Już wkrótce PKP Intercity ma podpisać umowę na dostawę 20 składów zespolonych z konsorcjum Alstom Ferroviaria S.p.A. i Alstom Konstal Chorzów. Część produkcji miała odbywać się w naszym kraju. Z nieoficjalnych informacji, do których dotarł „Rynek Kolejowy” wynika, że zostanie ona jednak najprawdopodobniej zrealizowana we włoskiej fabryce Alstomu w Savigliano.
Chorzowskie zakłady mogą co najwyżej liczyć na wykonanie części pudeł. W wielu krajach w tak dużych zamówieniach taborowych, realizowanych przez zagraniczne firmy, wymóg korzystania z produkcji krajowej staje się powoli standardem. W Polsce od 2004 r. jest to niemożliwe – nasz kraj znajduje się w UE, która jest jednolitym rynkiem europejskim. Często jednak deklaracja o wykonaniu przynajmniej części produkcji w kraju odbiorcy, staje się dodatkowym atutem oferenta. Tak było w przypadku przetargu na wagony dla II linii Metra Warszawskiego. Niemiecki Siemens w konsorcjum z Newagiem zakłada realizację 30-35 proc. procesu produkcyjnego w Nowym Sączu. Podobne deklaracje składały CAF i konsorcjum Skody oraz Wagonmaszu. – Alstom jest firmą prywatną, wystartowała w przetargu ogłoszonym przez PKP Intercity i nie można jej zmusić do produkcji w Polsce – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Zbigniew Kajdanowicz z Ministerstwa Gospodarki.
Zakłady Alstom Konstal w Chorzowie jest z pewnością w stanie zrealizować zamówienie, które byłobyna pewno szansą na dalszy rozwój dla tego podmiotu. – Przynależność do koncernu Alstom oznacza konieczność utrzymywania określonych wysokich standardów pracy. Musimy być przygotowani zarówno pod względem zasobów ludzkich, jak i technicznych na wykonywanie wszelkiego rodzaju produkcji, która zostanie nam zlecona w ramach koncernu – mówiła niedawno w wywiadzie dla „Rynku Kolejowego” Teresa Kłusek, prezes Alstom Konstal w Chorzowie. – Nie tylko jesteśmy gotowi na rozpoczęcie produkcji tego, co jest w ofercie Alstomu, ale również mamy możliwość przeprowadzenia wszystkich niezbędnych testów. Na miejscu w Chorzowie przeprowadzamy próby statyczne i dynamiczne. Jesteśmy takim samym zakładem jak inne zakłady Alstomu na całym świecie. Wszędzie stosowane są te same standardy i procesy. Jesteśmy w ten sam sposób oceniani i w tych ocenach na tle innych zakładów Alstom wypadamy bardzo dobrze. Alstom daje nam „know-how”, a u nas powstają bardzo złożone i zaawansowane technicznie produkty. Produkty spełniające najwyższe standardy – mówiła prezes Kłusek w wywiadzie w październikowym „Rynku Kolejowym”.
Francuska centrala Alstomu nie potwierdza informacji dotyczących produkcji składów dla PKP Intercity tylko we Włoszech. – Oferta w tym przetargu została złożona przez konsorcjum złożone z Alstom Konstal i Alstom Ferroviaria S.p.A. Obie strony będą odgrywały rolę w produkcji pociągów, decyzja na ten temat ma zostać podjęta – informuje Karen Broullier, pracownik prasowy Alstom Transport. – W każdym przypadku, polscy dostawcy będą grali kluczową rolę w fazie produkcji. Również konstrukcja nowej stacji postojowej, czynności utrzymaniowe i produkcja części zamiennych przyczynią się do zatrudnienia w Polsce – podkreśla.
Podobne informacje przekazuje Riccardo Pierobon z Alstomu. Dodaje jednak, że jedną z możliwości rozpatrywanych przez koncern jest produkcja pudeł pociągów w Chorzowie. - W grę wchodzi jeszcze produkcja w Polsce części zamiennych i materiałów do komstrukcji tych pociągów – ujawnia Pierobon.
- Gdyby były konkurencynne oferty w tym w przetargu, Alstom miałby opozycję. Jest to o tyle niefortunne, że w Polsce jest dużo firm w tej branży, które mogłyby uczestniczyć w produkcji. Jeżeli strona rządowa, która de facto finansuje ten zakup, i zabezpiecza finansowanie długoletnia umową, nie będzie na to naciskać, to nie zrobi tego przewoźnik. Rząd powinien się był porozumieć z PKP Intercity przed rozpisaniem przetargu. Teraz jest postawiony w sytuacji, w której składy będą zakupione na warunkach dostawcy, albo wcale - uważa Paweł Szałamacha, prezes Instytutu Sobieskiego.
Więcej informacji na temat modernizacji E 65 oraz taboru, który zamierza kupić PKP Intercity znajdą Państwo w następujących tekstach:
Pendolino dla Polski bez wychylnego pudła
Pendolino dla PKP Intercity nie powstaną w Polsce?
E65 Północ - z wychylnym pudłem czy bez?
Pendolino dla PKP Intercity - komentarz przewoźnika