Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku przygotował wstępną koncepcję zmiany siatki połączeń autobusowych w związku z planami uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Główną planowaną zmianą jest likwidacja linii autobusowej 210, łączącej centrum Gdańska m.in. z portem lotniczym w Rębiechowie. Linia 210 zapewnia obecnie dojazd z jednej strony m.in. do dworca Gdańsk Gł., a z drugiej strony – do lotniska, stacji PKP Gdańsk Osowa (przy której zatrzymywać się będą pociągi PKM kursujące w relacji Gdańsk-lotnisko-Gdynia) oraz budowanego obecnie przystanku PKM Gdańsk Brętowo.
Do likwidacji planowane są także dwie inne linie autobusowe: 131 (podobnie jak linia 210, łączy m.in. dworzec Gdańsk Gł. oraz rejon gdańskiej „starówki”, czyli tzw. Głównego Miasta, z rejonem przystanku PKM Brętowo) oraz 184 (łączy centrum Gdańska z pętlą Piecki Wileńska, jej trasa częściowo pokrywa się z trasą budowanej linii tramwajowej Siedlce-Brętowo, która ma być, podobnie jak PKM, otwarta w 2015 r., a kończyć się będzie przy przystanku PKM).
W przypadku 10 innych linii planowana jest zmiana ich tras, a dwie linie (168 i 264) zostaną połączone w jedną. Wszystkie te zmiany są związane nie tylko z planowanym uruchomieniem PKM, ale także z otwarciem nowej linii tramwajowej.
Planowane jest też uruchomienie nowej linii (161), która zapewni dojazd m.in. mieszkańcom osiedli Kiełpino i Karczemki do przystanku PKM Matarnia.
Propozycję nowego przebiegu tras autobusowych można obejrzeć na rysunku (przygotowanym przez ZTM Gdańsk), załączonym do artykułu. Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk, zastrzega w rozmowie z „Transportem Publicznym”, że zaproponowanej koncepcji nie należy traktować jak ostatecznej. – Przygotowana propozycja to pierwsze założenia i materiał do dyskusji – zaznacza Zomkowski.
Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl