W Skarżysku - Kamiennej zorganizowano konferencję o szumnej nazwie "Zamierzenia inwestycyjne oraz współpraca z samorządami w zakresie modernizacji linii kolejowych nr 8 i nr 25”, jednak problemy wokół tej drugiej linii potraktowano wręcz marginalnie - twierdzi "Gazeta Ostrowiecka".
Poseł Jarosław Rusiecki jest zdania, że modernizacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Skarżysko - Kamienna -Starachowice - Ostrowiec Św. - Ożarów - Sandomierz - Stalowa Wola, Rozwadów, jako najkrótszej drogi łączącej województwo świętokrzyskie ze wschodnią częścią kraju i dalej z Ukrainą, jest niezbędna. Połączenie wydajnym systemem transportowym miast przemysłowych: Sandomierza, Ostrowca, Starachowic, Skarżyska-Kamiennej może wzbudzić aktywizację zawodową mieszkańców. Dla rozwoju gospodarczego woj. świętokrzyskiego istotne znaczenie mają Zakłady Metalowe Mesko SA w Skarżysku Kamiennej, wchodzące w skład grupy Bumar. Specjalna strefa ekonomiczna aktywnie działa w Starachowicach. W najbliższych latach Huta Celsa planuje zwiększenie produkcji zarówno wyrobów gotowych z 1 mln do 2 mln ton, jak i przyjęcie znacznie zwiększonej masy surowcowej, co prognozuje wzrost pracy ładunkowej. W północno-wschodniej części województwa rozwinięty jest także przemysł cementowy i na sprawny transport kolejowy liczy Cementownia Ożarów S.A. W Sandomierzu produkuje się szkło w hucie Pilkington Sandoglass oraz pasze w wytwórni Dossche. Sandomierz oraz doliny Wisły i Kamiennej to także wymarzone miejsca, dla każdego, kto chce uprawić turystykę i odpocząć w blasku prastarych zabytków - czytamy w "Gazecie Ostrowieckiej".
- Ponad sto lat temu, gdy powstawała na naszym terenie linia kolejowa, stała się głównym elementem napędzającym gospodarkę –mówi poseł. –Tymczasem podczas skarżyskiej konferencji usłyszeliśmy oficjalnie, że Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z planów gruntownej przebudowy odcinka linii kolejowej Radom –Kielce, a zastąpi to przedsięwzięcie tylko modernizacją. Okazuje się, że przywrócenie linii Radom –Skarżysko -Kamienna do stanu, w którym pociągi będą mogły przejeżdżać z prędkością 160 km/h, to zbyt wysoki koszt w stosunku do budżetu, który w tej chwili Ministerstwo Infrastruktury posiada. Trasa Radom – Kielce będzie więc tylko rewitalizowana do stanu, w którym pociągi będą poruszać się na niej 120 km/h.
Poseł podkreśla z kolei, że zarówno PKP PLK, jaki samorząd województwa świętokrzyskiego przygotowując na koniec maja studium wykonalności prac modernizacyjnych najbardziej nas interesującej linii kolejowej nr 25, wydatkowały już 7,5 mln zł.
-Tymczasem prezes Z. Szafrański proponuje sukcesywną, prowadzoną przez kilka lat, modernizację linii nr 25 od strony Ocic, rocznie wydając na nią po 50 mln zł – mówi J. Rusiecki, cytowany przez "Gazetę Ostrowiecką".
Więcej