2 kwietnia Ryanair uruchomił regularne krajowe rejsy m.in. w relacji Wrocław – Modlin – Wrocław. Przewoźnik reklamuje czas lotu wynoszący jedną godzinę, jednak nie jest to rzeczywista długość podróży, zwłaszcza w modelu „z centrum do centrum”. Czy czas jazdy EIC Premium na poziomie 3 godzin 30/42 minut wystarczy, by Pendolino było silną konkurencją dla przewoźników lotniczych?
Dla wielu podróżnych utopijne są zapowiedzi kolejarzy z PKP Intercity i PKP Polskich Linii Kolejowych które mówią, że od grudnia 2014 roku pociągi Pendolino w kategorii EIC Premium, tę relację pokonają w czasie około 3 godzin i 42 minut.(około 3:30h od grudnia 2015r.). Nic dziwnego, skoro zaniedbana przez ostatnie lata relacja czasowo nie jest kompletnie jakąkolwiek konkurencją wobec samochodu, autobusu, oraz tym bardziej samolotu.
W związku z tym w sobotę 5 kwietnia „Rynek Kolejowy” przeprowadził test połączenia w modelu „z centrum do centrum” w relacji Wrocław – Warszawa przy wykorzystaniu połączenia lotniczego Ryanair. Sprawdzamy zatem, czy połączenia EIC Premium realizowane składami Pendolino będą stanowiły poważną konkurencję dla przewoźników lotniczych. Skupimy się w tym miejscu na najważniejszym czynniku warunkującym te połączenia, czyli nad czasem podróży. O dodatkowych aspektach podróży pociągiem czy samolotem wspominamy na końcu.
Bilety
Bilety lotnicze Ryanair zakupione zostały w promocyjnej cenie 19zł w internetowej sprzedaży (tylko z bagażem podręcznym). Proces wyszukiwania połączenia, rezerwacji, odprawy on-line potrwał dokładnie 25 minut. Wbrew pozorom czas ten uzależniony jest od wielu czynników, takich jak obycie na stronie internetowej przewoźnika, znajomość internetowych systemów sprzedaży biletów lotniczych i szczegółowych przepisów dotyczących np. bagażu, co jest bardzo istotne zwłaszcza u nisko kosztowych przewoźników lotniczych. Nieznajomość przepisów skutkuje np. dodatkowymi opłatami za nadbagaż.
Dlatego czas 25 minut dla wyszukania, rezerwacji i odprawy lotu jest czasem bardzo wyśrubowanym, uzyskiwanym wyłącznie przez osoby wcześniej podróżujące i korzystające z usług Ryanair. Dla osoby zupełnie nie znającej takich procedur, czas ten może sięgnąć nawet 50 czy 60 minut.
Do lotniska
Za start podróży wybraliśmy centrum Wrocławia, a dokładniej przystanek komunikacji miejskiej o nazwie Renoma. Podróż autobusem z centrum Wrocławia pod port lotniczy zajęła w sobotę 30 minut od godz. 15:28. Czas jazdy jest oczywiście uzależniony od natężenia ruchu, miejsca zamieszkania, zatem jest to wartość zmienna. Należy również przyjąć margines na poziomie +/- 10 minut poślizgu, w przypadku komunikacji miejskiej, w naszym rozliczeniu pominięty.
Ryanair informuje, że pasażer powinien stawić się przed wejściem na pokład (czyli już po ewentualnej odprawie na lotnisku i kontroli bezpieczeństwa) co najmniej 30 minut przed odlotem. Wejście na pokład kończy się 20 minut przed odlotem. Zamknięcie sobotniego lotu nastąpiło o godzinie 17:25.
Biorąc pod uwagę czas kontroli bezpieczeństwa (10-15 minut), wymagane jest dotarcie na lotnisko minimum pół godziny przed samym zamknięciem lotu. Zatem łączny minimalny czas pobytu na lotnisku od przyjazdu pod terminal do odlotu samolotu (margines czasowy 30 minut, w trakcie którego odbywa się ewentualna odprawa [nie wliczamy – odprawa on-line) oraz konieczna kontrola bezpieczeństwa [10 minut] + czas od zamknięcia lotu do wylotu [30 minut]) wynosi 60 minut.
W samolocie
Wylot samolotu z Wrocławia nastąpił punktualnie o 17:55. Na rejs już we czwartek zostały wykupione wszystkie bilety, zatem Ryanair w sobotę przewiózł komplet pasażerów. Komfort lotu był niski, biorąc pod uwagę bardzo duży hałas, mało miejsca na nogi, ciasny samolot oraz bardzo suche powietrze (kłopotliwe zwłaszcza przy dalekich rejsach). Rekompensatą za niedogodności był czas lotu [35 minut], cena biletu i widoki z okna. Płytę lotniska w podwarszawskim Modlinie samolot dotknął o 18:30 (25 minut przed rozkładowym lądowaniem). Czas lotu według rozkładu rejsów Ryanair miał wynosić jedną godzinę, jednak my do łącznego rozliczenia wnosimy rzeczywisty czas lotu, czyli 35 minut.
By dostać się do centrum Warszawy, Koleje Mazowieckie realizują dowozy autobusem do stacji PKP w Modlinie, skąd odjeżdżają składy tego przewoźnika do centrum Warszawy. Podstawiony pod terminal autobus odjechał o godzinie 18:45 i po 10 minutach dotarł do stacji PKP w Modlinie. Czas od lądowania do wyjścia z autobusu tuż przy stacji Modlin PKP wyniósł zatem 25 minut. Warto dodać, że jest to czas bez oczekiwania na bagaż (podróż wyłącznie z bagażem podręcznym). Wliczone zostało kilka minut potrzebne do zakupu biletu Kolei Mazowieckich (co można zrobić tuż po wejściu do strefy przylotów).
Pociąg Kolei Mazowieckich z Modlina do Warszawy Śródmieście, (linia do Centralnej w remoncie) jedzie około 40 minut. Skomunikowania są dobrze dopracowane a wysokiej jakości tabor zapewnia przyjemną i komfortową podróż. Do łącznej sumy nie wliczamy ewentualnego czasu potrzebnego na oczekiwanie na dane połączenie w Modlinie, zakładając w tym przypadku skomunikowanie autobusu z pociągiem z minimalnym czasem na przesiadkę około 3-5 minut. Razem: 45 minut od wyjścia z autobusu pod stacją PKP Modlin do wyjścia z pociągu na stacji Warszawa Śródmieście (przesiadka na stacji Warszawa Wschodnia; nie wliczamy czasu spędzonego na tejże stacji).
EIC Premium wygra?
Łączny czas podróży z centrum Wrocławia do centrum Warszawy wyniósł w naszym teście 3 godziny i 30 minut. Docelowy czas jazdy Pendolino z Wrocławia do Warszawy w grudniu 2015 roku PKP Intercity określiło na poziomie 3 godzin i 30 minut. Najnowsze prognozy w odniesieniu do grudnia 2014 roku mówią o czasie 3 godzin i 42 minut. Czy i czym zatem Pendolino ma wygrać pojedynek? Komfortem jazdy, ceną, niezawodnością czy też brakiem ograniczeń co do bagażu?
Ryanair na pewno wygrał w naszym przypadku ceną. Ale to nie jest reguła, ponieważ bilety kupowane z dnia na dzień nie są na poziomie 19zł, to są ceny okazyjne. Przykładowo: kupując bilet Wrocław - Warszawa w piątek 11 kwietnia, na poniedziałkowy popołudniowy lot, zapłacimy 240 zł (z bagażem podręcznym). Mało prawdopodobne jest, by nawet w godzinach szczytu bilet na EIC Premium kosztował 240zł.
Podróż z wykorzystaniem samolotu jest bardziej absorbująca i męcząca od podróży pociągiem. Trudno pracować w czasie dojazdu do lotniska, odprawy i później podróży do centrum miasta. 35 minut lotu, gdzie zgodnie z przepisami sprzęt należy wyłączyć w trakcie startu i lądowania, nie pozwala na wykonanie dużej ilości pracy, np. na komputerze czy tablecie. Na pokładzie samolotu nie skorzystamy z WiFi czy gniazd 230V. Do podręcznego bagażu nie zabierzemy dużej ilości kosmetyków i napojów kupionych przed kontrolą bezpieczeństwa. Bagaż rejestrowany podlega dodatkowej opłacie (Ryanair).
Zdarzają się sytuację, w których transport lotniczy zawodzi: mgły, ekstremalnie silny wiatr, śnieżyce. Kolej również nie jest niezawodna, co pokazały np. zimowe oblodzenia sieci trakcyjnej. Silny wiatr może np. powalić drzewo na torowisko, jednak w przypadku kolei łatwiej wytrasować pociąg objazdem, by w ogóle dotarł do stacji końcowej. Gdy wspomniane zjawiska uziemią samolot, jest to niemożliwe.
W obliczu złożonej podróży i co za tym idzie łącznego czasu 3:30h, konkurencyjność lotów nie jest tak wyrazista jak reklamuje to przewoźnik (lot owszem, trwa godzinę, ale podróż w całościowym ujęciu nie). Pendolino, choć z możliwym dłuższym czasem jazdy w grudniu 2014r., ma zatem bardzo duże szanse wygrać pojedynek z samolotem w relacji Warszawa – Wrocław – Warszawa w modelu „z centrum do centrum”. Wysokim komfortem podróży (wygodne fotele, cisza wewnątrz składu, przestronne toalety, przestrzenna strefa gastronomiczna), możliwością pracy w trakcie jazdy, WiFi, gniazdami 230V.
Wbrew pozorom dłuższy czas jazdy nie musi stanowić o niekonkurencyjności PKP Intercity w tej relacji. Różnica mieści się bowiem w granicach 15-20 minut w stosunku do podróży z wykorzystaniem połączeń lotniczych. W obliczu tego, cena może i musi stać się tutaj aspektem warunkującymi konkurencyjność EIC Premium. Ale nie tylko cena, bo każdy z czynników, który będzie przemawiał za podróżą Pendolino (wspomniane udogodnienia oraz koniecznie dobrze ułożony rozkład jazdy), będą przyczyniały się do wzrostu konkurencyjności połączeń Warszawa – Wrocław – Warszawa, jako zupełnie nowego produktu w tej relacji. Stopień tej konkurencyjności zależy jednak od podejścia PKP Intercity do pasażerów i niezbędnego, szeroko zakrojonego, długofalowego marketingu. Trudno będzie to uzyskać tylko trzema parami Pendolino, które od grudnia 2014 roku rozpoczną regularne kursu Wrocław – Warszawa – Wrocław.