Mnóstwo nowości pojawi się w nowym rozkładzie PKP od 14 grudnia – informuje „Gazeta Wyborcza”. Dziennik ten opublikował dziś rozkład PKP IC na głównych liniach, jaki ma obowiązywać od połowy grudnia.
Układ pociągów podany przez „GW” jest w większości wypadków zbieżny z informacjami, do których „Rynek Kolejowy” dotarł przed trzema miesiącami. „Gazeta” podkreśla, że choć linie ze stolicy do Krakowa i Gdańska zdominują pociągi Pendolino, to uchowają się tam pojedyncze tańsze połączenia. Na kilku trasach kolej przestanie się ślimaczyć.
Do Wrocławia: Na razie 2 Pendolino i 2 „zwykłe” EIC
„GW” potwierdza nasze wcześniejsze informacje, że od połowy grudnia z Warszawy do Wrocławia dojedziemy w 3 godz. 42 min (trasą przez Częstochowę i Lubliniec). Na razie będą cztery szybkie połączenia na tej trasie. Zgodnie z informacjami „GW”, o godz. 6.20 i 13.20 z Dworca Centralnego pojadą składy Pendolino (nowa kategoria EIC Premium), a godz. 16.20 i 18.20 tradycyjne pociągi ekspresowe zestawione ze starszych wagonów. Od marca te dwa ostatnie połączenia też mają być obsługiwane składami Pendolino. Pojawi się też piąte - ok. godz. 8 rano. Zgodnie z informacjami „RK” z sierpnia br., układ pociągów Pendolino ma być taki: odjazdy z Warszawy Centralnej 6.20, 8.20, 13.20, 16.20, 18.20 (nie kursuje w soboty). Był to plan przyjęty z założeniem, że od grudnia dostępnych będzie wszystkie 20 składów Pendolino. Dziś wiadomo, że na starcie będzie ich o kilka mniej – przez opóźnione odbiory. Dlatego też w pierwszych miesiącach część pociągów będzie jeszcze obsługiwana tradycyjnymi składami.
„GW” podaje, że wielkie zmiany szykują się na trasie do Trójmiasta, gdzie wreszcie kończy się ciągnący się od 2007 r. remont torów. „Gazeta podkreśla”, że ślimaczące się roboty skutecznie wystraszyły pasażerów, którzy przesiedli się m.in. do autobusów i samolotów. Teraz do powrotu na kolej ma ich zachęcić znacznie krótszy czas przejazdu (niecałe trzy godziny) i częste kursy. Linię do Trójmiasta zdominują pociągi Pendolino. Te pociągi mają, jak podaje „GW”, także dominować na trasie do Krakowa.
Do Trójmiasta i Krakowa – przede wszystkim Pendolino
Zgodnie z informacjami „GW”, układ odjazdów z Warszawy Centralnej ma być następujący.
Do Krakowa (przez CMK):
• 5.30 TLK „Brzechwa”, przyjazd do Krakowa: 8.27;
• 6.35 Pendolino, przyjazd: 9.03;
• 7.35 Pendolino, przyjazd: 10.03;
• 8.05 EIC „Tatry”, przyjazd: 10.37 (kursuje w soboty i niedziele);
• 8.35 Pendolino, przyjazd: 11.03;
• 10.01 TLK „Janusz Korczak”, przyjazd: 12.47;
• 10.35 Pendolino, przyjazd: 13.01 (kursuje w soboty i niedziele);
• 11.35 Pendolino, przyjazd: 14.01;
• 14.35 Pendolino, przyjazd: 17.03;
• 15.35 Pendolino, przyjazd: 18.01;
• 16.30 EIC „Krakus”, przyjazd 19.02;
• 17.35 Pendolino, przyjazd 20.03;
• 18.35, Pendolino, przyjazd: 21.03;
• 19.15 TLK „Mazury” przyjazd: 22.01;
• 20.35 Pendolino, przyjazd: 23.03.
Do Katowic (przez CMK):
• 6.50 EIC „Polonia”, przyjazd do Katowic: 9.23;
• 7.50 Pendolino, przyjazd; 10.20;
• 9.15 TLK „Warmia”, przyjazd: 12.17;
• 9.45 EIC „Praha”, przyjazd: 12.23;
• 10.50 Pendolino, przyjazd: 13.18;
• 11.45 InterRegio „Piast”, przyjazd: 15.00;
• 12.50 EIC „Sobieski”, przyjazd: 15.22;
• 14.50 EIC „Ondraszek”, przyjazd: 17.36;
• 15.50 Pendolino, przyjazd: 18.24;
• 17.20 EIC „Górnik”, przyjazd: 19.51;
• 17.50 Pendolino, przyjazd 20.24;
• 19.00 TLK „Skarbek”, przyjazd: 21.57;
• 19.50 Pendolino, przyjazd: 22.19
Do Trójmiasta:
• 6.35 Pendolino, przyjazd do Gdańska Głównego: 9.33;
• 8.37 Pendolino, przyjazd: 11.33;
• 9.35 Pendolino, przyjazd: 12.33;
• 10.36 Pendolino, przyjazd: 13.33;
• 12.35 Pendolino, przyjazd: 15.33;
• 13.31 TLK „Pobrzeże”, przyjazd: 17.04;
• 14.00 TLK „Czartoryski”, przez Bydgoszcz, przyjazd: 19.24;
• 14.38 Pendolino, przyjazd: 17.33;
• 15.35 EIC „Sobieski”, przyjazd: 18.34;
• 16.35 Pendolino, przyjazd: 19.33;
• 17.35 Pendolino, przyjazd: 20.33;
• 18.37 Pendolino, przyjazd: 21.33;
• 19.35 EIC „Klimczok” przyjazd: 22.46;
• 20.35 Pendolino, przyjazd: 23.33.
Do Wrocławia:
• 6.05 TLK „Śnieżka”, przyjazd do Wrocławia: 12.22;
• 6.20 Pendolino, przyjazd: 10.02;
• 10.10 TLK „Wrocławianin”, przyjazd: 16.03;
• 13.20 Pendolino, przyjazd: 17.02;
• 13.35 TLK „Kormoran”, przyjazd: 19.31;
• 14.09 TLK „Opolanin”, przyjazd: 19.38;
• 16.20 EIC, przyjazd: 20.06;
• 16.35 TLK „Baczyński”, przyjazd: 22.37;
• 18.20 EIC, przyjazd: 22.08.
Do Poznania:
• 5.20 TLK „Zielonogórzanin”, przyjazd do Poznania: 8.31;
• 5.55 BWE, przyjazd: 8.24;
• 6.54 EIC „Bolesław Prus”, przyjazd: 9.22;
• 7.25 InterRegio „Portowiec”, przyjazd: 11.01;
• 7.55 EIC „Paderewski”, przyjazd: 10.23;
• 9.00 TLK „Gałczyński”, przyjazd: 12.03;
• 9.55 BWE, przyjazd: 12.24;
• 11.55 EIC „Kiliński” przyjazd: 14.23;
• 13.00 TLK „Podlasiak”, przyjazd: 16.12;
• 13.55 TLK „Gorzowiak”, przyjazd: 16.50;
• 14.55 BWE, przyjazd 17.24;
• 15.05 InterRegio „Mewa”, przyjazd: 18.36;
• 15.55 EIC „Lech”, przyjazd: 18.23
• 16.55 EIC „Chrobry”, przyjazd: 19.25;
• 17.55 BWE, przyjazd: 20.23;
• 19.20 TLK „Goplana”, przyjazd: 22.30.
Powrót do Zagórza, szybciej do Olsztyna
Poza tym, „GW” podkreśla – o czym „Rynek Kolejowy” tez już informował – że nowością nowego rozkładu jazdy będzie także przywrócenie po wielu latach nocnych połączeń do Zagórza. Warszawiacy będą jednak wsiadać do składów dopiero po północy, bo mają one wyruszać z Trójmiasta. Do Zagórza dojadą po godz. 11. PKP IC zwiększy także do pięciu liczbę połączeń z Warszawy do Olsztyna, a czas podróży na tej trasie, zgodnie z informacjami „GW”, skróci się do ok. 2 godz. 45 min.