Pasażerów Kolei Mazowieckich wożą już dwa zmodernizowane przez konsorcjum Newagu i ZNTK Mińsk Mazowiecki zespoły trakcyjne EN57. Pojazdy mają m. in. napęd asynchroniczny, nowe czoło z oświetleniem LED, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i drzwi odskokowo-przesuwne.
EN57 jak nowy
- Pierwszy z 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych po naprawach piątego poziomu utrzymania wraz z modernizacją który został przekazany Kolejom Mazowieckim w marcu - powiedziała "Rynkowi Kolejowemu" rzeczniczka przewoźnika Donata Nowakowska. EN57AKM są modernizowane przez konsorcjum firm: Newag oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki (z grupy Pesy) w ramach zawartej w listopadzie 2012 roku umowy wartej 272 mln złotych brutto.
- W tych elektrycznych zespołach trakcyjnych widzimy zupełnie nowy zakres modernizacji. Pojazdy mają m.in. klimatyzację przedziałów pasażerskich oraz drzwi odskokowo-przesuwne. Między wagonami zastosowano drzwi wewnętrzne otwierane elektrycznie. Każdy skład jest przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych – wyposażono je w dostosowane do różnej wysokości peronów podesty dla wózków inwalidzkich, a także specjalne miejsca dla wózków, umożliwiające ich unieruchomienie. Na górnych poręczach zastosowano specjalne uchwyty dla poprawy bezpieczeństwa stojących podróżnych. W pojeździe znajduje się także toaleta z zamkniętym systemem, monitoring i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Nowością są wiatrołapy przy pomostach, podświetlane diodami typu LED - wymienia rzeczniczka.
Maszynista też ma wygodniej
- Wprowadzono też nowy ergonomiczny pulpit maszynisty, fotel zaopatrzony w specjalny elektryczny podnóżek, dzięki czemu łatwo jest dostosować wysokość fotela do wzrostu maszynisty oraz ustawić prawidłową pozycję siedzenia. Dodatkowo tuż za kabiną maszynisty znajduje się przedział dla kierownika pociągu - dodaje Donata Nowakowska.
- Najnowsze EZT EN57AKM prezentują zupełnie nowy zakres modernizacji pojazdu. Zastosowano w nich szereg urządzeń renomowanych firm, wcześniej stosowanych tylko w nowo produkowanym taborze, np. w Elfie czy Flircie. Patrząc od strony pasażera, najistotniejszymi zmianami są klimatyzowane przedziały oraz drzwi odskokowo – przesuwne. Te dwa elementy znacząco poprawiają komfort i bezpieczeństwo podróży – podkreśla Czesław Sulima, członek zarządu spółki, dyrektor eksploatacyjny.