Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP IC brakuje lokomotyw. Po DB Schenker pożycza też z PKP Cargo

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
17-02-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP IC brakuje lokomotyw. Po DB Schenker pożycza też z PKP Cargo
Nieogłaszanie przetargów na naprawy lokomotyw odbiło się na stanie taborowym PKP Intercity. Po Vectronach z DB Schenker, PKP IC zaczęło wypożyczać elektrowozy z PKP Cargo. Przewoźnik ogłosił właśnie przetarg na naprawy EP08, ale za zaniedbania z zeszłego roku przyjdzie mu zapłacić miliony złotych.

Od kilku miesięcy eksperci zwracali uwagę, że PKP Intercity przestało ogłaszać przetargi na okresowe naprawy taboru. Dotyczy to zarówno lokomotyw, jak i wagonów, czy nawet posiadanych zespołów trakcyjnych ED74. Jeszcze w styczniu na pytania „Rynku Kolejowego” na ten temat przewoźnik odpowiadał, że sytuacja taborowa jest stabilna. Jednak po tym, jak w ubiegłym tygodniu okazało się, że PKP Intercity wynajęło lokomotywy od DB Schenker stało się jasne, że wcale tak nie jest.

Minęło jednak zaledwie kilka dni i okazało się, że wynajem Vectronów z DB Schenker nie wystarczył do zaspokojenia potrzeb przewoźnika. Na trasach pojawiły się bowiem pociągi TLK prowadzone lokomotywami EU07 wynajętymi z PKP Cargo. O ilości i cenie wynajmu lokomotyw obie spółki nie informują, zasłaniając się tajemnicą handlową.

Za sytuację taborową PKP Intercity obwiniają opóźnienia w dostawach Pendolino. Jednak przewoźnik od kilku miesięcy miał świadomość, że do ruchu nie uda się wdrożyć wszystkich ED250. Bardzo łagodna zima również nie skutkowała dużymi wyłączeniami taboru. Dodatkowo, pomiędzy połową grudnia a połową lutego, kiedy do eksploatacji weszły Vectrony, w ofercie PKP Intercity nie nastąpiły zmiany.

Jeżeli jednak twierdzenia PKP IC są prawdziwe, to braki taborowe powinny dotyczyć nie tylko lokomotyw, ale też wagonów. I rzeczywiście, do „Rynku Kolejowego” docierają sygnały m.in. o stałych brakach wagonów restauracyjnych, czy zaskakujących zestawieniach wagonów. Przykładowo w TLK Wiking są dwa wagony pierwszej klasy, jeden drugiej, i jeden mieszany. TLK Orkan w ubiegłym tygodniu zestawiony był z wagonu klasy drugiej, pierwszej, oraz… kuszetki. Według naszych informacji, w ostatnich miesiącach ubiegłego roku nie przyjmowano faktur za naprawy wagonów. Dlatego przewoźnik ma się rozglądać za możliwością wynajęcia także taboru nietrakcyjnego.

Pozytywną informacją jest to, że PKP Intercity rozpisało właśnie pierwszy przetarg, który pomoże przywrócić stan taboru. Chodzi o naprawę wraz z modernizacją dziewięciu lokomotyw EP08. Jednak według informacji „RK” na naprawy wciąż czeka siedem lokomotyw EP09 i ponad 30 EU07. Pewne jest jednak, że wynajem lokomotyw od firm zewnętrznych będzie kosztował PKP Intercity dużo więcej, niż naprawa własnych zasobów.

Więcej o sytuacji taborowej PKP Intercity i kosztach wynajmu taboru w Monitorze. Zapraszamy na nowy portal!.

 

Już 10-11 marca w Warszawie odbędzie się kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. To największa i najbardziej prestiżowa konferencja w Środkowo-Wschodniej Europie, poświęcona rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. W tym roku podjęte zostaną tematy nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów kolejowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów. Oficjalnym partnerem wydarzenia są Koleje Ukraińskie (UZ) - podczas konferencji będzie można nawiązać kontakt z ukraińskim rynkiem taborowym.

Więcej na temat konferencji.

 

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5