Partnerzy serwisu:
Biznes

Pierwsze efekty „Programu Wywozu Kruszyw z Dolnego Śląska”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
08-10-2009
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, 1 października 2009

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Pierwsze efekty „Programu Wywozu Kruszyw z Dolnego Śląska”
1 października w Piławie Górnej odbyła się narada dotycząca modernizacji infrastruktury kolejowej w celu wywozu kruszyw z Dolnego Śląska. Spotkanie poświęcone było podsumowaniu wykonanych zadań oraz przyszłości programu wywozu kruszyw.

W spotkaniu wzięli udział Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego Zbigniew Szczygieł, Członek Zarządu PKP PLK Krzysztof Groblewski, przedstawiciele PKP PLK i PKP SA, samorządowcy i przedsiębiorcy branży kamieniarskiej powiatów dzierżoniowskiego i strzelińskiego.

Dolny Śląsk pełni rolę najważniejszego rezerwuaru surowców skalnych w Polsce i jest eksporterem kruszyw budowlanych i drogowych, których ze względu na geologiczne ukształtowanie posiada najwięcej w kraju. Postępujące niszczenie dróg na Dolnym Śląsku w wyniku transportu surowców skalnych oraz wzrastające zapotrzebowanie na materiały budowlane w całym kraju każe zwrócić szczególną uwagę na potencjał infrastruktury kolejowej, która jest predestynowana do przejęcia głównego strumienia transportu materiałów ciężkich, w tym surowców skalnych.

Odnotowywany w ostatnich latach wzrost popytu na kruszywa i program budowy dróg i autostrad w Polsce pozwala wnioskować, iż w najbliższej przyszłości wydobycie i transport surowców skalnych z Dolnego Śląska będzie się nasilał. Przy utrzymaniu obecnej tendencji przewozu około 90% surowców skalnych w Polsce i na Dolnym Śląsku z wykorzystaniem samochodów ciężarowych wnioskować należy, że po przeprowadzeniu nowych inwestycji drogowych powstanie konieczność natychmiastowych remontów dróg służących jako szlaki dostaw kruszyw na budowę. Samorząd Województwa Dolnośląskiego zlecił WBU opracowanie Studium Wydobycia i Transportu Surowców Skalnych, w którym stwierdzono, że konieczne jest zdjęcie obciążenia transportowego z dróg i przeniesienie go na linie kolejowe.

Popyt na kruszywa spowodował zainteresowanie kilku podmiotów prowadzących działalność na rynku ich wydobycia rozpoczęciem eksploatacji wielkich złóż w Piławie Górnej koło Dzierżoniowa. Szacowana wartość wydobycia może wynieść tam nawet 15-16 mln ton rocznie. Wywiezienie takiej ilości ładunku wymagałoby 375 000 kursów samochodu ciężarowego. Tymczasem miejsce eksploatacji leży w pobliżu dwóch linii kolejowych: linii 310 Kobierzyce - Piława Górna i linii 137 Katowice - Legnica. Aby możliwy był wywóz urobku kopalni koleją, Samorząd Województwa wsparł starania przedsiębiorców z regionu w zakresie poprawy przepustowości stacji Piława Górna. Ze środków PKP Polskie Linie Kolejowe dokonano naprawy bieżącej toru nr 2, który był wyłączony z eksploatacji przez ponad 15 lat, przeprowadzono naprawę przejścia dla pieszych pod torami, umożliwiając w ten sposób bezpieczne przejście na perony. Przejście było nieczynne kilkanaście lat z powodu niekontrolowanego napływu wód opadowych.

W latach 90-tych ubiegłego stulecia także urządzenia sterowania ruchem kolejowym związane z tym torem uległy likwidacji, a pozostałe zostały dostosowane do nowych potrzeb prowadzenia zmniejszonego ruchu kolejowego. Ponowne przywrócenie ruchu kolejowego po torze nr 2 wymagało m. in. opracowania dokumentacji technicznej urządzeń sterowania ruchem kolejowym dla zmienionego układu torowego stacji, uruchomienia semafora kształtowego, umożliwiającego wyjazd pociągu w kierunku Ząbkowic Śląskich, usprawnienia nastawiania rozjazdów kolejowych zabudowanych w tym torze. Utworzono posterunek bocznicowy, dzięki czemu pojawiła się możliwość bezpośredniego uruchamiania pociągów z bocznicy kopalni do stacji przeznaczenia.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań: Jest przetarg na wiadukty drogowe nad linią kolejową do Piły

Infrastruktura

Poznań: Jest przetarg na wiadukty drogowe nad linią kolejową do Piły

Mikołaj Kobryński 05 lipca 2023

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Jest projekt nowego rozkładu na Dolnym Śląsku

Pasażer

Jest projekt nowego rozkładu na Dolnym Śląsku

Gazeta Wrocławska, 4 września 2009 04 września 2009

Zobacz również:

Poznań: Jest przetarg na wiadukty drogowe nad linią kolejową do Piły

Infrastruktura

Poznań: Jest przetarg na wiadukty drogowe nad linią kolejową do Piły

Mikołaj Kobryński 05 lipca 2023

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Jest projekt nowego rozkładu na Dolnym Śląsku

Pasażer

Jest projekt nowego rozkładu na Dolnym Śląsku

Gazeta Wrocławska, 4 września 2009 04 września 2009

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5