Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Alert bezpieczeństwa Szwajcarii. Błędne wskazania ERTMS

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
11-05-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Alert bezpieczeństwa Szwajcarii. Błędne wskazania ERTMS
Fot. Ludovic Péron
Szwajcarski krajowy organ ds. bezpieczeństwa (EPSF) opublikował alert bezpieczeństwa dotyczący Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS). Szwajcarzy ostrzegają w nim przed możliwością wysłania zezwolenia na jazdę w systemie do błędnego pociągu. Powodem tej sytuacji był błąd ludzki podczas utrzymania pojazdów kolejowych wyposażonych w ERTMS – poinformował Urząd Transportu Kolejowego.

Jak podaje UTK, do dwóch incydentów związanych z wysłaniem zezwolenia na jazdę do błędnego pociągu doszło 16 kwietnia 2019 r. w Flüelen oraz 27 czerwca 2019 r. w Vevey w Szwajcarii. Zdarzenia nie miały negatywnych następstw dzięki czujności pracowników, pozwoliły jednak wykryć błąd w działaniu systemu ERTMS jako całości.

Jak wskazują Szwajcarzy, podczas procesu utrzymania pojazdów kolejowych do pokładowego systemu odometrii, służącego do pomiaru przejechanej odległości, wprowadzono błędne dane. Nie zostało to wykryte przez urządzenia, a także przez nadzór podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie. W efekcie urządzenia pokładowe przekazywały dane o położeniu pociągu obarczone potencjalnie dużym błędem. Skutkowało to znaczną rozbieżnością między rzeczywistym położeniem pociągu, a informacją przekazywaną przez system. Problem ten powodował w określonych okolicznościach zatrzymanie pociągu, a następnie z powodu użycia funkcji „Release speed” i zachowania się systemu dochodziło do utraty synchronizacji między urządzeniami ERTMS i sterowania ruchem kolejowym warstwy podstawowej. Szczegółowy mechanizm zdarzenia został opisany w załączniku do alertu bezpieczeństwa z Szwajcarii.

Należy podkreślić, że w przypadku wystąpienia podobnego problemu w Polsce, potencjalne zagrożenie mogłoby zostać wcześniej wykryte. W Szwajcarii zrezygnowano całkowicie ze stosowania semaforów, z tego powodu maszyniści opierają się jedynie na wskazaniach sygnalizacji kabinowej (DMI). W polskich warunkach personel trakcyjny byłby w stanie wcześniej zauważyć niezgodność wskazań urządzeń ETCS i semaforów. Jednak opisana sytuacja pokazuje, jak niezwykle istotne jest zapewnienie właściwego utrzymania urządzeń pokładowych ERTMS, a także odpowiedniego nadzoru nad działaniami wykonywanymi w procesie utrzymania przez podmiot odpowiedzialny za jego realizację.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5