Partnerzy serwisu:

Ottawa przykładem dla Wrocławia? Szyna wygrała z BRT

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-02-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jd, Transport-publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

Ottawa przykładem dla Wrocławia? Szyna wygrała z BRT
Stolica Kanady była przez lata przykładem na sukces Bus Rapid Transit. Sukces okazał się tak wielki, że Ottawa go nie udźwignęła. Właśnie trwa tam budowa tunelu pod centrum miasta za 2 mld dolarów, którym pojedzie tramwaj i zastąpi kursujące na powierzchni autobusy. Czyli – w przeciwieństwie do Wrocławia – wygrała szyna.

Transitway uruchomiono w 1983 r., czyli niecałą dekadę po pierwszym eksperymencie z BRT – w Kurytybie – a długo przed gigantycznym sukcesem BRT w Bogocie. Choć stolica Kanady to dziś ledwie milion mieszkańców, to już wtedy cierpiała z powodu klasycznych chorób dużej metropolii. System rozbudowanego publicznego transportu miał w tym pomóc.

Co ciekawe, od samego początku Transitway budowano z myślą, by po jakimś czasie przekształcić go w transport szynowy. Po prostu ustalono, że w ten sposób wymagany efekt osiągnie się szybciej i taniej. Brzmi znajomo? Owszem, we Wrocławiu też urzędnicy przebąkują, że budowaną trasę BRT będzie można kiedyś ewentualnie przekształcić w trasę tramwajową, choć sympatycy tramwaju urzędnikom nie wierzą.

Transitway pomógł. BRT w Ottawie to ponad 30 km tras autobusowych. Pojazdy poruszają się zwykle po specjalnie wybudowanych dla nich trasach, rzadziej korzystają z wydzielonych pasów na istniejących jezdniach. System jest na tyle rozbudowany, że zapewnia połączenie z centrum miasta wszystkich osiedli na przedmieściach. 

Dlaczego więc od ubiegłej dekady w miejskim ratuszu toczyły się długie dyskusje o tym, co zrobić z problemem BRT? Bo autobusy okazały się… zbyt popularne. Na centralnym, kluczowym odcinku większość linii przejeżdża dwiema ulicami przez centrum miasta. Na trzech najważniejszych kilometrach czar BRT pryska. Transitway ma tam oczywiście wydzielony pas jezdni, ale nierzadkim widokiem jest sznur autobusów, które wzajemnie się blokują. Jeździ nimi tylu pasażerów, że zaspokajając popyt, przewoźnik doprowadził do tego, że już się tam nie mieszczą.

Okazało się, że bez tramwaju miasto „się udusi”. Stosowną uchwałę przyjęto pod koniec 2012 r. Budowa ma się zakończyć do 2017 r.

Całość na portalu Transport-publiczny.pl

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

San Francisco z „metrem na kołach”, czyli BRT z północy na południe

Zintegrowany transport

San Francisco z „metrem na kołach”, czyli BRT z północy na południe

Przemysław Farsewicz 21 maja 2022

Szybki autobus WKD zamiast pociągu. Samorządy rozmawiają o BRT do Sochaczewa

Zintegrowany transport

WKD wybuduje trasę szybkiego autobusu z Warszawy do Sochaczewa?

Zintegrowany transport

BRT zamiast nowej linii tramwajowej we Wrocławiu?

Zintegrowany transport

BRT zamiast nowej linii tramwajowej we Wrocławiu?

jd, Transport-Publiczny.pl 03 marca 2014

Jak będzie wyglądać wrocławskie BRT?

Zintegrowany transport

Jak będzie wyglądać wrocławskie BRT?

Transport Publiczny 06 marca 2014

W Ottawie transport szynowy wygrał z BRT

Infrastruktura

W Ottawie transport szynowy wygrał z BRT

Transport-Publiczny.pl 15 lutego 2015

Zobacz również:

San Francisco z „metrem na kołach”, czyli BRT z północy na południe

Zintegrowany transport

San Francisco z „metrem na kołach”, czyli BRT z północy na południe

Przemysław Farsewicz 21 maja 2022

Szybki autobus WKD zamiast pociągu. Samorządy rozmawiają o BRT do Sochaczewa

Zintegrowany transport

WKD wybuduje trasę szybkiego autobusu z Warszawy do Sochaczewa?

Zintegrowany transport

BRT zamiast nowej linii tramwajowej we Wrocławiu?

Zintegrowany transport

BRT zamiast nowej linii tramwajowej we Wrocławiu?

jd, Transport-Publiczny.pl 03 marca 2014

Jak będzie wyglądać wrocławskie BRT?

Zintegrowany transport

Jak będzie wyglądać wrocławskie BRT?

Transport Publiczny 06 marca 2014

W Ottawie transport szynowy wygrał z BRT

Infrastruktura

W Ottawie transport szynowy wygrał z BRT

Transport-Publiczny.pl 15 lutego 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5