Partnerzy serwisu:
Biznes

Pendolino dla PKP Intercity nie powstaną w Polsce?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
02-12-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm/mg/łm, Rynek Kolejowy, 2 grudnia 2010

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Pendolino dla PKP Intercity nie powstaną w Polsce?
Już wkrótce PKP Intercity ma podpisać umowę na dostawę 20 składów zespolonych z konsorcjum Alstom Ferroviaria S.p.A. i Alstom Konstal Chorzów. Część produkcji miała odbywać się w naszym kraju. Z nieoficjalnych informacji, do których dotarł „Rynek Kolejowy” wynika, że zostanie ona jednak najprawdopodobniej zrealizowana we włoskiej fabryce Alstomu w Savigliano.

Chorzowskie zakłady mogą co najwyżej liczyć na wykonanie części pudeł. W wielu krajach w tak dużych zamówieniach taborowych, realizowanych przez zagraniczne firmy, wymóg korzystania z produkcji krajowej staje się powoli standardem. W Polsce od 2004 r. jest to niemożliwe – nasz kraj znajduje się w UE, która jest jednolitym rynkiem europejskim. Często jednak deklaracja o wykonaniu przynajmniej części produkcji w kraju odbiorcy, staje się dodatkowym atutem oferenta. Tak było w przypadku przetargu na wagony dla II linii Metra Warszawskiego. Niemiecki Siemens w konsorcjum z Newagiem zakłada realizację 30-35 proc. procesu produkcyjnego w Nowym Sączu. Podobne deklaracje składały CAF i konsorcjum Skody oraz Wagonmaszu. – Alstom jest firmą prywatną, wystartowała w przetargu ogłoszonym przez PKP Intercity i nie można jej zmusić do produkcji w Polsce – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Zbigniew Kajdanowicz z Ministerstwa Gospodarki.

Zakłady Alstom Konstal w Chorzowie jest z pewnością w stanie zrealizować zamówienie, które byłobyna pewno szansą na dalszy rozwój dla tego podmiotu. – Przynależność do koncernu Alstom oznacza konieczność utrzymywania określonych wysokich standardów pracy. Musimy być przygotowani zarówno pod względem zasobów ludzkich, jak i technicznych na wykonywanie wszelkiego rodzaju produkcji, która zostanie nam zlecona w ramach koncernu – mówiła niedawno w wywiadzie dla „Rynku Kolejowego” Teresa Kłusek, prezes Alstom Konstal w Chorzowie. – Nie tylko jesteśmy gotowi na rozpoczęcie produkcji tego, co jest w ofercie Alstomu, ale również mamy możliwość przeprowadzenia wszystkich niezbędnych testów. Na miejscu w Chorzowie przeprowadzamy próby statyczne i dynamiczne. Jesteśmy takim samym zakładem jak inne zakłady Alstomu na całym świecie. Wszędzie stosowane są te same standardy i procesy. Jesteśmy w ten sam sposób oceniani i w tych ocenach na tle innych zakładów Alstom wypadamy bardzo dobrze. Alstom daje nam „know-how”, a u nas powstają bardzo złożone i zaawansowane technicznie produkty. Produkty spełniające najwyższe standardy – mówiła prezes Kłusek w wywiadzie w październikowym „Rynku Kolejowym”.

Francuska centrala Alstomu nie potwierdza informacji dotyczących produkcji składów dla PKP Intercity tylko we Włoszech. – Oferta w tym przetargu została złożona przez konsorcjum złożone z Alstom Konstal i Alstom Ferroviaria S.p.A. Obie strony będą odgrywały rolę w produkcji pociągów, decyzja na ten temat ma zostać podjęta – informuje Karen Broullier, pracownik prasowy Alstom Transport. – W każdym przypadku, polscy dostawcy będą grali kluczową rolę w fazie produkcji. Również konstrukcja nowej stacji postojowej, czynności utrzymaniowe i produkcja części zamiennych przyczynią się do zatrudnienia w Polsce – podkreśla.

Podobne informacje przekazuje Riccardo Pierobon z Alstomu. Dodaje jednak, że jedną z możliwości rozpatrywanych przez koncern jest produkcja pudeł pociągów w Chorzowie. - W grę wchodzi jeszcze produkcja w Polsce części zamiennych i materiałów do komstrukcji tych pociągów – ujawnia Pierobon.

- Gdyby były konkurencynne oferty w tym w przetargu, Alstom miałby opozycję. Jest to o tyle niefortunne, że w Polsce jest dużo firm w tej branży, które mogłyby uczestniczyć w produkcji. Jeżeli strona rządowa, która de facto finansuje ten zakup, i zabezpiecza finansowanie długoletnia umową, nie będzie na to naciskać, to nie zrobi tego przewoźnik. Rząd powinien się był porozumieć z PKP Intercity przed rozpisaniem przetargu. Teraz jest postawiony w sytuacji, w której składy będą zakupione na warunkach dostawcy, albo wcale - uważa Paweł Szałamacha, prezes Instytutu Sobieskiego.


Więcej informacji na temat modernizacji E 65 oraz taboru, który zamierza kupić PKP Intercity znajdą Państwo w następujących tekstach:

Pendolino dla Polski bez wychylnego pudła

Pendolino dla PKP Intercity nie powstaną w Polsce?

E65 Północ - z wychylnym pudłem czy bez?

Pendolino dla PKP Intercity - komentarz przewoźnika


 

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Alstom dostarczy czterdzieści Coradii Stream dla północnych Niemiec

Tabor i technika

Alstom dostarczy czterdzieści Coradii Stream dla północnych Niemiec

Michał Szymajda 25 lipca 2023

Nowe Linty Alstomu wycofane z ruchu w Niemczech z powodu usterek

Tabor i technika

Akiem z umową ramową na 100 wielosystemowych Traxxów

Tabor i technika

Alstom wygrał ogromny przetarg w Indiach

Tabor i technika

Alstom wygrał ogromny przetarg w Indiach

Jakub Madrjas 16 lipca 2023

Bateryjna hybryda Alstomu już na testach [film]

Tabor i technika

Alstom z umową ramową na 50 Traxxów dla Northrail

Świat

Alstom z umową ramową na 50 Traxxów dla Northrail

Mikołaj Kobryński 30 czerwca 2023

Zobacz również:

Alstom dostarczy czterdzieści Coradii Stream dla północnych Niemiec

Tabor i technika

Alstom dostarczy czterdzieści Coradii Stream dla północnych Niemiec

Michał Szymajda 25 lipca 2023

Nowe Linty Alstomu wycofane z ruchu w Niemczech z powodu usterek

Tabor i technika

Akiem z umową ramową na 100 wielosystemowych Traxxów

Tabor i technika

Alstom wygrał ogromny przetarg w Indiach

Tabor i technika

Alstom wygrał ogromny przetarg w Indiach

Jakub Madrjas 16 lipca 2023

Bateryjna hybryda Alstomu już na testach [film]

Tabor i technika

Alstom z umową ramową na 50 Traxxów dla Northrail

Świat

Alstom z umową ramową na 50 Traxxów dla Northrail

Mikołaj Kobryński 30 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5