Rada Miasta Oświęcimia przyjęła w środę plan transportowy. Dokument został przygotowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Wśród postulowanych działań wskazano m.in. zwiększenie liczby połączeń pomiędzy miastem i gminą wiejską Oświęcim, a także konieczność dążenia do wzrostu roli transportu kolejowego w podróżach o charakterze regionalnym do i z Oświęcimia.
Plan transportowy dotyczy miasta Oświęcim oraz gmin, które powierzyły Oświęcimiowi organizację transportu zbiorowego na swoim terenie – tzn. gminy wiejskiej Oświęcim, gmin Brzeszcze i Chełmek oraz gminy Libiąż w zakresie obsługi sołectwa Gromiec. Całość obszaru planu zamieszkuje ok. 94 tys. osób (sam Oświęcim – ok. 40 tys.). Z tego też względu – obowiązek sporządzenia planu, zgodnie z zapisami Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym występuje dopiero w przypadku całej sieci komunikacyjnej MZK. Gdy ma miejsce porozumienie między gminami przekazujące na jedną z nich zadanie organizacji publicznego transportu zbiorowego, obowiązek sporządzenia planu występuje, gdy gminy objęte porozumieniem liczą razem co najmniej 80 tys. mieszkańców. W przypadku pojedynczej gminy, obowiązek sporządzenia planu transportowego występuje w przypadku, jeśli liczba jej mieszkańców przekracza 50 tys.
W przyjętym dokumencie podkreślono konieczność wzrostu roli transportu kolejowego w podróżach do i z Oświęcimia. Dziś, mimo iż oferta przewozów na liniach wychodzących z węzła oświęcimskiego nie jest najgorsza (np. Oświęcim z Krakowem łączy w dni robocze aż 15 par pociągów), to jednak rola kolei w obsłudze dojazdów do Oświęcimia jest niewielka – głównie poprzez bardzo zły stan techniczny wszystkich linii wychodzących z węzła oświęcimskiego, na których prowadzonych jest ruch pasażerski. Biorąc jednak pod uwagę, że w najbliższych latach planowany jest remont zarówno trasy w kierunku Trzebini, jak i Mysłowic oraz Czechowic-Dziedzic, w planie transportowym zapisano postulaty zwiększenia roli kolei. Środkiem do tego celu ma być m.in. współpraca przewoźników kolejowych z MZK w zakresie synchronizacji rozkładów jazdy i wspólnych rozwiązań taryfowych. W tej ostatniej kwestii, zasygnalizowano konieczność dążenia do rozszerzenia w przyszłości na MZK Oświęcim projektów Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej oraz Biletu Śląskiego.
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl