Z końcem kwietnia w Juracie odbyła się pod patronatem Rynku Kolejowego konferencja „Nowoczesne technologie w realizacji projektów inwestycyjnych transportu kolejowego”. Spotkanie zorganizowały wspólnie firmy AREX i NEEL, a w jego realizację zaangażowały się m.in. Bombardier Transportation, Elester-PKP, Delta Zieńć, Dehn Polska i PKP PLK S.A.Konferencja poruszyła problemy stosowania w infrastrukturze kolejowej nowoczesnych technologii – ochrona środowiska, elektroenergetyka oraz systemy sterowania ruchem kolejowym.
Spośród wystąpień dotyczących ochrony środowiska, największe wrażenie zrobiła prezentacja zespołu naukowców (prof. nadzw. dr hab. Michał Wasilewski, prof. nadzw. dr hab. Joanna Werka, mgr Karolina Jasińska, dr Dagny Krauze-Gryz )z Wydziału Leśnego Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Prezentacja „Optyczne metody ochrony zwierząt na torach kolejowych” była pokłosiem badań nad zastosowanymi wzdłuż modernizowanej linii kolejowej E65 odblaskowymi urządzeniami odstraszającymi zwierzęta leśne firmy SWAREFLEX. Naukowcy na wstępie wskazali na to, że zostały one zastosowane w Polsce na liniach kolejowych mimo tego, że od wielu lat na świecie zwraca się uwagę na brak wyraźnych potwierdzeń naukowych ich skuteczności na drogach kołowych, przy zdecydowanie większym niż na kolei natężeniu światła (reflektory przeciętnego samochodu są ponad 7-krotnie mocniejsze niż w EN57). Było to pierwsze badanie tego typu w Polsce, a urządzenia w niektórych miejscach kraju działają już od blisko czterech lat.
W późniejszej części konferencji przedstawiciele firmy NEEL opisywali znane z linii E20 urządzenie UOZ-1, czyli opracowany w Polsce system ostrzegania zwierząt o zbliżającym się pociągu za pomocą sygnałów dźwiękowych. Nie skupiano się na skuteczności tego rozwiązania, choć uznaje się je za bardzo skuteczne ze względu na dostosowanie go nie do wzroku, ale do słuchu, czyli tego zmysłu zwierząt leśnych, które właśnie słuchem kierują się szukając zagrożeń dla swojego bezpieczeństwa.
Prezentacja zespołu z SGGW była potwierdzeniem słów z wcześniejszego wystąpienia Urszuli Michajłow z Biura Strategii i Ochrony Środowiska PKP PLK. Dyrektor Michajłow mówiąc o różnych aspektach środowiskowych analiz postrealizacyjnych zwróciła uwagę na to, że dopiero po instalacji urządzenia można dokonać oceny jego skuteczności. Przywołała tę myśl także po wystąpieniu naukowców.
Ostanią z prezentacji dotyczących ochrony środowiska w procesie inwestycyjnym było wystąpienie Emilii Olkowskiej z FPP Consulting, która przedstawiła „Katalog urządzeń służących ochronie środowiska na liniach kolejowych w Polsce”.
Dr Artur Rojek z Intytutu Kolejnictwa rozpoczął serię wystąpień związanych z elektroenergetyką na kolei. Jego prezentacja „System zasilania linii dużych prędkości w Polsce – wybrane problemy” dotyczyła zasilania 2 x 25 kV, które ma zostać zastosowane na liniach kolei dużych prędkości w Polsce. Jak stwierdził Artur Rojek rozwój systemu kolejowego musi uwzględniać rozbudowę krajowego układu elektroenergetycznego, bo system kolejowy jest największym, choć mocno rozproszonym odbiorcą energii elektrycznej w Polsce. W prezentacji przedstawiono i porównano ze sobą plany rozwoju Kolei Dużych Prędkości w Polsce oraz krajowego systemu elektroenergetycznego.
Dr inż. Andrzej Sowa z Politechniki Białostockiej opisał pobieżnie systemy ochrony przepięciowej i odgromowej i zastanawiał się nad stosowaniem ich w ochronie urządzeń infrastruktury kolejowej, w tym SRK. PKP PLK S.A. monitoruje zdarzenia z udziałem prądu piorunowego i są one najczęstsze latem – od czerwca do sierpnia.
Rafał Grzegorzewski opowiedział o opracowywanej w Elester-PKP metodzie ograniczenia prądów zwarciowych przy zastosowaniu technologii ciekłego metalu. Temat wzbudził żywą dyskusję, słuchacze zadawali wiele uzupełniających pytań.
Przedstawiciele firm AREX (Tomasz Buda) i Elester-PKP (Tomasz Bednarkiewicz) opisali problematykę integracji systemów energetyki kolejowej wg wytycznych projektowania urządzeń EOR dla PKP PLK S.A. na przykładzie Lokalnego Centrum Sterowania Tczew. Wcześniej Tomasz Buda sam opowiedział o opracowanym przez AREX i stosowanym m.in. przez koleje litewskie systemie informatycznym DIVIS, którym wspiera zarządcę infrastruktury w zarządzaniu urządzeniami energetyki nietrakcyjnej (np. elektryczne ogrzewanie rozjazdów – stosowanie systemów automatyki w sterowaniu nimi może wydatnie obniżyć zużycie energii elektrycznej).
Dr inż. Andrzej Białoń z Instytutu Kolejnictwa rozważał problematykę implementacji na polskiej sieci kolejowej systemów ERTMS i GSM-R. Zastanawiał się między innymi dlaczego są opóźnienia we wdrażaniu ERTMS w Polsce i wskazał kilka – jego zdaniem – najważniejszych: –problemy z finansowaniem (Narodowy Plan Wdrażania ERTMS jest planem rządowym, a brak odpowiednich budżetowych źródeł finansowania), praktyczny brak większego zainteresowania agend rządowych wdrażaniem ETMS, mała liczba specjalistów w tej dziedzinie i brak gotowej infrastruktury warstwy podstawowej urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Praktyką wdrażania ERTMS oraz urządzeń przytorowych na odcinku linii kolejowej E30 (Opole - Granica Państwa) zajął się Mirosław Czerny z Bombardier Transportation (ZWUS). Sabina Obwiosło-Budzyń, Dyrektor d/s Jakości z Bombardier Transportation (ZWUS) zastanawiała się wspólnie ze słuchaczami dlaczego warto wdrożyć w firmie system zarządzania jakością IRIS. Naukowcy z Akademii Marynarki Wojennej (Jan Wacław Kobierski, Stanisław Milewski i Mirosław Chmieliński) opowiedzieli o czynnikach determinujących projekt rozwojowy trenażera morskiego zestawu rakietowo-artyleryjskiego ZU-23-2MR – jako demonstratora technologii.