Władze PKP Intercity zapewniają, że maszyniści i konduktorzy spółki będą przeszkoleni do obsługi Pendolino i jeśli w grudniu br. pociągi te zostaną włączone do ruchu, nie pojawi się problem z obsadą kadrową pociągów. Stanowisko PKP IC w tej sprawie jest jednak dość lakoniczne.
– Do wdrożenia nowych pociągów w struktury PKP IC przygotowujemy się również od strony kadrowej. Szkolimy maszynistów: teraz szkolimy kolejną kilkunastoosobową grupę. Po wakacjach rozpoczniemy też szkolenie konduktorów – poinformowała „RK” Beata Czemerajda z biura prasowego Intercity.
W czerwcu poseł Krzysztof Tchórzewski (PiS), wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury, sygnalizował w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, że według jego wiedzy PKP IC nie ma możliwości wejścia do pociągów Pendolino, co utrudnia zaplanowany harmonogram szkoleń załóg (szkolenia maszynistów miały się zacząć od 1 czerwca).
Beata Czemerajda nie odniosła się bezpośrednio do tej kwestii; odpowiedziała tylko: – Oczywiście współpraca z producentem ułatwia szkolenia. Mamy nadzieję, że zbliżenie naszych stanowisk pozwoli na usprawnienie procesu.
Nie otrzymaliśmy informacji, jaki jest jeszcze zapas czasowy na przeprowadzenie całości szkoleń (jeśli był lub jest problem z przeprowadzaniem szkoleń w pociągach), do kiedy szkolenia mają się zakończyć oraz ilu maszynistów oraz konduktorów obejmą w sumie szkolenia.
Wczoraj poinformowaliśmy, że zwiększa się szansa by Pendolino pojawiło się jednak na polskich torach zgodnie z harmonogramem, czyli w połowie grudnia br. Według nieoficjalnych informacji, do których dotarł „Rynek Kolejowy”, PKP IC mogą odstąpić od potrącenia kar umownych, które nalicza Alstomowi od maja br. za niedostarczenie w terminie pociągów kompatybilnych z systemem ERTMS p.2.