Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Paprocki: Franowo bez wizji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-03-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Wojciech Paprocki

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Paprocki: Franowo bez wizji
- Stacja Franowo przestaje pełnić swoją funkcję jako stacja rozrządowa. W Europie, w tym na PKP, giną przewozy wagonowe, kolej przestawia się na efektywne przewozy całopociągowe, więc czynność przestawiania wagonów z jednego składu do innego, stała się zbędna - pisze w felietonie dla "Rynku Kolejowego" Wojciech Paprocki

Na stację rozrządową Poznań Franowo trafiłem z grupą studentów SGPiS (a obecnie SGH) w zimowy dzień w drugiej połowie lat 80. minionego wieku. Szliśmy przez duży śnieg do jednego z budynków stojącego między torami, w którym ówczesny szef służby informatyki w wielkopolskiej DOKP pokazywał nam z dumą wykorzystanie „pecetów” do rejestrowania danych o wagonach obsługiwanych na tej stacji. Owe pecety, to nic. Wrażenie robiły modemy, przy pomocy których zarejestrowane dane przekazywano przez sieć łączności teleksowej. Ileż to było fantazji w projekcie, w ramach którego połączono cyfrowe urządzenia komputerowe z analogową siecią telekomunikacyjną. Na owe czasy Franowo było miejscem, gdzie starano się o wdrożenie innowacyjnych rozwiązań. Taka to była innowacja, jakie były (ciężkie) czasy w Polsce czekającej na swój przełom 1988/1989 r.

W lutym 2012 r., czyli ponad dwadzieścia lat później, podczas forum Zmieniamy Polski Przemysł, odbyła się tradycyjnie sesja poświęcona transportowi kolejowemu. W jej trakcie padło potwierdzenie, że PKP Cargo SA na stacji we Franowie zastosuje innowacyjne rozwiązanie. Będzie nim terminal intermodalny. Mam wątpliwość, czy ten projekt zostanie przeprowadzony zgodnie z wizją na miarę XXI w.

Stacja Franowo przestaje pełnić swoją funkcję jako stacja rozrządowa. W Europie, w tym na PKP, giną przewozy wagonowe, kolej przestawia się na efektywne przewozy całopociągowe, więc czynność przestawiania wagonów z jednego składu do innego, stała się zbędna. Zgadzam się z poglądem, że proces redukcji, a ostatecznie zaniechania, przewozów wagonowych jest nieunikniony, więc likwidacja stacji rozrządowej jest zasadna. W konsekwencji powstaje pytanie, co ma powstać na tym, dość dużym, choć wcale nie zbyt wielkim terenie. Pomysł, aby zlokalizować na Franowie terminal intermodalny pochodzi z lat 90. minionego wieku.

Franowo znajduje się na terenie miasta. Kiedyś to były dalekie przedmieścia. Obecnie wokół stacji powstały osiedla mieszkaniowe i centra handlowe. To nie jest miejsce, gdzie należy rozwijać węzeł transportowy, do którego będą przyjeżdżać codziennie (włączając zapewne także porę nocną) ciężkie pojazdy przystosowanie do przewozu wielkich kontenerów. Jeśli przyjmiemy, że terminal będzie obsługiwać (jedynie) dziesięć tysięcy kontenerów miesięcznie, to trzeba się liczyć z ok. dwudziestoma tysiącami jazd samochodów. To oznacza prawie tysiąc przejazdów na dobę.

Jeśli argumentem za lokalizacją terminala na Franowie ma być znacznie mniejszy niż podany przeze mnie planowany obrót kontenerów, to po co budować taki terminal? Przecież kilka kilometrów na południe od Franowa, za autostradą A2 oddano w 2011 r. do użytku nowy terminal kontenerowy. Nie ma więc już dylematu – albo terminal na Franowie, albo nie będzie w regionie Poznania warunków dla sprawnej obsługi transportu intermodalnego.

PKP Cargo SA zabiega o pozycję liczącego się w Europie operatora logistycznego. W ramach takiej aspiracji potrzebny jest projekt z wizją na kilka dziesięcioleci. Takiego projektu we Franowie zrealizować się nie da. Jest tam po prostu za mało miejsca. Powstrzymując się od inwestycji w tej lokalizacji, trzeba szukać innego miejsca, gdzie będzie można zbudować zespół obiektów składających się na nowoczesne centrum logistyczne. Za wzór niech służy centrum zbudowane w Styrii. Cargo Center Graz rozpoczęło działalność w 2003 r. po wieloletnich staraniach miejscowych entuzjastów koncepcji stworzenia dużego centrum logistycznego, w którym kolej będzie obsługiwać zarówno przewozy przesyłek transportu intermodalnego, jak i przesyłek transportu konwencjonalnego. Austriackie koleje państwowe ÖBB podchodziły do tego projektu z rezerwą. Dopiero, gdy centrum rozpoczęło działalność, zorientowano się, że Rail Cargo Austria (austriacki odpowiednik PKP Cargo SA) musi być aktywne w tej lokalizacji i zdecydowano się na przystąpienie do projektu.

Jeśli kolej ma ponownie stać się atrakcyjna, to musi oferować różne usługi. Przewóz jednostek transportu intermodalnego stanowi ważny punkt oferty, ale jeszcze większe znaczenie mają przewozy ładunków w wagonach krytych. Części ładunków nie można przemieszczać równie efektywnie jak w wagonach krytych, np. większości produktów tzw. „białej techniki”, czyli pralek, lodówek itd. Skoro kolej nie chce realizować przewozów przesyłek wagonowych, to musi ofertować przewozy w wagonach krytych w składach całopociągowych. Gdzie ma następować załadunek i rozładunek składu o długości ok. 600 m? W Polsce nie ma ani jednego miejsca, w którym możliwe jest podstawienie takiego składu i rozładunek bądź załadunek na rampę o długości 600 m. Na Franowie nie ma w ogóle miejsca, aby zbudować zespół magazynów, które miałyby taką rampę przeładunkową. Nie ma tam także miejsca na duże parkingi, na których mogłyby się zatrzymywać samochody wykorzystywane do dystrybucji lokalnej.

Nie ma w Polsce podmiotu, który myślałby o tworzeniu centrów logistycznych dających szansę na utworzenie różnorodnych obiektów otaczających terminal intermodalny, do których możliwy byłby dojazd zarówno pociągami, jak i samochodami ciężarowymi. O dostępie do trzeciej gałęzi transportu – żeglugi śródlądowej – nie wspominam, bo przecież żeglugi w Polsce nie ma i nie będzie.

Teza, iż tworzenie i realizowanie odpowiedniej wizji byłoby możliwe w zintegrowanym pionowo przedsiębiorstwie kolejowym, które zarządzało (w przeszłości) zarówno obiektami infrastruktury liniowej i punktowej, jak i procesami przewozowymi, jest być może prawdziwa. Jednak Europa się zdecydowała odejść od tego modelu w transporcie kolejowym. Pozostaje nam szukać sojuszników, którzy byliby zdolni intelektualnie stworzyć taką wspólną wizję oraz byliby zdolni ekonomicznie, aby ją następnie zrealizować. Zarząd PKP Cargo SA dumny z kilkuset milionów zł zysku wypracowanego w spółce w 2011 r., nie ma siły ekonomicznej, aby samodzielnie zrealizować projekt, którego pierwszym etapem byłoby nabycie gruntów o powierzchni ok. 200 ha (załóżmy, że chodzi o kwotę ok. 150 mln zł), doprowadzenie bocznicy do najbliższej linii magistralnej i zbudowanie kilku torów wewnątrz tego obiektu, a także doprowadzenie drogi do najbliższej autostrady i zbudowanie dróg wewnętrznych oraz parkingów. W drugim etapie powstawałby poszczególne magazyny oraz terminal intermodalny. Czy można znaleźć partnerów, którzy to zrobiliby razem z PKP Cargo SA? Czy PKP Cargo SA jest gotowe do partnerskiej dyskusji o takich projektach? Jesteśmy ubodzy, jeśli nie stać na wizję. Prawdopodobnie w PKP Cargo SA jest dość środków, aby zbudować terminal intermodalny na Franowie. Będzie to projekt zrealizowany bez odpowiedniej wizji, a uzyskane efekty mogą być znacznie mniejsze niż planowane.


Więcej w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" 4/2012. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów EmpikPrenumerata dla studentów ze specjalną zniżką 50 procent!!!

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Drugie podejście do modernizacji towarowej obwodnicy Poznania

Infrastruktura

Drugie podejście do modernizacji towarowej obwodnicy Poznania

Jakub Rösler 02 stycznia 2023

Powstaje nowy punkt ładunkowy na stacji Poznań Franowo

Infrastruktura

Nowe oświetlenie masztowe na stacji Poznań Franowo [zdjęcia]

Infrastruktura

Nowe oświetlenie masztowe na stacji Poznań Franowo [zdjęcia]

tekst promocyjny SESTO 11 kwietnia 2018

17 lokomotyw BR189 w barwach DB Schenker Rail Polska

Biznes

17 lokomotyw BR189 w barwach DB Schenker Rail Polska

DB Schenker Rail Polska 17 sierpnia 2015

Zobacz również:

Drugie podejście do modernizacji towarowej obwodnicy Poznania

Infrastruktura

Drugie podejście do modernizacji towarowej obwodnicy Poznania

Jakub Rösler 02 stycznia 2023

Powstaje nowy punkt ładunkowy na stacji Poznań Franowo

Infrastruktura

Nowe oświetlenie masztowe na stacji Poznań Franowo [zdjęcia]

Infrastruktura

Nowe oświetlenie masztowe na stacji Poznań Franowo [zdjęcia]

tekst promocyjny SESTO 11 kwietnia 2018

17 lokomotyw BR189 w barwach DB Schenker Rail Polska

Biznes

17 lokomotyw BR189 w barwach DB Schenker Rail Polska

DB Schenker Rail Polska 17 sierpnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5