Partnerzy serwisu:
Komentarze

Newag: Orzeczenie KIO ws. przeglądów 31WE potwierdza rażąco niską cenę konkurencji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-04-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
Newag: Orzeczenie KIO ws. przeglądów 31WE potwierdza rażąco niską cenę konkurencji
fot. Newag
Prezes Newagu Zbigniew Konieczek w komentarzu dla „Rynku Kolejowego” odniósł się do sprawy przeglądów P3/2 pociągów 31WE Impuls Kolei Dolnośląskich. Dokładnie wyjaśnia zakres planowanego – po raz pierwszy – przeglądu oraz składniki ceny, którą zaoferował za przeglądy Newag.

Koleje Dolnośląskie (Zamawiający) eksploatują od kilku lat elektryczne zespoły trakcyjne Impuls 31WE wyprodukowane przez naszą firmę od 2013 roku. W ślad za pozytywnymi doświadczeniami eksploatacyjnymi Zamawiający wystąpił do nas rok temu z wnioskiem o analizę możliwości zmiany dokumentacji systemu utrzymania w zakresie planu utrzymania pojazdów, wskazując, że obserwowane zużycie eksploatacyjne elementów, podzespołów i zespołów w pojeździe wskazuje na istotnie wyższą ich trwałość eksploatacyjną. Wskazanym celem oczekiwanej zmiany planu utrzymania widzianym przez Zamawiającego było obniżenie kosztów cyklu życia pojazdów oraz ujednolicenie strategii utrzymania dla dwóch typów pojazdów.

Gruntowna analiza techniczna danych eksploatacyjnych doprowadziła do uzgodnionej z Zamawiającym zmiany planu utrzymania pojazdów. W planie utrzymania wprowadzono dwa poziomy utrzymania P3/1 oraz P3/2 oraz zwiększono kilkakrotnie przebiegi pomiędzy poziomami utrzymania: P3/1 z miarami odstępu 500.000 km lub 3 lata oraz P3/2 z miarami odstępu 1.000.000 lub 6 lat, zamiast dotychczasowego poziomu P3 (210.000 km lub 12 miesięcy).

Podobnie zwiększono przebiegi między poziomami P4 z miarą odstępu 2.000.000 km lub 12 lat zamiast dotychczasowego 1.100.000 km lub 5 lat.

Powyższe zmiany zostały przeprowadzone zgodnie z procedurą zarządzania ryzykiem określonym w Rozporządzeniu Wykonawczym (UE) nr 402/2013. W zakresie systemu utrzymania jako przyczyny potencjalnego zagrożenia bezpieczeństwa eksploatacyjnego wskazano Zamawiającemu wadliwe wykonanie procesów technologicznych utrzymania, braki oprzyrządowania diagnostycznego, braki w wyposażaniu technologicznym, niedostateczne kwalifikacji zasobów ludzkich.

Skutkiem wykonanej zmiany planu utrzymania była absorpcja znacznej części pierwotnych czynności utrzymaniowych przewidzianych pierwotnie dla poziomu P4 przez nowo utworzony poziom P3/2. W konsekwencji zakres rzeczowy czynności niezbędnych do wykonania w ramach przedmiotowego poziomu uległ znaczącemu rozszerzeniu, a przegląd przedmiotowych pojazdów wykonywany jest po raz pierwszy.

W szczególności w ramach poziomu P3/2 należy wykonać czynności krytyczne ze względu na bezpieczeństwo eksploatacyjne pojazdów. Zgodnie ze zmienioną dokumentacją systemu utrzymania krytyczne czynności przeglądowe systemu hamulcowego, układu napędowego oraz elektroenergetyki napędowej (falowniki i przetwornice) należy bezwzględnie powierzyć ich producentom. Powyższe jest skutkiem wskazanego wyżej zagrożenia bezpieczeństwa eksploatacyjnego.

Zamawiający dwukrotnie ogłaszał postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie przedmiotowego przeglądu pięciu pojazdów. Dwukrotnie jako jedyni składaliśmy ofertę. Postępowanie dwukrotnie unieważniano ze względu na przekroczenie budżetu Zamawiającego.

Kolejne wznowienie postępowania w tym samym zakresie zakończyło się złożeniem oferty przez dwóch wykonawców. W toku analizy udostępnionej nam przez Zamawiającego dokumentacji przetargowej powzięliśmy wnioski wskazujące na nieadekwatne do zakresu rzeczowego przedmiotu zamówienia oszacowanie przez Zamawiającego wartości świadczenia oraz bardzo ogólne, nie poparte dowodami wyjaśnienia zaoferowanej ceny usługi przez drugiego wykonawcę zarówno w odniesieniu do kompletności świadczenia, rzetelności i realności składników cenowych oferty, ale przede wszystkim identyfikowalności czynności przeglądowych wskazanych w dokumentacji systemu utrzymania wraz cenami ich wykonania.

W szczególności uzasadnienie ceny wykonania złożone przez drugiego producenta nie zawierało żadnych dowodów (ofert producentów podzespołów) na wykonanie czynności przeglądowych krytycznych z punktu widzenia bezpieczeństwa eksploatacyjnego, które według dokumentacji utrzymania należy bezwzględnie powierzyć ich producentom.
Mając na uwadze nasze doświadczenie w utrzymaniu pojazdów elektrycznych Impuls, których jesteśmy producentem, dobre rozeznanie w zakresie kosztów materiałowych oraz pracochłonności, uznaliśmy, że zaoferowana cena przez drugiego wykonawcę w żaden możliwy sposób nie pokrywa rzeczywistych kosztów wykonania przeglądu P3/2 przez tego wykonawcę.

Skutkiem powyższego było złożenie stosownego odwołania podnoszącego rażąco niską cenę zaoferowaną przez drugiego wykonawcę.

Orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej w naszym przekonaniu potwierdza nasze stanowisko.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Newag podpisał umowę z Pomorzem Zachodnim na cztery Impulsy

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Zobacz również:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Newag podpisał umowę z Pomorzem Zachodnim na cztery Impulsy

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Zobacz również:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5