Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, od grudnia br. najprawdopodobniej będzie można ponownie, po 4 latach, dojechać pociągiem z Nysy do Głuchołaz. Miasto to ma zostać połączone bezpośrednimi połączeniami z Opola i Kluczborka.
Violetta Ruszczewska, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego, potwierdza, że we wnioskach do rozkładu jazdy pociągów 2014/15 założono zamówienie dwóch par pociągów, obecnie kursujących z kierunku Opola do i z Nysy, w wydłużonej relacji do przystanku Głuchołazy Miasto. – W wyniku porozumienia pomiędzy organizatorem przewozów a Przewozami Regionalnymi, zamówiono w PKP PLK po jednej parze pociągów w relacji Kluczbork – Opole – Głuchołazy Miasto i Opole Główne – Głuchołazy Miasto, co umożliwiłoby skomunikowanie z pociągami kolei czeskich kursujących na trasie Jesenik – Krnov przez Głuchołazy – mówi Ruszczewska.
Rzeczniczka dodaje, iż aktualnie prowadzone są zarówno negocjacje z PR w sprawie wielkości finansowania przewozów w rozkładzie jazdy 2014/15, jak i rozmowy z PKP PLK na temat możliwości technicznych realizowania połączeń do Głuchołaz Miasta. Chodzi bowiem o to, że fragment linii nr 297 (Nowy Świętów – Głuchołazy Zdrój) na terenie Głuchołaz został w grudniu 2013 r. „zoptymalizowany” przez PKP PLK: znalazł się on na liście linii, które PLK wyłączyły z użytkowania w związku z poszukiwaniem oszczędności przez zarządcę infrastruktury (co zostało określone mianem „optymalizacji sieci”). Regulamin PLK zakłada jednak, że jeśli jakiś przewoźnik zgłosi chęć realizacji przewozów na wyłączonej linii, a jej stan techniczny – po sprawdzeniu – pozwala na to, to pociągi powinny zostać na taką linię wpuszczone.
Poza tym, z nieoficjalnych informacji „RK” wynika, że może pojawić się problem z obsługą rogatek na przejeździe strzeżonym przy przystanku Głuchołazy Miasto, gdzie linia 297 przecina drogę krajową nr 40. Ten problem jest jednak łatwy do rozwiązania: np. w Kartuzach (woj. pomorskie), w sytuacji, gdy stacja jest nieczynna, rogatki zamyka i otwiera kierownik pociągu.
– Na obecnym etapie prac nad kolejną edycją rozkładu jazdy, mamy nadzieję, że ostatecznie uda się wdrożyć rozwiązanie umożliwiające poprawę dostępności komunikacyjnej regionu, mimo że realizacja połączenia na linii kolejowej nr 297 w związku ze skomplikowanym układem torowym na terenie Głuchołaz i częściowym wyłączeniem z ruchu odcinka Głuchołazy – Głuchołazy Miasto wymaga uzgodnienia z zarządcą infrastruktury – dodaje Violetta Ruszczewska.
Pociągi pasażerskie w relacji Nysa – Nowy Świętów – Głuchołazy przestały kursować w 2004 r. Później jeszcze, w latach 2007-10 kursowały międzynarodowe pociągi w relacji Opole – Jesenik.