Jak już informowaliśmy, zakończyła się modernizacja pierwszej jednostki remontowanej przez nowosądecki Newag dla województwa łódzkiego. Jutro zestaw zadebiutuje w ruchu planowym.
Czwarty zestaw EN57 z napędem asynchronicznym należący do województwa łódzkiego jest jednocześnie pierwszym zmodernizowanym w ramach dofinansowanego ze środków unijnych projektu modernizacji czterech EZT. Przetarg na wykonanie remontu jednostek wygrały nowosądeckie zakłady Newag. Wartość całej inwestycji wynosi prawie 37 mln zł. Ponad 25 mln zł wydanych na ten cel pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Jednostka różni się od będących już od roku w eksploatacji pojazdów serii EN57AKM. Zmienił się pulpit maszynisty, inaczej zorganizowano kabiny sterownicze. Zamontowano specjalne podesty dla osób niepełnosprawnych, którym łatwiej ma być także skorzystać z przestronnej toalety. — Nowym rozwiązaniem jest zamontowanie drzwi odskokowo-przesuwnych — zauważa Elżbieta Nowak z Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Na dachu pojazdu znalazły się kamery, które pomogą śledzić połączenie pantografu z trakcją.
EN57-1226, już z nowym oznaczeniem EN57AKŁ-1226, wyruszy po raz pierwszy w trasę w najbliższą sobotę. Z łódzkiego Dworca Kaliskiego odjedzie o 10:37 jako pociąg REGIO do Sieradza. Przejazd inauguracyjnym kursem będzie bezpłatny. Na Łódź Kaliską skład wróci o 15:17 (odjazd z Sieradza — 14:04).
Zmodernizowana jednostka zasili flotę łódzkich Przewozów Regionalnych. Do końca czerwca przyszłego roku do PR trafią kolejne trzy zestawy po modernizacji w Newagu. W latach 2012–2014 UMWŁ planuje przebudowę kolejnych dziesięciu składów. Po zakończeniu zapowiadanych inwestycji łódzkie będzie dysponować siedemnastoma gruntownie zmodernizowanymi zestawami EN57, w tym trzema pojazdami serii EN57AKM, pochodzącymi z Jugosławii jednostkami przebudowanymi w ZNTK Mińsk Mazowiecki, które weszły do eksploatacji w latach 2010–2011.