Do 15 lutego, zainteresowane firmy mogły składać oferty w II etapie postępowania na "Opracowanie Studium Wykonalności dla budowy linii kolejowej dużych prędkości Wrocław/Poznań - Łódź - Warszawa". Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", do zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wpłynęło 5 ofert.
Oferty złożyło wszystkie 5 konsorcjów, które brały udział w I etapie postępowania:
- Ingenieurbüro Dipl.-Ing H. Vössing GmbH oraz Dornier Colsulting Gmbh - 43 600 000 zł netto,
- SYSTRA, SAFEGE, EC HARRIS INTERNATIONAL oraz SYSTRA5 - 50 200 000 zł netto
- SENER Sp. z o.o., SENER INGENIERIA Y SISTEMAS S.A., Centralne Biuro Projektowo-Badawcze Budownictwa Kolejowego "KOLPROJEKT" Spółka z o.o., EGIS Poland Sp. z o.o. oraz EGIS Rail S.A. - 66 000 000 zł netto,
- Pöyry Infra GmbH, Pöyry Infra Sp. z o.o., oraz VIAPONTE - Projectos e Consultoria de Engenharia S.A. - 67 241 476 zł netto,
- Ingenieria IDOM International S.A. oraz Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o. - 48 951 000 zł netto.
Wszystkie złożone oferty mieszczą się budżecie zleceniodawcy, który wynosi 85 605 936 zł brutto (70 168 800 zł netto). Jednak dokładne wyniki i zwycięzcę postepowania poznamy w I kwartale 2010 roku, kiedy komisja przetargowa upora sie ze wszystkimi obliczeniami. Jest to związane z kryteriami, jakie zamawiający przyjął w postępowaniu, gdzie cena stanowi 60% wagi, a koncepcja realizacji zamówienia - 40%.
Termin realizacji zamówienia wynosi:
- dla pierwszej części (opracowanie studium wykonalności linii dużych prędkości i jej połączeń z Centralną Magistralą Kolejową oraz zarekomendowanie i wskazanie wariantu najkorzystniejszego dla środowiska naturalnego) - 13 miesięcy od dnia podpisania umowy,
- dla drugiej części (uszczegółowienie wybranego wariantu przebiegu linii i połączeń z CMK, uszczegółowienie analiz, opracowanie raportu oddziaływania na środowisko, opracowanie wniosku o uwarunkowaniach środowiskowych, sporządzenie dokumentu obejmującego analizę kosztów i korzyści oraz opracowanie opisów przedmiotów zamówienia dla wyboru wykonawców kolejnych etapów przygotowania do budowy linii dużych prędkości) - 27 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Przygotowanie budowy linii dużych prędkości, w tym studium wykonalności, jest finansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, z wykorzystaniem środków z Funduszu Spójności i z budżetu państwa. Łącznie na wszystkie zadania związane z przygotowaniem budowy linii KDP przeznaczono kwotę 290,98 mln zł. Inne zadania związane z tym projektem, to m.in. wykonanie studiów wykonalności dla przygotowania węzłów kolejowych Poznań, Wrocław, Łódź, Warszawa (w trakcie prac) dla kolei dużych prędkości, szczegółowa realizacja standardów unijnych i zapewnienie kompatybilności linii dużych prędkości z istniejącą infrastrukturą kolejową.
Linia KDP będzie pierwszą od lat 70. XX wieku, czyli od oddania do użytku Centralnej Magistrali Kolejowej (224 km), budową dużej linii kolejowej w Polsce. Jej długość wyniesie ponad 450 km.

* Fot. Zarateman, commons.wikimedia.org, CC.