– Znalezienie wiarygodnego inwestora branżowego stanowiło najlepsze rozwiązanie, pozwalające zapewnić spółce i jej pracownikom dalszy rozwój – informuje "Rynek Kolejowy" PKN Orlen, który chce sprzedać Orlen Koltrans i Euronaft Trzebinia do PKP Cargo.
PKP Cargo, PKN Orleni Euronaft Trzebinia porozumiały się w sprawie sprzedaży aktywów kolejowych, należących do Grupy Orlen. Transakcja o wartości ponad 250 mln zł obejmie udziały Orlen KolTrans i zorganizowaną część przedsiębiorstwa Euronaft Trzebinia. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Spółka chce dzięki synergiom oszczędzać co najmniej 10 mln złotych i nie musi restrukturyzować przewoźników. Nie wchłonie ich również w swoje struktury – o założeniach PKP Cargo pisaliśmy w tym miejscu. – Polska branża chemiczna i jej potrzeby logistyczne rosną, w przeciwieństwie do dominującego w ofercie PKP Cargo transportu węgla – komentuje dla „RK" przejęcie spółek transportowych Orlenu dr Mirosław Antonowicz z Rady Naukowej Fundacji ProKolej.
Co da sprzedaż Orlenowi?
Dlaczego PKN Orlen zdecydował się na sprzedaż Koltransu i Euronaftu? – Decyzja o sprzedaży spółek wynika ze strategii optymalizacji struktury Grupy Kapitałowej Orlen, która zakłada koncentrację na podstawowej działalności koncernu. Z analizowanych przez ostatnie lata możliwych wariantów strategii dla naszych aktywów kolejowych, znalezienie wiarygodnego inwestora branżowego stanowiło najlepsze rozwiązanie, pozwalające zapewnić spółce i jej pracownikom dalszy rozwój – tłumaczy biuro prasowe PKN Orlen w informacji dla "RK".
Spółki transportowe były zakładane przez przedsiębiorstwa niezadowolone z jakości uslug świadczonych przez ówczesne PKP. Jakie są mechanizmy zabezpieczające grupę Orlen pod tym względem? – Poza umową sprzedaży aktywów, w ramach transakcji podpisane zostaną również wieloletnie umowy na realizację przewozów produktów Grupy Orlen i obsługę bocznic należących do koncernu. Wszystkie z tych umów mają odpowiednie mechanizmy kontroli jakości realizowanych usług – zapewnia biuro prasowe.
Co z Unipetrolem?
Co ciekawe, PKN Orlen ma w swojej grupie jeszcze jednego przewoźnika – przejętego wraz z czeską spółką firmę Unipetrol Doprava. Czy będzie chciał sprzedać również tę spółkę? Nie wiadomo. – PKN Orlen na bieżąco prowadzi procesy optymalizacji struktury Grupy. W ramach tych działań systematycznie analizuje także różne scenariusze dla spółek, których jest właścicielem. Z zasady, ze względów biznesowych nie komentujemy jednak stanu prowadzonych prac ani najbliższych planów w tym obszarze – brzmi odpowiedź.
Ciekawą kwestią jest też to, do kogo należy nie sprzedawane 0,15 proc. akcji Koltransu. PKP Cargo potwierdziło, że chciałoby te akcje przejąć. Jak ifnormuje biuro prasowe, te udziały należą do "obecnych i byłych pracowników Spółki".