W Nowym Sączu PKP Cargo uruchomiło nowoczesną dyspozyturę, skąd kieruje się ruchem pociągów spółki na terenie Polski i Słowacji. To piąta taka dyspozytura w kraju, którą PKP Cargo zmodernizowało w ciągu ostatniego roku.
– Koszt dyspozytury to 500 tys. zł. Prace trwały 6 miesięcy od marca tego roku. Dyspozytura jest wyposażona we własny system zasilania. Całość środków na realizację inwestycji pochodzi od PKP Cargo. Nie zaciągalismy żadnych kredytów ani nie korzystaliśmy ze środków unijnych – powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Waldemar Pysz, zastępca dyrektora ds. technicznych i utrzymania taboru w południowym zakładzie PKP Cargo.
Dyspozytura to inaczej kolejowe centrum decyzyjne. PKP Cargo zarządza z niej procesem uruchamiania pociągów i organizuje obsługę lokomotyw przez pracowników drużyn trakcyjnych. Koordynacja tych czynności decyduje o sprawnym przewozie masy towarowej, a więc o sprawnej obsłudze klientów. Ma także ogromny wpływ na koszty spółki.
Nowa dyspozytura w Nowym Sączu powstała w całkowicie wyremontowanym w tym roku budynku na terenie dawnej lokomotywowni kosztem niemal miliona złotych. W przeszłości w obiekcie szkolono pracowników drużyn trakcyjnych. Obecnie w nowej dyspozyturze znajduje się osiem wydzielonych dźwiękochłonnych kabin ze sprzętem komputerowym do planowania i nadzorowania ruchu pociągów z logo PKP Cargo.
To stanowiska dyspozytorów do spraw: pociągowych, wagonowych, przewozów międzyobszarowych, autoryzacji, trakcji, a także stanowiska logistyczne. Pracę dyspozytorów wspomaga system EKL - system informatyczny, dzięki któremu istnieje możliwość śledzenia pracy lokomotyw i drużyn trakcyjnych. Obecnie ponad 900 lokomotyw PKP Cargo zostało wyposażonych w urządzenia GPS/GSM, które umożliwiają zlokalizowanie w systemie EKL w czasie rzeczywistym składów pociągów towarowych z dokładnością nawet do dwóch metrów.
Sala dyspozytury w Nowym Sączu jest w pełni klimatyzowana i ma awaryjne zasilanie elektryczne z agregatu prądotwórczego. Podobnie jak i cały budynek, obsługiwana jest z odrębnej serwerowni. Oddanie do użytkowania dyspozytury w nowej lokalizacji stwarza lepsze warunków pracy dla 35 pracowników. Warto pamiętać, że na sześciu stanowiskach dyspozytorzy pracują całą dobę. To piąta taka dyspozytura w kraju, która zmodernizowało PKP Cargo. Nowoczesne dyspozytury działają już w Katowicach (w Centrali Spółki i w Zakładzie Śląsko-Dąbrowskim), Wrocławiu i Łodzi.
O Południowym Zakładzie PKP Cargo
Południowy Zakład Spółki PKP Cargo z siedzibą w Nowym Sączu działa na obszarze województw małopolskiego i podkarpackiego, wykonując przewozy towarowe m.in. na odcinkach linii kolejowych: Kraków – Medyka, Tarnów – Muszyna, Rzeszów – Jasło – Zagórz, Przeworsk – Stalowa Wola, Munina – Werchrata.
Głównymi ładunkami są metale (ok. 40 proc. przewozów), ruda żelaza (20 proc.), węgiel, nawozy sztuczne, chemia. Zakład zatrudnia ponad 2200 pracowników, uruchamiając w dobie ok. 65 pociągów. Do ich obsługi potrzeba ponad 80 czynnych lokomotyw elektrycznych i spalinowych utrzymywanych w trzech sekcjach: w Nowym Sączu, Tarnowie i Żurawicy. Zakład obsługuje swoimi lokomotywami dwa przejścia graniczne: Medyka – Mościska (Ukraina) i Muszyna – Plavec (Słowacja).
Ponadto maszyniści zakładu prowadzą pociągi PKP Cargo na terenie Słowacji z Muszyny przez Plavec, Koszyce do Velká Ida. 15 maszynistów zakładu było w grupie, która jako pierwsza w PKP Cargo uzyskała w listopadzie br. licencje uprawniające do pracy na terenie Unii Europejskiej. Ważnym zadaniem realizowanym przez Zakład jest też wykonywanie napraw bieżących i okresowych wagonów towarowych. W roku bieżącym w czterech punktach zakładu, tj. Stróże, Jasło, Tarnów i Medyka zostanie wykonanych ok. 7000 napraw bieżących i 800 napraw okresowych.
W ostatnich latach obiekty zakładu w Nowym Sączu zostały zmodernizowane kosztem niemal 4 mln zł. Wykonano m.in. kapitalny remont hali wachlarzowej, w której m.in. stworzono warsztat regeneracji zestawów kołowych. W przyszłym roku nastąpi modernizacja sieci ciepłowniczej.