Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Nowe oblicze dworca we Wrzeszczu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-10-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Urząd Miejski w Gdańsku, 11 października 2010

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Nowe oblicze dworca we Wrzeszczu
Spektakularna szklana bryła, a w niej dworzec kolejowy, parking na ponad tysiąc samochodów, obiekty handlowe i usługowe, a na najwyższej kondygnacji - całoroczny park zimowy z restauracjami, kafejkami, galeriami sztuki, kinem i kortami squash\'a. Właśnie tak w przyszłości może wyglądać dworzec Gdańsk-Wrzeszcz. Stacja kolejowa we Wrzeszczu doczekała się wizji zagospodarowania, która wyznacza kierunek docelowych przekształceń tego obszaru miasta.

8 października, w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, Przedsiębiorstwo Projektowo-Wdrożeniowe FORT zaprezentowało finalną koncepcję programowo - przestrzenną rewitalizacji stacji kolejowej Gdańsk -Wrzeszcz oraz terenów sąsiadujących. W spotkaniu udział wzięli sygnatariusze porozumienia, które posłużyć ma koordynacji zagospodarowania tego ważnego węzła komunikacyjnego oraz wykorzystania tkwiącego w nim potencjału funkcjonalnego i komercyjnego, czyli przedstawiciele: Urzędu Miejskiego w Gdańsku, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego oraz zarządów: PKP S.A., PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. i PKP PLK SA oraz twórcy koncepcji.

Na poziomie -1 znajdować się mają trzy przejścia podziemne, łączące dwie części Wrzeszcza, w tym nowy tunel łączący ulicę Nad Stawem z Galerią Bałtycką. Na tym poziomie zlokalizowane mają także być automaty biletowe, usługi i handel. Poziom 0 to głównie hala nowego dworca i infrastruktura towarzysząca, m.in. przystanki autobusowe. Poziomowi +1 przypisany został charakter handlowy. A ostatnia kondygnacja +2 to przestrzeń całorocznej rekreacji dla gdańszczan.

Koncepcja FORTu zakłada wybudowanie zespołu urbanistycznego składającego się z dwóch powiązanych ze sobą obiektów: wielofunkcyjnego centrum nad terenem kolejowym z usytuowaniem z obu stron torów przystanków autobusowych, miejsc postojowych, postoju taxi oraz budynku hotelowego bądź biurowego, usytuowanego na placu Kołodziejskiego nad projektowaną pętlą autobusową. W ramach placu dworcowego zaprojektowano stanowiska przyjazdowe i odjazdowe autobusów miejskich i regionalnych oraz budowę stanowisk postoju krótkotrwałego samochodów osobowych.

Głównymi założeniami projektu są: budowa bądź rozbudowa budynku dworca; rozszerzenie funkcji stacji o funkcję stacji przesiadkowej dla projektowanej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, poprzez budowę dodatkowego trzeciego peronu; realizacja węzła integracyjnego ułatwiającego mieszkańcom i przyjezdnym korzystanie z różnych środków transportu; zorganizowanie atrakcyjnej przestrzeni publicznej w sposób porządkujący ruch pieszy i kołowy w rejonie dworca i stacji kolejowej; rozszerzenie programu funkcji publicznych o towarzyszące funkcje komercyjne, uzyskanie reprezentacyjnego założenia urbanistycznego z priorytetem dla funkcji publicznych, funkcje komercyjne niekolidujące z programem funkcji publicznych, ale lokalizowane w sposób uzupełniający, wspierający i komplementarny oraz zintegrowanie Dolnego i Górnego Wrzeszcza.

Przedsięwzięcie realizowane będzie w kilku w etapach. Do czerwca 2012 roku podniesiony zostanie standard przestrzeni samego dworca oraz jego otoczenia. Dworzec przejdzie gruntowny lifting, powiększona zostanie ogólnodostępna przestrzeń publiczna, zbudowane zostaną windy dla osób niepełnosprawnych. Wokół budynku zaaranżowana zostanie zieleń i mała architektura. Wyremontowane zostaną dwa istniejące tunele. Uporządkowana zostanie zabudowa pawilonowa na zewnątrz budynku dworca, attyka pawilonów będzie jednolita. Ujednolicone zostaną także: kolorystyka reklam i szyldów informujących o prowadzonej działalności, stolarka okienna i drzwiowa, nawierzchnia peronów oraz wiaty. Spójny będzie także system informacji pasażerskiej. Wiaty peronowe po rozpoczęciu kolejnego etapu zostaną zdemontowane i przeniesione na inne przystanki kolejowe. Budowa peronu Kolei Metropolitalnej planowana jest na lata 2013-2014.

Drugi etap realizacji to budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego z komercyjnym centrum handlowo-usługowym i parkiem zimowym, ogólnodostępnych pasaży handlowych (pow. ok. 24 tys. mkw.), centrum usługowo - handlowego (pow. ok. 36 500 mkw.) oraz parkingów, w tym od strony Dolnego Wrzeszcza (ok. 320 stanowisk pod estakadą Drogi Czerwonej) i od strony Górnego Wrzeszcza (ok. 765 stanowisk dla samochodów osobowych w systemie Park & Ride).

Kolejny etap związany jest z budową Drogi Czerwonej. Koncepcja FORT zakłada obudowanie Drogi Czerwonej - lokalizację usług pod jej estakadą, nad drogą zaś urządzenie terenów zielonych.

Perspektywy zagospodarowania wrzeszczańskiego dworca zdają się być optymistyczne biorąc pod uwagę fakt, że Polskie Koleje Państwowe, Polskie Linie Kolejowe oraz Pomorska Kolej Metropolitalna i SKM mają szansę na unijne dofinansowanie przedsięwzięcia modernizacji stacji w pierwszym etapie.

Przedsiębiorstwo Projektowo-Wdrożeniowe FORT z Gdańska do zaaranżowania przestrzeni stacji kolejowej oraz pobliskich terenów we Wrzeszczu zostało zaproszone przez Miasto Gdańsk, w imieniu pięciu podmiotów - gminy, samorządu województwa oraz spółek kolejowych: SKM, PLK oraz PKP. Au torzy koncepcji wyłonieni zostali w ramach dialogu konkurencyjnego.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dworzec w Lublinie z patronem

Pasażer

Dworzec w Lublinie z patronem

Redakcja/inf. pras. 22 lipca 2023

Chaos projektowy na dworcu Gdańsk Wrzeszcz

Zintegrowany transport

Chaos projektowy na dworcu Gdańsk Wrzeszcz

Gazeta Wyborcza, 6 października 2009 07 października 2009

Dwie koncepcje na Gdańsk Wrzeszcz

Zintegrowany transport

Dwie koncepcje na Gdańsk Wrzeszcz

Gazeta Wyborcza, 5 maja 2010 05 maja 2010

Dworzec we Wrzeszczu wciąż czeka na projekt

Infrastruktura

Dworzec we Wrzeszczu wciąż czeka na projekt

Dziennik Bałtycki, 1 czerwca 2010 04 czerwca 2010

Gdańsk: Dworzec we Wrzeszczu będzie straszył w czasie EURO?

Infrastruktura

Gdańsk: Dworzec we Wrzeszczu będzie straszył w czasie EURO?

Moje Miasto, 29 kwietnia 2011 29 kwietnia 2011

Przetarg na dostosowanie stacji Gdańsk Wrzeszcz do PKM

Infrastruktura

Przetarg na dostosowanie stacji Gdańsk Wrzeszcz do PKM

mg, Rynek Infrastruktury 26 sierpnia 2011

Zobacz również:

Dworzec w Lublinie z patronem

Pasażer

Dworzec w Lublinie z patronem

Redakcja/inf. pras. 22 lipca 2023

Chaos projektowy na dworcu Gdańsk Wrzeszcz

Zintegrowany transport

Chaos projektowy na dworcu Gdańsk Wrzeszcz

Gazeta Wyborcza, 6 października 2009 07 października 2009

Dwie koncepcje na Gdańsk Wrzeszcz

Zintegrowany transport

Dwie koncepcje na Gdańsk Wrzeszcz

Gazeta Wyborcza, 5 maja 2010 05 maja 2010

Dworzec we Wrzeszczu wciąż czeka na projekt

Infrastruktura

Dworzec we Wrzeszczu wciąż czeka na projekt

Dziennik Bałtycki, 1 czerwca 2010 04 czerwca 2010

Gdańsk: Dworzec we Wrzeszczu będzie straszył w czasie EURO?

Infrastruktura

Gdańsk: Dworzec we Wrzeszczu będzie straszył w czasie EURO?

Moje Miasto, 29 kwietnia 2011 29 kwietnia 2011

Przetarg na dostosowanie stacji Gdańsk Wrzeszcz do PKM

Infrastruktura

Przetarg na dostosowanie stacji Gdańsk Wrzeszcz do PKM

mg, Rynek Infrastruktury 26 sierpnia 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5