Do tunelu łączącego Łódź Widzew z budowaną podziemną stacją Łódź Fabryczna wjechał dziś pierwszy pociąg. Odcinek nie jest jeszcze zelektryfikowany, więc pojedynczy wagon wciągnęła lokomotywa spalinowa. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami pod koniec roku na samą Fabryczną mają zacząć docierać pierwsze pociągi techniczne.
Dziś do tunelu prowadzącego do podziemnej stacji Łódź Fabryczna wjechał pierwszy pociąg. Krótki, jednowagonowy skład prowadzony przez spalinowóz SM42-996 wjechał na najniższy poziom budowanej stacji – 16 metrów pod powierzchnią ziemi – i zatrzymał się na wysokości około 500 metrów przed powstającą halą peronową. Następnie wagon został zepchnięty na Widzew.
Przejazd odbywał się z minimalną prędkością ok. 10 km/h, więc pokonanie krótkiego odcinka z Łodzi Widzewa zajęło około 25 minut. – Tym przejazdem osiągamy kolejny kamień milowy w budowie tej podziemnej stacji. Po raz pierwszy dojechał tu pociąg, a budowa samej hali jest już na bardzo zaawansowanym etapie – mówił Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych i dyrektor ds. realizacji inwestycji.
W przyszłym roku przetarg na tunel do Kaliskiej
– Już za około rok cały obiekt będzie oddany do dyspozycji podróżnych – zapewniał. – To epokowe osiągnięcie dla całej aglomeracji łódzkiej – ocenił. Przedstawiciel zarządcy infrastruktury wskazywał też, że otwarcie podziemnego dworca będzie początkowym etapem zmiany układu linii kolejowych w rejonie Łodzi. – W pierwszej połowie 2016 roku PLK ruszy z przetargiem na budowę tunelu średnicowego przez miasto – zapowiadał.
Na trasie Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska mają powstać przystanki w ścisłym centrum miasta. Tymczasem na terenie przenoszonego pod ziemię dworca trwa montaż urządzeń sterowania ruchem i instalacji bezpieczeństwa. Pod koniec roku już na samą stację mają wjechać pierwsze pociągi techniczne. – Blisko dwukilometrowy podziemny odcinek prowadzący od ulicy Niciarnianej do Łodzi Fabrycznej jest gotowy już w około 90 procentach – stwierdza Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Dworzec czołowy dla zmodernizowanej trasy ze stolicy
Do czasu zakończenia budowy tunelu średnicowego czołowy dworzec Łódź Fabryczna będzie końcową stacją dla pociągów kursujących na trasie Warszawa – Łódź. Dziś pociąg specjalny o szumnej nazwie „Ekspres Inwestycyjny” dotarł z Warszawy Centralnej do Łodzi Widzewa w 55 minut – to najkrótszy czas w historii. Pociągi rozkładowe nie będą jednak osiągać takiej prędkości. Najszybsze kursy mają pokonywać ten sam odcinek w około 65 minut. Po otwarciu podziemnej stacji podróż z centrum Warszawy do centrum Łodzi zajmie więc około 70 minut.
2015-10-28 14:51:18 Autor: CiemnyLHS
---.devs.futuro.pl
CiemnyLHS https://plus.google.com/u/0/+TomaszCiemnoczu%C5%82owski/posts/DtiyHrreLS4?pid=6210695171364770690&oid=101278306785831313397
2015-10-28 16:01:34 Autor: jakogość
---.tktelekom.pl
Brawo!
Jeszcze nie wybudowany tunel, bo opóźniony o 2 lata, a sukces odtrąbiony!
2015-10-28 18:02:00 Autor: boloek_i_lolek
---.159.77.167
Tunel średnicowy łączący Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i z Żabieńcem to ciągle za mało, aby wykorzystać potencjał nowego dworca. Jak najszybciej należy:
- dobudować drugi to na linii do Kutna i zmodernizować linię na 160 km/h.
- rozpocząć modernizację linii do Ostrowa, a dalej do Wrocławia również do prędkości 160 km/h.
2015-10-28 19:20:38 Autor: lodzianin
---.226.178.23
@ boloek_i_lolek
A po co do Wrocławia? Ruch z Łodzi praktycznie w całości odbywa się w stronę stolicy, a nie na prowincję w rodzaju Wrocławia czy innych miasteczek przy granicy. Pociągi z i do Wrocławia wożą powietrze, widać tam wolą busy. Więc co do prędkości wystarczy tak jak jest. Lepiej te pieniądze poświęcic na modernizację tras tam gdzie jeżdżą ludzie.
2015-10-28 19:25:32 Autor: ola
---.multi.internet.cyfrowypolsat.pl
A jaki problem choć raz dziennie, rano, dać taki 55 min. ekspres... Wystartuje ustrojstwo z Fabrycznej i zatrzyma się dopiero na Centralnym?
2015-10-28 19:26:19 Autor: łodzianin realista
---.centertel.pl
@lodzianin
Dla Wrocławia to dzisiaj Łódź jest prowincją. Wrocław znacznie się oddalił w rozwoju od Łodzi i tam ludzie przyjeżdżają pracować.
2015-10-28 20:00:56 Autor: wrocławianin realista
---.226.178.23
Cha, cha, można strzelać, że jakiś zakompleksiony wrocławsiak podpisujący się "łodzianin realista" już trafił na komentarz i musiał wydalić dawkę kompleksów. Łódź jest prowincją dla Wrocławia? Co ty bredzisz chłopcze. Wychyl czasem nosa ze swojej wrocławskiej nory i poznaj świat. A ile słoików wrocławskich widać w pociągach przez Łódź... Największe słoikowozy w Polsce.
2015-10-28 20:13:31 Autor: pasażer kolei
---.free.aero2.net.pl
Z Łodzi w niecałe 2 godziny można dojechać do stolicy. A z Wrocławia pociągi krążą po zarośniętych torach po jakichś pipidówach, żeby zebrać pasażerów. Albo przez Poznań albo przez Śląsk, bo inaczej nie byłoby frekwencji. Pociągów za granicę też nie mają. Więc gdzie tu jest prowincja?
2015-10-28 20:37:22 Autor: realny realista
---.185.147.55
"Pociągów za granicę też nie mają."
Dostaną pociąg do Lwowa od nowego rozkładu jazdy. Widać tylko na ten kierunek jest zapotrzebowanie - będą jeździć do zabużańskich wsi odwiedzać rodziny :D
2015-10-29 00:33:23 Autor: Głos z USA
---.hsd1.il.comcast.net
W odpowiedzi na post jakogość:
"Brawo!
Jeszcze nie wybudowany tunel, bo opóźniony o 2 lata, a sukces odtrąbiony!"
Tunel to nie kościół. Tylko księża robią biznes. Jeszcze dachu nie postawią, już są msze i zbieranie z tacy. Co mi się wydaje za niski ten tunel. Ciekawe jaka będzie odległość dachu od sieci w wagonach piętrowych?.
2015-10-29 03:07:16 Autor: życzliwy
---.dynamic.chello.pl
Gdzie można znaleźć schematy torowe Łodzi Widzew i Fabrycznej? Ktoś wie?
2015-10-29 07:43:18 Autor: zet
---.153.109.58
Łódź Widzew:
http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/%C5%81%C3%B3d%C5%BA_Widzew