Opóźnienia w modernizacji torów Gdynia-Warszawa zmusiły Pomorską Kolej Metropolitalną do zmiany technologii budowy wiaduktu w rejonie przystanku SKM Zaspa. Konstrukcję żelbetową zastąpi stalowa. O szczegółach poinformował portal www.trojmiasto.pl.
Chodzi o tzw. wiadukt WK2, który powstanie w rejonie przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po tym wiadukcie poprowadzony zostanie tor „linii PKM” w kierunku lotniska w Rębiechowie; będzie on przecinać tory dalekobieżne łączące Gdańsk z Gdynią (linia 202). Jak informuje portal trojmiasto.pl, pierwotnie miał to być wiadukt o konstrukcji żelbetowej, czyli takiej samej, jak pozostałe obiekty na całej trasie PKM. Ostatecznie technologię zmieniono na stalową. Jak tłumaczy w rozmowie z portalem Tomasz Konopacki, rzecznik spółki PKM SA, zmieniona została technologia wykonania wiaduktu ze względu na opóźnienia w modernizacji po stronie PKP PLK. – Pozwoli nam to zaoszczędzić około trzy miesiące czasu w stosunku do pierwotnej technologii żelbetowej, w jakiej miał być wykonany wiadukt – dodał Konopacki.
Trojmiasto.pl informuje, że nowy wiadukt jest już montowany w pobliżu miejsca, gdzie docelowo będzie usytuowany. Budowlańcy, gdy PLK zakończy w niezbędnym stopniu swoje prace, przystąpią do budowy drugiego przyczółku (pierwszy jest już gotowy) oraz muru oporowego, a następnie nasuną konstrukcję nad tory dalekobieżne. Termin posadowienia wiaduktu zależy od tego, kiedy nasz wykonawca będzie mógł wejść na teren PKP PLK. Jak zauważył w rozmowie z portalem trojmiasto.pl Tomasz Konopacki, montaż samego wiaduktu stalowego na rusztowaniach ustawionych równolegle do torów to kwestia kilku najbliższych tygodni. Do końca tego roku cały wiadukt powinien stać na swoim miejscu.
Nie będzie jazdy po jednym torze?
Warto przypomnieć, iż prezes PKM SA Krzysztof Rudziński mówił wiosną „Rynkowi Kolejowemu”, że do końca tego roku mają być wykonane największe roboty inżynierskie na nowej linii, właśnie za wyjątkiem wiaduktu WK2, którego ukończenie planowane było wstępnie na lipiec 2015 r. Z informacji „RK” wynikało, iż władze PKM SA poważnie rozważały wariant, iż w pierwszych miesiącach funkcjonowania linii pociągi będą po jej fragmencie (między stacją we Wrzeszczu a przystankiem Strzyża) kursować po jednym torze. Teraz jednak, po zmianie planów, wydaje się iż tego rodzaju zagrożenia już nie ma.
18-kilometrowa linia PKM ma zostać otwarta późnym latem bądź wczesną jesienią 2015 r. Od kilkunastu dni istnieje już możliwość wjazdu pociągów na tę linię.
Nowy peron we Wrzeszczu – w październiku
Portal trojmiasto.pl zapytał też PKP PLK o stan zaawansowania budowy nowego peronu na stacji we Wrzeszczu, którego budowa ma związek z uruchomieniem PKM. Jak powiedział Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PLK, budowa zakończy się w październiku tego roku. Następnie do maja 2015 r. wyłączony z użytkowania zostanie obecny peron dalekobieżny.
Budowa nowego peronu to element prac związanych z kompleksową przebudową stacji Gdańsk Wrzeszcz. PKP PLK poinformowały przed kilkoma dniami „Rynek Kolejowy”, że remont stacji we Wrzeszczu ma być w nowym rozkładzie jazdy jedynym miejscem na trasach, na których pojawi się Pendolino, gdzie występować będzie ograniczenie przepustowości.