Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Nowoczesne miasta bardziej zejdą pod ziemię?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-09-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
AG, Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Nowoczesne miasta bardziej zejdą pod ziemię?
W miastach zaczyna brakować wolnej przestrzeni. Wykorzystanie poziomu podziemia stanie się więc koniecznością. Wizjonerzy już wieszczą, że tam przeniesie się duża część ludzkiej aktywności. Warszawskie metro może być przykładem początku tych zmian. Stacje metra są bowiem nie tylko obiektami komunikacji. Są też tętniącymi życiem centrami usługowo-handlowymi.

Zmiany w strukturze zabudowy miast wynikają z zachodzących przemian demograficznych. W 1950 roku ludność globu liczyła 2,5 mld, a już z początkiem obecnego tysiąclecia – 6,25 mld. Z początkiem XX wieku miasta zamieszkiwało 13 procent ludności, teraz już ludność miasta stanowi ponad połowę mieszkańców świata. Przy tym proces zaludnienia miast następuje bardzo dynamicznie i wkrótce sięgnie poziomu 80 proc. Szczególnie widać to w miastach Azji i Ameryki Południowej. Na tych kontynentach tworzą się megametropolie o niemożliwej do policzenia liczbie ludności.

– Gruntów w miastach nie przybędzie. Trzeba więc szukać innych rozwiązań. Jednym z nich jest uruchomienie kolejnego wymiaru – przestrzeni podziemia, a co za tym idzie jej wielofunkcyjnego zagospodarowania – podkreślił prof. Cezary Madryas z Politechniki Wrocławskiej podczas I Konferencji Budownictwo Podziemne (Kraków, 8-9 września br.). Profesor równocześnie przypomniał, że pojęcie stereoizacji zabudowy zaczęło się upowszechniać w latach 80. ubiegłego stulecia. Oznacza ono możliwość umieszczania w podziemiach miast obiektów o różnych funkcjach. Poza tunelami kolejowymi, samochodowymi i pieszymi czy parkingami w podziemiach można lokować infrastrukturę sieciową (media), obiekty handlowo-usługowe, obiekty specjalne (np. laboratoria) czy wojskowe (bazy, magazyny), zbiorniki i tunele retencyjne zabezpieczające miasta przed wodami opadowymi i powodziami, zbiorniki paliw, gazu itp., a nawet nekropolie.

Budowle dolnego miasta

– Są pewne przedsięwzięcia i są pewne zwiastuny tego, że w Polsce potrafimy robić budownictwo podziemne. Wszystko więc wskazuje, że możemy szerzej wykorzystywać przestrzeń podziemia – podkreśla prof. Cezary Madryas. W tej chwili podziemne parkingi są w miastach standardowymi obiektami. Standardem staje się też wchodzenie w podziemne tunele z komunikacją publiczną. Przykładem może służyć tunel krakowskiego szybkiego tramwaju. Podobne rozwiązanie funkcjonuje w Poznaniu. Oryginalnym rozwiązaniem i równocześnie atrakcyjnym wizualnie jest wielopoziomowe i wielofunkcyjne rondo im. gen. Ziętka w Katowicach.

Tarcze TBM dla nowoczesnego tunelowania

Spektakularnym wydarzeniem polskiego budownictwa podziemnego jest tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku wydrążony tarczą TBM.

– To nasze przedsięwzięcie zostało dostrzeżone w świecie, pomimo że takie tunele były już nierzadko realizowane – zaznacza prof. Madryas. – W tym przypadku mamy do czynienia z wejściem w nowoczesne miejskie tunelowanie – podkreśla profesor. Z katalogu polskich przedsięwzięć budownictwa tunelowego profesor dodatkowo przywołuje specjalistyczną inwestycję wykonaną parę lat temu, tj. tunel pod Wisłą w Warszawie, w którym poprowadzono m.in. sieć kanalizacyjną. Obiekt ma 4,5 m średnicy i mierzy 1300 m długości. Na tej inwestycji, jak zauważa prof. Madryas, po raz pierwszy w Polsce zastosowano technologię TBM.

Więcej przeczytasz na portalu Transport-Publiczny.pl


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Metro: Wakacyjny remont schodów na stacji Centrum

Pasażer

Metro: Wakacyjny remont schodów na stacji Centrum

Redakcja/inf. pras. 24 lipca 2023

Pracowite wakacje w metrze. Niebawem remont schodów na Centrum

Infrastruktura

Metro wybrało operatora reklam w wagonach

Biznes

Metro wybrało operatora reklam w wagonach

Witold Urbanowicz 14 czerwca 2023

Metro szkoli nowych maszynistów

Pasażer

Metro szkoli nowych maszynistów

Redakcja/inf. pras. 21 maja 2023

Metro z trzema ofertami na operatora reklam w wagonach

Biznes

Metro z trzema ofertami na operatora reklam w wagonach

Witold Urbanowicz 07 kwietnia 2023

Zobacz również:

Metro: Wakacyjny remont schodów na stacji Centrum

Pasażer

Metro: Wakacyjny remont schodów na stacji Centrum

Redakcja/inf. pras. 24 lipca 2023

Pracowite wakacje w metrze. Niebawem remont schodów na Centrum

Infrastruktura

Metro wybrało operatora reklam w wagonach

Biznes

Metro wybrało operatora reklam w wagonach

Witold Urbanowicz 14 czerwca 2023

Metro szkoli nowych maszynistów

Pasażer

Metro szkoli nowych maszynistów

Redakcja/inf. pras. 21 maja 2023

Metro z trzema ofertami na operatora reklam w wagonach

Biznes

Metro z trzema ofertami na operatora reklam w wagonach

Witold Urbanowicz 07 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5