W 2015 roku Grupa Newag osiągnęła rekordowy wynik przychodów ze sprzedaży wynoszący 1,026 mld złotych.
W porównaniu do roku 2014 przychody ze sprzedaży były wyższe o 27,9% (o 223,5 mln). Spółka Newag osiągnęła wynik netto 27 mln złotych – dużo niższy, niż w roku poprzednim (78,5 mln zł), ale spółka informuje, że zysk całej Grupy Newag wyniósł już 64,9 mln zł netto a EBITDA 112,9 mln zł. Większość różnicy wynika z tego, że Newag powierzył spółce zależnej Newagi IP w zarządzanie prawa do know-how oraz znaku towarowego. Opłaty z tego tytułu obciążyły wynik jednostkowy finansowy spółki Newag za rok 2015 w wysokości 32,3 mln zł (w roku 2014 była to kwota 5 mln zł). Dla spółki Newag rentowność EBITDA spadła z 15,9 proc. do 8 proc.
W roku 2015 roku suma bilansowa zamknęła się kwotą 919,7 mln, czyli o 11,1 mln wyższą niż w roku 2014. Wzrosła wartość aktywów trwałych (o 20 proc.) oraz zadłużenie z tyt. kredytów (o 57,5 mln zł). W sprawozdaniu rocznym Newag informuje, że na osiągnięte wyniki wpłynął wzrost kosztów zarządu (w tym rozwój własnego działu badań i rozwój czy pozyskiwanie zagranicznych kontraktów) i niska rentowność na rynku napraw.
– Bieżący rok jest dla nas szczególny. Planujemy zarówno dalszą ekspansję międzynarodową, jak i wykorzystanie potencjału rynku polskiego. Spodziewamy się, że jeszcze w tym roku w Polsce zostanie ogłoszonych 7-8 znaczących postępowań przetargowych na dostawę w sumie około 100 pojazdów, których realizacja przypadnie na lata 2017-2018. Intensywnie przygotowujemy się również do aktywnego udziału w postępowaniach przetargowych na dostawę tramwajów dla wielu aglomeracji – powiedział Zbigniew Konieczek, prezes Newagu.
Struktura przychodów i produkcji
Za przychody spółki, podobnie jak w 2014 roku, w trzech czwartych odpowiadał segment produkcji zespołów trakcyjnych. Urósł on o 28 procent. Za jedną piątą przychodów odpowiadają modernizacje i naprawy taboru. Pod względem ilości produkcja Newagu była podobna do 2014 roku – wyprodukowano 54 ezt (w porównaniu do 53 w 2014 r.) i 5 szt (4 w 2014 r.), zmodernizowano 40 lokomotyw (43 w 2014 r.). Wzrosła liczba zmodernizowanych i naprawianych wagonów (ze 114 do 178).
Ważniejsze kontrakty
Według sprawozdania spółki, największymi klientami Newagu były
Koleje Mazowieckie, grupa PKP i Stadler Polska – każdy odpowiada za ok. jedną piątą przychodów spółki. W 2015 roku Grupa zawarła kilka znaczących umów, między innymi z: Kolejami Dolnośląskimi na dostawę pięciu Impulsów (zrealizowana w listopadzie 2015r.);
województwem opolskim na dostawę kolejnych pięciu sztuk ezt z opcją na dwa dodatkowe;
Lotos Kolej na dostawę 5 lokomotyw Grffin wraz z ich utrzymaniem na okres siedmiu lat z opcją przedłużenia; Metropolita EAD i konsorcjum Siemens-Newag na
dostawę 20 trójczłonowych pojazdów metra dla Sofii; Freightliner PL na
dostawę pięciu lokomotyw elektrycznych Dragon.
Wartość prac przewidzianych dla Newagu w kontrakcie na metro dla Sofii wynosi 73 mln lewów, czyli ok. 158 mln złotych. Termin realizacji umowy to 2018 r. Kontrakt z woj. opolskim opiewa na 51,3 mln zł netto, a z FPL – na 17,5 mln euro netto. Warto też pamiętać o dostawach pojazdów
Vulcano dla FCE (Ferrovia Circumetnea). Ponadto została zawarta
umowa na dostawę 5 nowych EZT dla FSE (Ferrovie del Sud Est) w Bari. Newag jest także na czołowej pozycji w przetargu na dostawę 5 nowych EZT do Palermo, który niebawem ma zostać rozstrzygnięty.
Badania i rozwój
Jak informuje Newag, w sierpniu 2015 r. zostało uruchomione biuro konstrukcyjne w Krakowie, zatrudniające blisko 30 inżynierów konstruktorów realizujących projekty dla Grupy Newag. W ramach biura konstrukcyjnego rozpoczęła działalność komórka ds. obliczeń wytrzymałościowych konstrukcji. Dział Badań i Rozwoju powiększył się o zespół projektowania wzornictwa pojazdów. – Powyższe inwestycje sprawiły, iż spółka może w pełni samodzielnie projektować nowe pojazdy, a to z pewnością wpłynie na atrakcyjność naszej oferty – powiedział prezes Konieczek.
Na koniec roku Newag zatrudniał 1884 osoby, a przeciętne zatrudnienie w 2015 roku wyniosło 2004 osoby. W stosunku do roku 2014 zatrudnienie wzrosło o 237 osób (14,39%). Było to efektem połączenia spółki z Newagiem Gliwice (dawniej ZNLE) .