Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nie zmarnujmy potencjału wyremontowanych dworców

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-05-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński, ZDG TOR/Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Nie zmarnujmy potencjału wyremontowanych dworców
Jeśli dbałość o nowo wyremontowane dworce będzie niedostateczna, jeśli ponownie zaczną na nich królować bezdomni, to dworce szybko mogą znów stać się skazą na wizerunku polskiej kolei – pisze Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w ZDG TOR.

Na razie coraz więcej dworców staje się okrętami flagowymi transportu kolejowego w Polsce. Od największych aglomeracji po małe miasta – w coraz większej liczbie ośrodków dworce wyglądają tak, że gdyby pozdejmować polskie napisy i pokazać zdjęcia przypadkowym osobom, większość z nich zapewne powiedziałaby, że są to dworce w którymś z państw Europy Zachodniej. Czyste i zadbane dworce są tak samo ważne dla wizerunku kolei jak nowoczesne, szybko jadące pociągi, atrakcyjne rozkłady i taryfy. A może nawet i ważniejsze, bo od nich zaczyna się styczność pasażera z koleją, a efekt pierwszego wrażenia jest kluczowy dla całości finalnej oceny.

Niestety, zaczynają w tym względzie napływać niepokojące symptomy. Na przykład na dworcu w Gdyni Gł. – odremontowanym przed Euro 2012 za ponad 40 mln zł – coraz częściej dochodzi do sytuacji, że w porze późnowieczornej i nocnej większość ławek okupują bezdomni. Nie chcę oczywiście generalizować, że tak jest na wszystkich wyremontowanych dworcach w Polsce (bo nie jest), ale jak wiadomo, lepiej zapobiegać niż leczyć. Warto byłoby, żeby PKP SA przyjrzały się, czy i gdzie pojawia się podobny problem. Być może trzeba np. sprawdzić, czy wynajmowana ochrona działa prawidłowo – bądź skalę ochrony wzmocnić.

To ostatnie naturalnie kosztuje, ale przecież, patrząc z drugiej strony, za kilka-kilkanaście lat kosztować też będzie kolejny kapitalny remont (o ile uda się wówczas zdobyć na to pieniądze – pamiętajmy, że jesteśmy prawdopodobnie w ostatniej tak korzystnej dla Polski unijnej „siedmiolatce”). Nie wspominając oczywiście o kwestiach pośrednich, czyli np. o ryzyku zmniejszenia zainteresowania wynajmowaniem powierzchni handlowych na dworcach czy mniejszych wpływach z biletów dla przewoźników od zniechęconych pasażerów, którzy niezmiennie (lub ponownie) będą kierować swoją uwagę ku transportowi drogowemu. Tu warto przytoczyć kolejny wskaźnik: według Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, koszty zdarzeń drogowych w Polsce w 2013 r. oszacowano na 49,1 mld zł, czyli na prawie 3% naszego PKB.

Spróbujmy wyobrazić sobie rzesze bezdomnych okupujących ławki w centrach handlowych, urzędach, na lotniskach. Raczej mało prawdopodobne… A wieloletni wizerunek polskich dworców – wraz z ich stałymi bywalcami – sprawił, że w powszechnym odczuciu społecznym dworzec musiał być brzydki, brudny i niebezpieczny. Włożono w ostatnich latach wiele trudu i pieniędzy, żeby to się zmieniło. Bardzo źle się stanie, jeśli wrócimy do punktu wyjścia.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdynia Główna pełna książek

Pasażer

Gdynia Główna pełna książek

PKP SA 22 kwietnia 2016

Na dworcu Gdynia Główna wciąż pustki

Warte uwagi

Gdynia Główna: W podziemiach dworca kolejowego powstał teatr

Warte uwagi

Gdynia Główna: Szambo na nowoczesnej stacji

Infrastruktura

Gdynia Główna: Szambo na nowoczesnej stacji

Paweł Rydzyński 06 czerwca 2014

Zobacz również:

Gdynia Główna pełna książek

Pasażer

Gdynia Główna pełna książek

PKP SA 22 kwietnia 2016

Na dworcu Gdynia Główna wciąż pustki

Warte uwagi

Gdynia Główna: W podziemiach dworca kolejowego powstał teatr

Warte uwagi

Gdynia Główna: Szambo na nowoczesnej stacji

Infrastruktura

Gdynia Główna: Szambo na nowoczesnej stacji

Paweł Rydzyński 06 czerwca 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5