Metro Warszawskie zleca Siemensowi całkowitą wymianę kół w ośmiu pociągach Inspiro w związku z ich nadmiernym zużywaniem się. Producent nie chce tego uznać za wadę systemową. – Dlatego kontrakt mamy zabezpieczony odpowiednimi klauzulami gwarancyjnymi. Dopuszczamy też możliwość, że to kwestia związana z docieraniem się dwóch elementów: taboru i infrastruktury – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy, który przewodniczy też radzie nadzorczej Metra Warszawskiego.
Witold Urbanowicz, Transport-publiczny.pl: Metro Warszawskie wymieni całkowicie koła w ośmiu składach Inspiro. Spółka jest w sporze sądowym z producentem. Jak poważny jest to problem?
Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy i przewodniczący rady nadzorczej Metra Warszawskiego: Jest to usterka usuwana w ramach gwarancji od wykonawcy. Spółka – po to, żeby zapobiec jakimkolwiek przerwom w eksploatacji pojazdów – wystąpiła do ubezpieczyciela o wypłacenie gwarancji, która została wypłacona. Metro z tych środków pokrywa koszty wymiany kół, jednocześnie toczą się prace testowe i badania związane z tym, żeby jednoznacznie potwierdzić, czy to jest wina taboru, czy infrastruktury. Zakładamy, że to rutynowe postępowanie, które dzieje się między odbierającym i dostawcą taboru w sytuacjach spornych. Mogę uspokoić, że nie ma zagrożenia przerw w eksploatacji.
Producent nie chce jednak uznać tego jako wady systemowej.
Dlatego kontrakt mamy zabezpieczony odpowiednimi klauzulami gwarancyjnymi i stąd uruchomienie gwarancji w wysokości ok. 50 mln zł. Jak łatwi policzyć, jest to kwota o wiele wyższa niż dzisiejsze roszczenia gwarancyjne dotyczące napraw.
Cała rozmowa na portalu Transport-publiczny.pl
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.