Partnerzy serwisu:
Prawo

Paquet: IV pakiet wzmocni system kolejowy w Polsce

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
27-02-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Paquet: IV pakiet wzmocni system kolejowy w Polsce
– W polskim systemie transportowym kolej odgrywa strategiczną rolę zarówno jeżeli chodzi przewozy towarowe, jak i pasażerskie. Sądzę, że Polska będzie odgrywała kluczową rolę w negocjacjach dotyczących czwartego pakietu kolejowego – powiedział dziś w Warszawie Jean–Eric Paquet, dyrektor ds. transeuropejskiej sieci transportowej i inteligentnych systemów transportu Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Mobilności i Transportu.

Jego zdaniem system kolejowy w Polsce ma charakter bardzo dynamiczny i ma jeszcze ogromny potencjał, który może być wsparty dzięki rozwiązaniom czwartego pakietu kolejowego. – Może się jeszcze bardziej zdynamizować, jeżeli pójdą w tym kierunku odpowiednie inwestycje oraz zostaną wprowadzone odpowiednie zmiany regulacyjne. Mam nadzieję,  że ramy regulacyjne w wymiarze unijnym zarówno te starsze, jak i te nowe wspomogą ten proces – stwierdził przedstawiciel KE podczas konferencji  zorganizowanej przez przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce i Fundacja Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych (CATI).

Nie tylko kolej pasażerska

Jak zaznaczył Paquet, czwarty pakiet kolejowy odzwierciedla ambicje wiceprzewodniczącego wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej i komisarza ds. transportu w tejże komisji  Siima Kallasa  dotyczące rozwoju kolei w całej Unii Europejskiej. – A więc nie tylko tam, gdzie wspierają go olbrzymie środki publiczne, ale również chodzi o to, żeby ta kolej była bardziej efektywna we wszystkich państwach członkowskich i we wszystkich warunkach. Kolej jest nam potrzebna po to, aby cały system transportowy miał charakter zrównoważony. Jest to kluczowy komponent systemu transportowego, zwłaszcza jeżeli mówimy o konkurencyjności. My chcielibyśmy zmaterializować wizję Białej Księgi dotyczącej transportu. A do tego potrzebna jest właściwie działająca kolej – powiedział. Dodał również, że czwarty pakiet kolejowy nie dotyczy tylko otwarcia rynku w przewozach pasażerskich, ale poprzez interoperacyjność i odpowiednie rozwiązania w zakresie zarzadzania infrastrukturą będzie również kładł nacisk na rozwój przewozów towarowych oraz ma zapewnić lepsze funkcjonowania całego systemu kolejowego.

Wymiar społeczny IV pakietu

Dyrektor ds. transeuropejskiej sieci transportowej i inteligentnych systemów transportu Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Mobilności i Transportu odniósł się także do wymiaru społecznego tego dokumentu. – W wymiarze społecznym w czwartym pakiecie kolejowym właściwie nic nie wynika w sensie przepisów prawnych, dlatego że istniejące przepisy w pełni to zaspokajają, a jeżeli nie są w sposób systematyczny wykorzystywane w Polsce, to tak czy inaczej są dostępne z poziomu legislacji unijnej. Na przykład jeżeli mówimy o przenoszeniu pracowników z jednego podmiotu, który realizuje obowiązek świadczenia usług publicznych do innego itd. – wyjaśnił.

– Ale wymiar społeczny ma jeszcze jeden wydźwięk. Odwołujemy się tutaj do mobilności, którą transport kolejowy oferuje wszystkim. Bez transportu kolejowego wielu z naszych obywateli nie mogłoby korzystać z mobilności, nie mogłoby dojechać do pracy i mnie mogłoby być częścią dobrze funkcjonującego społeczeństwa. A zatem nie możemy tego nie dostrzegać. To jest kluczowy punkt, na który zwraca uwagę przewodniczący Kallas. Bez rewitalizacji transportu kolejowego, zwłaszcza przewozów pasażerskich, nie możemy mówić o realizacji tego wymiaru społecznego – zaznaczył  Jean–Eric Paquet.

Będzie więcej pracy na kolei

W opinii przedstawiciela KE nowe regulacje zawarte w czwartym pakiecie przyczynią się również do zwiększenia zatrudnienia w branży kolejowej. – Jesteśmy w pełni przekonani, co zresztą potwierdza nasza analiza oddziaływania, że wraz z wprowadzeniem czwartego pakietu kolejowego w życie i stopniowym otwieraniem rynku, które pozwoli wprowadzenie innowacji w przewozach pasażerskich, dojdzie do zwiększenia aktywności kolei. To z pewnością będzie oddziaływać na wielkość zatrudnienia – zapewnił.

– Oczywiście w całej Unii Europejskiej mamy starzejących się pracowników. Do 30 proc. pracowników kolei odejdzie na emeryturę w ciągu kolejnych 10 lat. Zatem w tym sektorze kwestia zatrudnienia interesuje w równym stopniu związki zawodowe, jak tez i pracodawców, dlatego że z czasem mogą mieć oni trudności z uzyskaniem wykwalifikowanych pracowników, zwłasza po roku 2020, kiedy  – powiedział Paquet.

Jako dowód zaprezentował przykład szwedzkiego rynku kolejowego. – W Szwecji rynek otwarto wiele lat temu. W tej chwili jest tam kilku operatorów, którzy aktywnie działają i okazało się, że zwiększyło się konkurowanie o wykwalifikowanych pracowników, a w efekcie wynagrodzenia, zwłaszcza maszynistów, wzrosły w ostatnich latach – zaznaczył dyrektor ds. transeuropejskiej sieci transportowej i inteligentnych systemów transportu Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Mobilności i Transportu

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łotwa: Badanie rynku przed przetargiem na przewozy

Świat

Łotwa: Badanie rynku przed przetargiem na przewozy

Roman Czubiński 28 lutego 2022

SNCF podzieli się rynkiem na Lazurowym Wybrzeżu

Biznes

SNCF podzieli się rynkiem na Lazurowym Wybrzeżu

Przemysław Farsewicz 19 września 2021

Prezydent podpisał ważne dla kolei ustawy

Prawo i polityka

Prezydent podpisał ważne dla kolei ustawy

Jakub Madrjas 13 października 2020

Zobacz również:

Łotwa: Badanie rynku przed przetargiem na przewozy

Świat

Łotwa: Badanie rynku przed przetargiem na przewozy

Roman Czubiński 28 lutego 2022

SNCF podzieli się rynkiem na Lazurowym Wybrzeżu

Biznes

SNCF podzieli się rynkiem na Lazurowym Wybrzeżu

Przemysław Farsewicz 19 września 2021

Prezydent podpisał ważne dla kolei ustawy

Prawo i polityka

Prezydent podpisał ważne dla kolei ustawy

Jakub Madrjas 13 października 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5