ZNLE Gliwice po sukcesie towarowego Dragona - pierwszej od kilkunastu lat nowej polskiej lokomotywy - ruszył z produkcją lokomotywy pasażerskiej. E4MSU Griffin ma być gotowy jeszcze w tym roku.
E4MSU „Griffin” ma być pojazdem dedykowanym m.in. dla rynku europejskiego. Ma powstać kilka wersji tego pojazdu, przystosowanych dla prędkości 140 i 190 km/h, a także jedno- i wielosystemowe. Zdjęcie pierwszego egzemplarza lokomotywy zauważyli w internecie nasi Czytelnicy. Można je zobaczyć obok, oraz porównać z wcześniejszą wizualizacją. Sama lokomotywa budowana jest w wersji wielosystemowej i ma być gotowa jeszcze w tym roku.
Zgodnie z zapewnieniami producenta, „Griffin” ma cechować się wysoką niezawodnością i najlepszą ceną na rynku. W zamyśle projektantów z ZNLE Gliwice, jednosystemowa wersja będzie wykorzystywać napięcie 3 kV DC – uniwersalna E4ACU będzie mogła rozpędzić się do prędkości 140 km/h, a pasażerska E4ACP – do 190 km/h. Wersja wielosystemowa to napięcia 3 kV DC, 15 kV AC 16 2/3 Hz oraz 25 kV AC 50 Hz. W tym przypadku powstanie lokomotywa E4MSU (uniwersalna, prędkość do 140 km/h) oraz pasażerska E4MSP (pasażerska, 190 km/h). Dzięki taki parametrom, dla „Griffina” dostępna będzie niemal cała kolejowa zelektryfikowana Europa (za wyjątkiem południa Anglii, Francji i Holandii).
Podstawowe dane techniczne E4MSU „Griffin”:
-
Układ wózków: Bo-Bo
-
Masa: 88 t
-
Maksymalny nacisk osi: 22 t
-
Moc: 5,6 MW
-
Maksymalna siła pociągowa: 330 kN
-
Masa pociągu pasażerskiego: 800 t
-
Masa pociągu towarowego: 3200 t