Partnerzy serwisu:
Świat

Nowy Wiedeń Główny: Jak tory zamieniły się w nowoczesną dzielnicę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-10-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Transport-publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

W zeszłym roku w Wiedniu otwarto nowy centralny dworzec kolejowy, co było też okazją do zagospodarowania i zwrócenia miastu sporych terenów zajmowanych dotąd przez tory. – Wcześniej to nie był dobry adres. Teraz to nowoczesny obszar – mówi Hans-Christian Heintschel, rzecznik projektu. Nowa dzielnica powstała według współczesnych założeń: bez prymatu samochodu.

Witold Urbanowicz: Jaki był główny cel projektu budowy nowego dworca?

Hans-Christian Heintschel, rzecznik projektu Wien Hauptbahnhof ze strony miasta Wiedeń: Od dawna była dyskusja o budowie dworca centralnego w Wiedniu – wcześniej mieliśmy tylko dworce czołowe dla kierunków wschodniego, zachodniego, północnego i południowego. Pierwszym krokiem było połączenie tych kierunków. W latach 80. i 90. zbudowaliśmy ok. 26 km tunelu łączącego południe z zachodem. Rozważano, gdzie najlepiej ulokować nowy dworzec centralny. Pod koniec lat 90. było już jasne, że zbudujemy go tutaj – to, w porównaniu do innych lokalizacji, było najłatwiejszym rozwiązaniem.

Skoordynowanie tak wielkiej inwestycji musiało być sporym wyzwaniem. Jak wyglądało planowanie i jak udało się pogodzić różne interesy zaangażowanych w projekt stron?

Na początku XXI w. były pierwsze pomysły dot. master planu, jeżeli chodzi o zagospodarowanie tego obszaru. W grudniu 2004 r. plan zagospodarowania był w radzie miasta. W następnych latach intensywnie wszystko było planowane. Strony – miasto, ÖBB i Ministerstwo Infrastruktury – podpisały porozumienie, które zawierało zdefiniowanie wszystkich kroków i podziału odpowiedzialności oraz środków. My płacimy ok. 500 mln euro za projekt – w tym ok. 40 mln na stację, a resztę na budowę dzielnicy mieszkaniowej, parku, szkół (w tym dla 1100 uczniów na poziomie podstawowym), infrastruktury, oświetlenia, dróg. Szacujemy, że prywatne firmy, jak Erste Bank, wydały ok. 2-2,5 mld euro. Natomiast koszt budowy samej stacji to 1 mld euro. To ogromne pieniądze.

Więcej na portalu Transport-publiczny.pl
 


Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.



Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wiedeń daje przykład, jak wpisać dworzec w miasto

Śšwiat

Wiedeń daje przykład, jak wpisać dworzec w miasto

wu, Transport-publiczny.pl 03 lipca 2015

Zobacz również:

Wiedeń daje przykład, jak wpisać dworzec w miasto

Śšwiat

Wiedeń daje przykład, jak wpisać dworzec w miasto

wu, Transport-publiczny.pl 03 lipca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5