Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Nowy symulator dla maszynistów w ramach Demonstratora NCBiR

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Autor:

Newseria

Data publikacji:
25-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Newseria

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Nowy symulator dla maszynistów w ramach Demonstratora NCBiR
Prace nad innowacyjnym symulatorem lokomotywy Qumaka są już na ukończeniu. Zaawansowane rozwiązania z dziedziny wizualizacji pozwolą odwzorować realne trasy i warunki, w jakich pracują maszyniści. Demonstracyjna wersja symulatora ma być gotowa pod koniec przyszłego roku.

Prace nad innowacyjnym symulatorem prowadzi firma Qumak przy współudziale NCBiR, Instytutu Kolejnictwa i WAT. Oprócz symulatora opracowana zostanie też nowa metodyka szkoleń i ćwiczeń, zgodna z przepisami prawa i regulaminami kolejowymi. Taki zestaw ma według założeń projektu umożliwić szkolenie maszynistów szybciej, taniej i bardziej efektywnie.

– Projekt symulatora lokomotywy jest nastawiony na poprawę bezpieczeństwa na kolei – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Rafał Trznadel, odpowiedzialny za projekt nowoczesnego symulatora lokomotywy po stronie firmy Qumak. – Dzięki temu urządzeniu możemy poddawać osoby szkolone testom polegającym na tym, że mają do czynienia z sytuacjami nietypowymi, które nie często na szlaku się zdarzają. Natomiast na symulatorze możemy wygenerować ich dowolnie dużo w krótkim czasie.

Dzięki takiej formie szkolenia przyszli maszyniści nie tylko nauczą się obsługi lokomotywy, lecz także będą mogli w bezpiecznych warunkach sprawdzić swoje reakcje na różne zagrożenia. Urządzenie wiernie odwzoruje nie tylko zachowanie pociągu, lecz także m.in. innych pojazdów przejeżdżających przez tory. System jest wyposażony w zmapowane szlaki kolejowe w Polsce, co umożliwi przyszłym maszynistom szkolenie na realnych trasach. Symulator korzysta z modelowania 3D i opiera się na  danych pochodzących z Systemu Informacji Geograficznej.

– Stosujemy zaawansowane rozwiązania z dziedziny wizualizacji, które mają odzwierciedlić rzeczywistość na szlaku – wyjaśnia Trznadel. – Mamy specjalne skanery przestrzeni, które dostosowują perspektywę naszego obrazu do pozycji maszynisty. Kiedy osoba szkolona wykonuje ruch głową, to obraz na wszystkich monitorach, które go otaczają w pojeździe trakcyjnym w symulatorze, również się do tego dostosowuje.

Najważniejszymi częściami symulatora są platforma z kabiną oraz moduł wizualizacji i symulacji odpowiedzialny za obraz i dźwięk oraz sterujący platformą kabiny. Urządzenie ma przygotowywać do pracy maszynistów, ale – jak podkreśla spółka Qumak – rozwiązania i technologie będzie można wykorzystać w przyszłości do budowy symulatorów innych pojazdów, nie tylko szynowych.


Symulator powstaje we współpracy z Wojskową Akademią Techniczną, Instytutem Kolejnictwa oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego w Inżynierii Komunikacyjnej „IKKU”. Qumak jest liderem tego konsorcjum.

– To jest projekt demonstratora, pokazuje on naszą gotowość technologiczną. Docelowo z tej technologii będą korzystać przewoźnicy, którzy od stycznia 2018 roku będą zobligowani do szkolenia swoich maszynistów z użyciem symulatorów – mówi przedstawiciel firmy Qumak. – Będziemy myśleli o ekspansji poza Polskę. Nasz produkt na pewno będzie konkurencyjny, zarówno pod względem rozwiązań, które oferuje, jak i pod względem ceny.

Projekt badawczo-rozwojowy o wartości 13,1 mln zł prowadzony jest w ramach konkursu „Demonstrator+” Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

– Prace są dość zaawansowane, projekt ma zostać ukończony w listopadzie 2016 roku, na razie przebiega zgodnie z harmonogramem – informuje Rafał Trznadel.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Wielkopolskie kupują symulator

Przetargi

Koleje Wielkopolskie kupują symulator

Roman Czubiński 07 października 2020

Nowy symulator lokomotywy Dragon 2 w Katowicach

Innowacje

Nowy symulator lokomotywy Dragon 2 w Katowicach

inf. pras. oprac. jm 14 lipca 2020

Szkolenie na symulatorze obowiązkowe dla maszynistów

Prawo i polityka

SimFactor z umową na symulator Elfa dla Kolei Śląskich

Tabor i technika

Koleje Dolnośląskie mają nowy symulator [zdjęcia]

Innowacje

Koleje Dolnośląskie mają nowy symulator [zdjęcia]

Michał Szymajda 26 kwietnia 2018

Zobacz również:

Koleje Wielkopolskie kupują symulator

Przetargi

Koleje Wielkopolskie kupują symulator

Roman Czubiński 07 października 2020

Nowy symulator lokomotywy Dragon 2 w Katowicach

Innowacje

Nowy symulator lokomotywy Dragon 2 w Katowicach

inf. pras. oprac. jm 14 lipca 2020

Szkolenie na symulatorze obowiązkowe dla maszynistów

Prawo i polityka

SimFactor z umową na symulator Elfa dla Kolei Śląskich

Tabor i technika

Koleje Dolnośląskie mają nowy symulator [zdjęcia]

Innowacje

Koleje Dolnośląskie mają nowy symulator [zdjęcia]

Michał Szymajda 26 kwietnia 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5