Koleje Ukraińskie UZ włączyły do eksploatacji dwa prototypy krajowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwszy z dwóch składów dalekobieżnych EKr1 Tarpan będzie kursował w relacji Kijów - Lwów, a drugi - Kijów - Odessa.
Dziewięcioczłonowe pociągi, które powstały w zakładach taboru Kriukowa w mieście Krzemieńczuk, zbudowane są z dwóch członów napędnych oraz siedmiu członów środkowych. Każdy pociąg o długości 230 metrów jest w stanie pomieścić do 612 pasażerów, z czego 128 w pierwszej klasie, 370 - w drugiej oraz 112 - w turystycznej. każdy pociąg ma także po dwa miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich.
Dwusystemowe ezt są przystosowane do jazdy po sieci 3 kV prądu stałego oraz 25 kV prądu zmiennego. Pociąg EKr1 będzie kursował z maksymalną prędkością do 160 km/h, podczas gdy jego prędkość maksymalna do 220 km/h.
Drugi skład jest przeznaczony do prowadzenia przewozów pasażerskich w relacji Kijów - Odessa. Docelowo oba pociągi mają jednak zastąpić składy firmy Hyundai Rotem kursujące w relacji Kijów - Połtawa - Charków.
Zakłady taboru Kriukowa zaprezentowały ostatnio także prototyp pociągu spalinowego DPKr1. Pociąg ma być przeznaczony do obsługi linii aglomeracyjnych. Skład będzie rozpędzał się do prędkości 140 km/h. Na jego pokładzie zmieści się do 153 lub do 269 pasażerów - w zależności od wersji. Koleje Ukraińskie chcą zamówić w przyszłym roku 15 takich pociągów.