Partnerzy serwisu:
Biznes

Pasikowski: Europa pokazuje, że jest miejsce na kolej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
07-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Pasikowski: Europa pokazuje, że jest miejsce na kolej
Choć Przewozy Regionalne wciąż pozostają największym kolejowym przewoźnikiem pasażerskim, liczba przewożonych pasażerów spada. – Miejsce na te usługi jest, tylko trzeba je zagospodarować – nie traci nadziei Tomasz Pasikowski, nowy prezes Przewozów Regionalnych. Przyznaje jednak, że 30-letnim taborem z plastikowymi siedzeniami rynku odzyskać się nie uda.

Niedawno Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury, zwracał uwagę na malejącą rolę kolei w Europie. – To proces naturalny, występuje we wszystkich państwach UE. Różnicy się tylko dynamiką. U nas spadki są większe niż na Słowacji, Czechach czy na Węgrzech – mówił Klepacki, zapowiadając jednocześnie odwrócenie tego trendu na przełomie 2015/2016 r. – przynajmniej w PKP Intercity.

Mniej kategorycznie wypowiada się nowy prezes Przewozów Regionalnych, Tomasz Pasikowski, który wciąż wierzy w kolej. – Jak patrzymy na inne kraje, to oprócz tego, że latają tanie linie, jest gęstsza niż w Polsce sieć autostrad, są różne przyzwyczajenia jeżeli chodzi o używanie samochodu, jednak ta kolej istnieje – czy we Francji, czy w Niemczech, czy w Hiszpanii – wskazuje Pasikowski. – Ludzie z tej kolei korzystają – częstej, niezawodnej, powtarzalnej, taniej i konkurencyjnej do innych środków transportu dzięki subsydiom. Miejsce na te usługi jest, tylko trzeba je zagospodarować, dbając o to, żeby odpowiedzieć pasażerom na ich potrzeby. To rozpoznanie jest kluczowe – mówi Tomasz Pasikowski i zapowiada badania popytu, których do tej pory brakowało. Jak przyznaje, często decyzje o konkretnych połączeniach były podejmowane często intuicyjnie, na bazie doświadczeń, a nie na podstawie badań czy danych analitycznych.

Jak wskazuje Pasikowski, potrzeba konkretnych decyzji o przyszłości rynku przewozów regionalnych.  – Są doświadczenia innych krajów. Możemy zastanowić się, jak to powinno wyglądać i jak na tym modelu budować strukturę świadczenia usług – mówi Tomasz Pasikowski. Dodaje, że latem lub wczesną jesienią powinna zapaść decyzja, który wariant oddłużenia będzie procedowany – czy dalsza regionalizacja, czy nacjonalizacja.

Częścią projektu restrukturyzacyjnego ma być odpowiedź na pytanie, jak zapewnić środki na modernizację bądź zakup taboru. –  Średni wiek naszego taboru to 30 lat. To słaby wynik – przyznaje Tomasz Pasikowski, prezes Przewozów Regionalnych. Kolejny problem, o którym wspomina, to duża różnorodność taboru. – Należałoby poszukać jakiegoś rodzaju standaryzacji, bo to obniża koszty eksploatacji – mówi Pasikowski.

– Trzeba znaleźć skuteczny mechanizm, żeby przyszła nowoczesność, żeby ludzie nie jeździli na plastikowych siedzeniach 300-400 km. Jesteśmy dziesięć lat po wejściu do Unii, wiele się zmienia w Polsce i tutaj też musi się zmienić – dodaje Pasikowski.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Przewozy Regionalne podsumowują 2015 rok

Biznes

Przewozy Regionalne podsumowują 2015 rok

Rynek-Kolejowy.pl 30 grudnia 2015

Tomasz Pasikowski: PR biorą pod uwagę kupno nowych pojazdów

Tabor i technika

Tomasz Pasikowski: PR biorą pod uwagę kupno nowych pojazdów

ms, Rynek-Kolejowy.pl 22 października 2015

Pasikowski: Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych idzie dobrze

Prawo i polityka

Pasikowski: Przyglądamy się ekonomice połączeń Interregio

Biznes

Tomasz Pasikowski: Podpisywanie umów z województwami nie może się przeciągać

Prawo i polityka

Tomasz Pasikowski: Podpisywanie umów z województwami nie może się przeciągać

Gazeta Prawna / ms, Rynek-Kolejowy.pl 09 czerwca 2015

Zobacz również:

Przewozy Regionalne podsumowują 2015 rok

Biznes

Przewozy Regionalne podsumowują 2015 rok

Rynek-Kolejowy.pl 30 grudnia 2015

Tomasz Pasikowski: PR biorą pod uwagę kupno nowych pojazdów

Tabor i technika

Tomasz Pasikowski: PR biorą pod uwagę kupno nowych pojazdów

ms, Rynek-Kolejowy.pl 22 października 2015

Pasikowski: Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych idzie dobrze

Prawo i polityka

Pasikowski: Przyglądamy się ekonomice połączeń Interregio

Biznes

Tomasz Pasikowski: Podpisywanie umów z województwami nie może się przeciągać

Prawo i polityka

Tomasz Pasikowski: Podpisywanie umów z województwami nie może się przeciągać

Gazeta Prawna / ms, Rynek-Kolejowy.pl 09 czerwca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5