Od początku kursowania Pendolino blisko 92% klientów dojeżdża na czas. Od 14 grudnia pociągi EIP przejechały ponad 200 tys. kilometrów i przewiozły 100 tys. pasażerów.
Tego dowiedzieliśmy się dziś w komunikatu PKP IC, będącego pośrednią reakcją na poranną awarię pociągu EIP w Krakowie. Zdefektował system hamowania; dla podróżnych podstawiony został rezerwowy skład, a przedstawiciele IC informują, że usterka nie jest poważna.
– Każdego dnia prawie 92% nowoczesnych składów Pendolino dojeżdża do stacji punktualnie. Tylko w 35 przypadkach zanotowano późniejsze niż rozkładowe przybycie do stacji, z czego 11 pociągów miało opóźnienie większe niż 15 min. Daje to rekordowy, nie tylko dla przewoźników kolejowych, wynik 98% punktualności. Pojedyncze awarie, takie jak ta dzisiejsza, stanowią jedynie margines – brzmi komunikat PKP IC. Przewoźnik podał również, że Pendolino od 14 grudnia dotychczas przejechały 210 000 kilometrów i przewiozły blisko 100 tys. pasażerów.
Jeśli chodzi o tę ostatnią liczbę, to na jej podstawie można oszacować, że średnia frekwencja w Pendolino wynosiła do tej pory ok. 45%, zakładając możliwość dwukrotnego wykorzystania większości miejsc w pociągach EIP przejeżdżających przez Warszawę. Przyjmując naszą redakcyjną metodologię liczenia, od 14 grudnia do 3 stycznia włącznie, w pociągach EIP do tej pory dostępnych w sprzedaży było ok. 223,5 tys. miejsc – stąd, biorąc w zaokrągleniu przewiezione do tej pory 100 tys. osób, daje to średnią frekwencję ok. 44,8%. Nasz sposób wyliczenia średniej frekwencji na pojedynczym odcinku (można się z nim zapoznać tutaj) zapewne nie jest wolny od błędów, ale jak dotąd, mimo wielokrotnych próśb, nie otrzymaliśmy precyzyjnych danych od PKP IC.