2008 r. było to 1481 osób, w 2009 r. - 1465, w 2010 r. - 1303, a w 2011 r. - 1173 pracowników. Według danych przedstawionych przez członka zarządu przewoźnika, Tadeusza Matylę podczas drugiego dnia konferencji "Wyzwania polskiej infrastruktury kolejowej", na koniec maja 2012 r. PKP Intercity w drużynach trakcyjnych zatrudniało 1186 osób.
Co trzeba zrobić, żeby zostać maszynistą? Najpierw trzeba mieć licencję maszynisty. To dokument potwierdzający odpowiedni wiek, stan zdrowia, wykształcenie i ogólne umiejętności zawodowe, niezbędne dla wykonywania pracy na stanowisku maszynisty. Aby ubiegać się o licencję, trzeba mieć skończone 20 lat, odpowiednie wykształcenie - w PKP Intercity co najmniej średnie, I kategorię zdrowia, być osobą niekaralną oraz przejść szkolenia i zdać odpowiedni egzamin. Czas szkolenia na licencję to 274 godziny. Jednak licencja nie uprawnia jeszcze do prowadzenia pojazdów kolejowych. Po jej uzyskaniu pracownik zatrudniony u przewoźnika rozpoczyna szkolenie w celu wydania mu świadectwa maszynisty. To drugi etap całej drogi. Po jego odbyciu, pracownik ma prawo prowadzić pojazdy szkoleniowe. Dokument ten jest własnością przewoźnika, który wystawia go maszyniście, a z chwilą ustania zatrudnienia lub rozwiązania stosunku pracy - ważność świadectwa wygasa. Aby otrzymać świadectwo, trzeba mieć licencję maszynisty, orzeczenie lekarskie o dopuszczeniu do pracy na stanowisku maszynisty oraz przejść szkolenia i zdać egzamin.
Jak poinformował Tadeusz Matyla, PKP Intercity prowadzi szkolenia na podstawie własnego programu na dwie podstawowe kategori świadectwa maszynisty. Kategoria A obejmuje lokomotywy manewrowe, pociągi robocze, pojazdy kolejowe do celów utrzymaniowych i lokomotywy używane do manewrów. Kategoria B dotyczy przewozów osób lub rzeczy. W przypadku tej pierwszej kategorii czas szkolena na świadectwo maszynisty to 1252 godziny, a tej drugiej - 2276 godzin.
PKP Intercity chce zainwestować w symulator jazdy lokomotywą. Jak na razie jedyne takie urządzenie należy do spółki CS Szkolenie i Doradztwo. - Planujemy zastosowanie w nowym systemie szkolenia na licencję i świadectwo maszynisty symulatorów jazdy. W tym celu zamierzamy pozyskać odpowiednie środki na zakup nowoczesnego symulatora - informuje rzeczniczka PKP Intercity, Małgorzata Sitkowska.
W okresie od 1 września 2008 r. do 18 lutego 2011 r. szkolenie na stanowiska związane z prowadzeniem pojazdów kolejowych w PKP Intercity przeszło: 56 osób - na pomocnika maszynisty i 62 pracowników - na maszynistę. Od 18 lutego 2011 do 23 września 2011 r. było to 26 zatrudnionych (wszyscy na maszynistę), a od 23 września 2011 r.: 59 osób - na pomocnika i 46 pracowników - na maszynistę. W trakcie szkolenia na świadectwo maszynisty jest 81 osób.