Grupa PKP Cargo odnotowała we wrześniu najlepszy od początku roku wynik udziału w rynku pod względem masy, osiągając 50,33 proc - poinformował przewoźnik powołując się na dane Głównego Urzędu Statystycznego.
We wrześniu udział Grupy PKP Cargo w rynku pod względem pracy przewozowej wyniósł 57,91 proc., a pod względem masy 50,33 proc. Obie wartości urosły względem wyników w sierpniu – odpowiednio o 1,6 pp. i 0,7 pp. Narastająco po dziewięciu miesiącach udział grupy w rynku wyniósł 56,93 proc. pod względem pracy przewozowej i 48,25 proc. pod względem masy. Oba wyniki są słabsze niż w analogicznym okresie w ubiegłym roku odpowiednio o 2,66 pp. i 0,93 pp. Jednak z miesiąca na miesiąc PKP Cargo systematycznie zwiększa swój udział w rynku.
– Cieszy nas stały wzrost udziału PKP Cargo w rynku na przestrzeni kilku ostatnich miesięcy, bo widać efekty ciężkiej pracy oraz zmian organizacyjnych w firmie. Funkcjonujemy w otoczeniu pełnym wyzwań – weszliśmy w okres szczytu przewozowego, nasze pociągi jeżdżą wolniej z powodu prowadzonych prac modernizacyjnych na sieci kolejowej, a do tego branża górnicza, największy klient PKP Cargo, zmaga się z własnymi problemami. Dokładamy wszelkich starań, by zachować elastyczność w obsłudze klientów w obliczu tych okoliczności – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych.
Z powodu problemów branży węglowej 2014 rok jest nietypowy pod względem przewozów towarów koleją. Spadająca cena na światowych rynkach powoduje załamanie eksportu polskiego węgla za granicę, przekładając się na jego niższe przewozy. Jeśli chodzi o PKP Cargo, przewozy węgla w pierwszej połowie roku w kraju, imporcie i tranzycie wzrosły o 7 proc. w porównaniu do poprzedniego roku, podczas gdy przewozy w eksporcie zmalały o 16 proc. W tym samym czasie rynek przewozów towarów koleją z wyłączeniem węgla kamiennego urósł o 5 proc., a PKP Cargo zwiększyło przewozy w tej kategorii o 6 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Dzięki aktywnej polityce handlowej dziura po węglu została częściowo zapełniona m.in. przewozami kruszyw i materiałów budowlanych (wzrost o 33% rdr pod względem masy w pierwszej połowie 2014 roku) oraz drewna i płodów rolnych (wzrost o 26% rdr pod względem masy w tym samym okresie).
Przewoźnik zaznacza, że udało mu się uzyskać dobry wynik we wrześniu, mimo występowania utrudnień na sieci kolejowej, na które firma nie ma wpływu. Z drugiej strony warto pamiętać, że wpływają one na wszystkich przewoźników. Dlatego przewoźnik podkreśla, że miały miejsce też inne wydarzenia, takie jak strajk maszynistów niemieckiego przewoźnika DB Schenker, prowadzony na początku tego tygodnia. Efektem strajków niemieckich kolejarzy były zastoje na przejściach granicznych pomiędzy Polską a Niemcami. W szczytowym momencie w kolejce na przejściach stało łącznie nawet 20 pociągów PKP Cargo.