Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP Cargo: Giełda kluczem do ekspansji?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
29-10-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Łukasz Malinowski, Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP Cargo: Giełda kluczem do ekspansji?
Jutro mija rok od debiutu PKP Cargo na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. – Przygotowanie do wejścia na giełdę było okazją do definitywnego uporządkowania firmy – ocenia Tadeusz Syryjczyk, Partner w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.

W koncepcji prywatyzacji Cargo założono, że na GPW trafi 50% minus 1 akcja, dzięki czemu Skarb Państwa utrzyma pakiet większościowy w spółce, będącej drugim największym przewoźnikiem towarowym w Europie. Ostatnia pula akcji trafiła na giełdę w czerwcu br.

– Decyzję rządu o zachowaniu pakietu większościowego uważam za słuszną, gdyż pozwala na zachowanie roli narodowego lidera w dziedzinie transportu towarowego. Ponadto należy zauważyć, że PKP Cargo w coraz większym stopniu staje się przewoźnikiem międzynarodowym, operującym na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Uzyskane certyfikaty bezpieczeństwa pozwalają na samodzielne wykonywanie przewozów, nie tylko w Polsce, ale również w Niemczech, jak i innych krajach. PKP Cargo jest poważnym graczem na rynku europejskim – mówił w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” przed rokiem Stanisław Żmijan, poseł PO, szef sejmowej Komisji Infrastruktury.

W kontekście bycia „ważnym graczem na rynku”, po 12 miesiącach wiemy, że Cargo przejąć akcje kilku przewoźników. Mimo iż tydzień temu upłynął okres, w którym Cargo miało wyłączność na zakup akcji czeskiego przewoźnika AWT, to władze Cargo zapowiadają, że oferta zakupu zostanie w najbliższym czasie złożona. Na początku września został również podpisany list intencyjny dotyczący przejęcia przez Cargo przewoźnika CTL Logistics. Do tego w pierwszej połowie 2015 r. PKP Cargo, planuje objęcie do 50 proc. udziałów w spółce Pol-Miedź Trans.

Plany zakupowe dowodzą o aktywnej strategii rozwoju firmy

– Plany zakupu innych przewoźników oceniam pozytywnie. Niezmniejszenie udziału spółki w obsłudze rynku polskiego świadczy o demonopolizacji tego sektora i o pozytywnych skutkach jego liberalizacji. Planowane zakupy, CTL, Lotos Kolej i innych [w styczniu br. pojawiły się informacje, że Cargo jest blisko przejęcia przewoźnika Lotos Kolej. Jednak prezes grupy Lotos Paweł Olechnowicz zapowiedział, że chce skonsolidować prywatnych przewoźników wokół Lotos Kolej i uczynić ze spółki wyraźnego wicelidera rynku – red.] świadczą o chęci umocnienia pozycji PKP Cargo na rynku polskim. Planowane zakupy spółek zagranicznych świadczą o chęci zwiększenia udziału spółki na rynku europejskim. W sumie plany zakupowe dowodzą o aktywnej strategii rozwoju firmy. W tym kontekście rok po debiucie giełdowym można ocenić pozytywnie – mówi „Rynkowi Kolejowemu” prof. Włodzimierz Rydzkowski z Uniwersytetu Gdańskiego.

We wrześniu br. Grupa PKP Cargo odnotowała najlepszy od początku roku wynik udziału w rynku pod względem przewiezionej masy, osiągając 50,33 proc. Pod względem pracy udział Cargo w rynku wyniósł 57,91 proc. Jednocześnie zwrócić jednak należy uwagę, że oba wyniki są słabsze niż w analogicznym okresie w ubiegłym roku, odpowiednio o 2,66 pp. i 0,93 pp.

W restrukturyzacji Cargo pomogła… konkurencja

Mimo minimalnego spadku procentowego spadku w układzie rok do roku, Tadeusz Syryjczyk, były minister transportu i gospodarki morskiej, a obecnie Partner w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, uważa, że obecną sytuację Cargo należy jednak mierzyć w kategoriach sukcesu.

– W moim przekonaniu kluczowe dla sukcesu Cargo, jeszcze przed wejściem na giełdę, było... zaistnienie konkurencji, tak jak brak konkurencji jest kulą u nogi Przewozów Regionalnych. Potwierdza się teoria, że zbyt długi brak realnej konkurencji powoduje otyłość i trudność w bieganiu oraz, w końcu, zadyszkę, pomimo braku lub ograniczenia bezpośrednich konkurentów – ocenia Tadeusz Syryjczyk. – W PKP Cargo najszybciej nie tylko zarządy, ale i pracownicy oraz związkowcy zrozumieli, że nie przeżyją, jeżeli nie dostosują się do rynku. Tak więc zmiany w Cargo zaczęły się wcześnie, nabrały rozpędu za prezesa Wojciecha Balczuna, a przygotowanie do wejścia na giełdę było okazją do definitywnego uporządkowania firmy. PKP Cargo początkowo traciło rynek, przejmowały go firmy mniejsze, bardziej operatywne, bez obciążenia nadmiernymi zasobami i bez złudzeń, że ktokolwiek im pomoże. Przeciwnie: to PKP Cargo rozpędem korzystało z pewnych udogodnień, które były przedmiotem sporów przed Urzędem Ochrony Konkurencji. Stopniowo sytuacja normalizowała się, co wcale nie zaszkodziło PKP Cargo – dodaje były minister.

Zdaniem Tadeusza Syryjczyka, obecność Cargo na giełdzie generuje konieczność transparencji i otwartości informacyjnej, a więc nie tylko akcjonariusze ale i konkurenci sporo mogą dowiedzieć się o firmie. – Nastąpiła zmiana optyki z myślenia defensywnego, czyli obrony stanu posiadania, na ekspansywny, czyli wchodzenia na inne rynki. Skoro polscy przewoźnicy drogowi są konkurencyjni w Europie, to czemu PKP Cargo miało by być konkurencyjne tylko w Polsce? Jak było do przewidzenia po restrukturyzacji i uporządkowaniu firmy, spadek jej udziału w rynku został zahamowany, gdyż to PKP Cargo ma korzyść skali. Wielkość była przeszkodą, jak długo restrukturyzacja była niedokończona, ale jest zaletą, gdy organizacja i zasoby są adekwatne do potrzeb – twierdzi Syryjczyk.

Udział w rynku liczy się, ale najważniejsze są pieniądze

W okresie od stycznia do końca sierpnia br. przewoźnicy kolejowi przetransportowali ponad 147 mln ton ładunków, a wykonana przez nich praca przewozowa osiągnęła poziom 32,5 mld tnkm. Oznacza to, że masa ogółem zmalała o 3 mln ton względem roku poprzedniego (spadek o prawie 2%), a praca przewozowa utrzymała się na niemal identycznym poziomie.  W tym okresie spółki wchodzące w skład Grupy PKP Cargo przewiozły 70,4 mln ton i wykonały pracę przewozową na poziomie 18,5 mld tnkm.

W roku 2013 było to odpowiednio 73,2 mln ton oraz 19,4 mld tnkm – masa zmniejszyła się o niecałe 4%, zaś praca o niemal 5%. Przełożyło się to również na zmianę udziałów w rynku, które na koniec sierpnia 2014 roku wynosiły dla masy 47,7% (mniej o 1,1 punktu procentowego niż w roku 2013), a dla pracy przewozowej 56,8% (mniej o 2,88 punkta procentowego nż w roku 2013).

PKP Cargo podkreśla jednak, że same przewozy to nie wszystko, a dla spółki giełdowej liczy się przede wszystkim wynik finansowy. – W pierwszym półroczu 2014 roku udało nam się zwiększyć zysk netto grupy kapitałowej o prawie 70 procent rok do roku – uważa prezes PKP Cargo Adam Purwin. W I półroczu 2014 r. przychody Grupy PKP Cargo wyniosły 2,1 mld zł. Koszty operacyjne zostały zmniejszone o 11 proc. w ujęciu rocznym, co pozwoliło to na wzrost wyniku EBITDA o 12 proc. do 350 mln zł, a zysku netto o 67 proc. do 128 mln zł.

– Rekordowe wyniki półrocza pokazują, że mimo zaburzeń na jednym z głównych rynków, na których działamy, PKP Cargo generuje wysokie zyski. Przeprowadzona w ostatnich miesiącach reorganizacja wewnętrzna spółki to kolejny krok w skutecznym ograniczaniu kosztów, który zwiększa naszą pozycję konkurencyjną na rynku. To dobra wiadomość zarówno dla klientów, pracowników jak i akcjonariuszy spółki. Przyjęta docelowa struktura PKP Cargo tworzy jednocześnie fundament dalszego rozwoju, opartego o umacnianie pozycji na kluczowych rynkach przewozowych, inwestycje w najbardziej perspektywiczne segmenty oraz ekspansję poprzez fuzje i przejęcia w Polsce oraz za granicą – twierdzi Adam Purwin.

Teraz czas na Intercity?

Wiele wskazuje, że następnym podmiotem z Grupy PKP, który trafi na giełdę, będzie PKP Intercity. Jakub Karnowski, prezes PKP SA, zapowiedział niedawno, że PKP IC powinno być przygotowane do wejścia na GPW w 2017 lub 2018. Jednocześnie Karnowski poinformował, że planowana prywatyzacja TK Telkom, PKP Informatyka i PKP Energetyka nie nastąpi przez giełdę, lecz poprzez sprzedaż akcji inwestorowi. Karnowski uważa, że profil tych spółek nie nadaje się do wprowadzenia ich na giełdę.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5